tiistai 9.2.2010 | Raija, Raisa  Onnittele e-kortilla

Hae keskusteluista: HAE

KHO: Naispapin kanssa työskentelystä kieltäytyneen sai erottaa
Naispastorin kansa työskentelystä kieltäytyneen kappalaisen sai erottaa määräajaksi. Korkein hallinto-oikeus antoi asiasta tänään ennakkopäätöksen. Vammalan seurakunnan kappalainen oli kieltäytynyt kaksi kertaa toimittamasta jumalanpalvelusta naispastorin kanssa.

Lue lisää:   Helsingin Sanomat 26.11.2009 9:13

Keskustele aiheesta
Näkymä Sivu
Näytä viestit peräkkäin   Näytä viestipuu  
1 2 3 4 ... 10  > 
Upeaa!
Sivustaseuraaja  |  26.11.2009 9:20
Erittäin tärkeä ennakkopäätös tahän ikuisuuskysymykseen. Hienoa, että näin päätettiin!!
On se kumma
tosion  |  26.11.2009 9:28
että tasa-arvolaki on suurempi asia kuin toisen ihmisen uskonto. Missä on toisen ihmisen uskomuksen kunnioittaminen jos ei usko siihen että nainen voi olla pappi? Telaketjufeministit saivat jälleen voiton valkoisesta miehestä. Kyllä, minä en usko naispappeihin itse henkilökohtaisesti. Minä saan uskoa siihen ja teillä on myös oikeus uskoa mihin tahansa mutta teidänkin pitää kunnioittaa toisen uskoa. Mutta nythän maallinen valta ulottuu kirkoihin mikä ei ole hyvä tapahtuu että tapahtuu tämmöisiä virkakirkossa. Ateistin nuija on puhunut.
Perustelit...
JRe  |  26.11.2009 9:34
...ihan itse sen, miksi tämä oli oikein ja KHO:n päätösvallassa käyttäessäsi sanaa "virkakirkko". Ei kukaan kiellä sitä pappia uskomasta, että naispappeus on väärin, mutta jos hän hoitaa naispappeuden hyväksymän kirkkokunnan virkaa, hän toimii sen kirkkokunnan sääntöjen mukaan. Jos hän haluaa toimia toisin, hän menee jonnekin muuanne töihin.
kirkko kuihtuu!
hölmölästä!  |  26.11.2009 9:34
Päätös tarkoittaa sitä että kirkosta eroaminen jatkuu! Uskonnolliset liittynevät ortodokseihin tai katolisiin tai muslimeihin jopa. Näissä ns pääuskonnoissa on selvä peli eikä tarvitse oikeudessa istuskella. Muut menevät siviilirekisteriin.
mitä seuraavaksi
kohtuus  |  26.11.2009 9:36
Erittäin tärkeä ennakkopäätös tahän ikuisuuskysymykseen. Hienoa, että näin päätettiin!!

Ikävä tämän papin kannalta, hän joutuu nyt valitsemaan helvetin ja pelastuksen väliltä tilanteessa, jossa oikeus suosii helvettiä. Ei ole uskovalle mukava tilanne.

Oikeudelta taisi unohtua, että tämä pappi toimi itsensä ja muiden kuolemattomien sielujen pelastamiseksi ikuiselta tulelta! Tämä päätös on suoraan sarvipäältä, eihän sitä muuten voi ymmärtää!

Jumala on antanut meille Raamatun jossa selkeäsanaisesti kielletään naispappeus. Sen selvemmin Jumala ei voi meille tahtoaan ilmoittaa ja silti jokin maallinen oikeus uskaltaa asettua Jumalan tahtoa vastaan!

Mitähän oikeus päättää seuravaaksi, sallia pedofilian?! Ei ymmärrä tätä vapaamielisyyttä kun kaikki perinteiset arvot ja ihmisten kunnioitus heitetään romukoppaan maallisten asioiden vuoksi.
Menkää ja tehkää
Tuhkahanhi  |  26.11.2009 9:40
Institutionaalisen uskonnon ongelmahan on juuri siinä, että se ei voi kunnioittaa henkilökohtaista uskonkäsitystäsi, jos olet eri mieltä. Kirkkohan on hyväksynyt naispappeuden, joten jos olet vakaumuksinesi eri mieltä, perusta oma lahkosi jossa saat rellestää niin kuin tykkäät. Mutta älä vaadi verotusoikeutta tai julkishallinnollisia tehtäviä, jos et voi lahkossasi toimia yhteiskunnan asettamien ehtojen mukaisesti.
Usko on hyvaksyttavaa, mutta...
Tomi  |  26.11.2009 9:41
Jokainen saa uskoa mihin tahansa, eika sita kukaa esta.

Kyse on siita, etta kappalainen, kieltaytyessaan yhteistyosta naispapin kanssa, on toiminut mm. tyosopimus-, tyosuojelu- seka syrjintalain vastaisesti, joissa on tiukat saannokset syrjinnasta tyopaikoilla.

Ihan sama asia on se, etta ei punaniskaheterolla ole oikeutta kieltaytya tekemasta tyota homon kanssa, vaan siita seuraa automaattisesti tyosuhteen irtisanominen
Vai niin!
Kristitty  |  26.11.2009 9:42
Kumma kuin ei ole vielä minua erotettu kirkosta kun en ole hyväksynyt naispappia lasteni kasteeseen. Aina olen saanut miespapin kun olen sitä erikseen pyytänyt, vaikka kirkosta ensin ehdottivat naispappia lapseni kastepapiksi ja siitä olen aina kieltäytynyt!. Ei millään pahalla naispappeja kohtaan mutta minun mielestäni papin mies pittää olla.
Entäs nais-imaamit ja -kalifit?
kiltsi  |  26.11.2009 9:43
Kllä te ootte vähän eikä ihan vähääkään ajastanne jäljessä-ottakaa nyt lusikka kauniiseen käteen ja miettikää, jotta kohta käsitellään tässäkin maassa kysymystä nais-imaameista.
Mitä tulee erotettuun pappiin, hän on oikeassa. Ei ortodokseillakaan ole naispappeutta eikä tarvikaan.
Yritetään suvaita suvaitsemattomuutta
Vilik  |  26.11.2009 9:44
"Mitähän oikeus päättää seuravaaksi, sallia pedofilian?! Ei ymmärrä tätä vapaamielisyyttä kun kaikki perinteiset arvot ja ihmisten kunnioitus heitetään romukoppaan maallisten asioiden vuoksi."

Sinunlaistesi ihmisten vuoksi minua hävettää olla kristitty.
Ei hetkauta
tarkkailija  |  26.11.2009 9:47
Eipä paljon enää hetkauta nuo päätökset. Ne ovat odotettuja. Kirkko on myynyt oppinsa ja siitä se saa nyt kärsiä niin, että kun nyt yli kuusikymppiset siirtyvät ajasta iäisyyteen, niin on kirkot tyhjinänsä tyystin. Ja sitten ne naispappipolot ihmettelevät, että mitä tässä pitäisi tehdä. Odottelenpa tässä innolla, että kirkkoja tulee myyntiin.

Ainoa, että jos syntyisi suuret herätyksen ajat, mutta siihenkin tarvittaisiin vähintääkin sota ja kurjuus, että tämä kansa nöyrtyisi. Suomi ei ole enää kristitty maa vaan henkisesti ja hengellisesti rappeutuva yhteiskunta.

Onneksi joillain menee hyvin mm. Luther-säätiö on kasvattanut toimintaansa muutamassa vuodessa uskomattoman paljon. Jossain sentään on elävää uskoa vielä.
Huh heijaa
Pera  |  26.11.2009 9:49
Kertoo paljon uskonnosta kun tällaisesta asiasta pitää keskustella. Muka suvaitsevaista, käännä toinen poski jne. Tekopyhää sanon minä. Hyvyys lähtee kasvatuksesta ja jokaisesta ihmisestä itsestään, ei satukirjoista ja instituutioista, joiden tarkoituksena on vain kerätä mammonaa ja valtaa.
Kompetenssi
Pope  |  26.11.2009 9:53
Tässä näkyy KHO:n kompetenssi. Se tuntee kyllä lain, mutta jäsenien teologinen tietämys saattaa hyvinkin olla tavallisen suomalaisen kengänkuluttajan tasolla. KHO:n on tehtävä mikä on tehtävä, mutta ne, jotka ymmärtävät, tietävät, että tässä on enemmänkin vanhan virkakäsityksen pappeihin kohdistuvasta ajojahdista kysymys.

On myös huomattava, että nämä vainotut kuuluvat suureen krisitittyjen enemmistöön virkakäsityksessään eli kulkevat tässä asiassa yhdessä roomalaiskatolisten, ortodoksien ja monien muiden eli noin kahden miljardin ihmisen joukossa. Myös esivanhempamme ovat eläneet traditiossa, jossa mies on nähty isänä, Kristuksen ikonina ja jatkettu samaa perinnettä kuin Jeesus omalla apostolivalinnallaan.

Itse olen naispappeuden kannattaja, mutta en voi hyväksyä kenenkään kiusaamista ja nyt kiusaaminen on selkeästi kääntynyt näitä vanhan virkakäsityksen pappeja vastaan. Uskon kuitenkin, että joskus oikeus astuu voimaan täydessä laajuudessaan. Jokaisen on hyvä miettiä tekojaan, tekemättä jättämisiään ja motiivejaan.
Ehkäpä hyvä näin?
Sana vai maallinen laki?  |  26.11.2009 9:53
Tuli ainakin selväksi Suomen oikeuslaitoksen kanta Raamatun ja kirkollislain 1§:n tulkintaan. Katsotaan tarkkaan tulevina vuosina miten Suomea viedään ja miten se siunaantuu. Tämä oli vain yksi juonne kaiken muun ohella. Ongelmia on tulossa. Eipä tarvitse sitten ihmetellä.
Minä en usko
naispastori  |  26.11.2009 9:58
miespappeihin, jotka asettavat uskonsa perustaksi evankeliumin julistajan sukupuolen. Tehtäväksi annossa meille papeille jo raamatun lehdillä annetaan mm. nämä tehtävät: Itkekää itkevien kanssa, kantakaa toistenne kuormia, julistakaa, opettakaa ja kastakaa. Missä kohtaa näissä tehtäväksi annoissa sanotaan, ettei näissä tehtävissä voisi nainen palvella.

Nämä raamattua kirjaimellisesti lukevat (nainen vaietkon seurakunnassa) käsittävät seurakunnaksi kirkkotilan, mutta eivät sen ympäristöä. Siksipä naisen ei tarvitse vaieta seurakunnassa silloin, kun hän tekee yleensä miehille kelpaamattomia, melkoisen raskaita tehtäviä, kuten diakoniatyötä, tai tekee ilman palkaa lähimmäispalvelutyötä tai toimii opetustehtävissä ilman palkkaa pyhäkoulussa jne. Nämä tehtävät naiset saavat kernaasti tehdä seurakunnassa edelleen.

Eivät nämä raamattua kirjaimellisesti lukevat myöskään raski myydä sitä kallista mersuaan, eivät upeaa kivitaloaan jakaakseen rahat köyhille raamatun kehoituksen mukaisesti. ´Tehkääpä niin kehotuksen mukaan, sitten vain reppu selkään ja julistamaan evamkeliumia Mestarimme esimerkin ja ohjeen mukaisesti.

Eivät he taida - ainakaan älykkäimmät heistä - myöskään kannattaa enää raamatussa ihan asiallisena pidettyä orjuutta. Eivätkä he millään osaa lukea esim sitä kohtaa Paavalin opetuksista, miten eroaa miehen ja naisen julistamiseen kehoittava Paavalin neuvo. Näinhän se meni. Mies saa profetoida ja rukoilla paljain päin, mutta nainen peittäköön päänsä, kun profetoi ja rukoilee.

Te, ääriintoilijat ólette saaneet aikaan jo paljon tuhoa kirkossamme. Monenko ihmisen olette jo vieraannuttaneet kirkostamme. Mitä luulette, että itkevä ihminen etsii papin luota? Sukupuolen perusteellako lohdutusta? Minun kokemukseni on, että he etsivät ihmistä, jolle voi puhua, joka ymmärtää ja joka lohduttaa Jumalan sanalla. Tähän tehtävään, enkä mihinkään muuhunkaan papin tehtävään ole vielä miehisiä elimiä tarvinnut.
Entäpä jos......
artistilukkari  |  26.11.2009 10:00
kanttori kieltäytyy soittamasta homo- tai lesboparin vihkimisessä tulevaisuudessa. Nyt siihen ei vielä ole tarvinnut sitoutua. Eli tuleeko virkaan valitun suostua ilman kitinää kaikkeen, mitä työnantaja päättää myöhemmin hänen tehtäviin kuuluvan - kirkossakin?! :)

(Kirkon tulisi tutkia ja miettiä seuraukset tarkkaan, ennekuin tekee päätöksiä näin periaatteellisisssa ja kauaskantoisissa asioissa!)
Hyvä päätös!
Oli aikakin  |  26.11.2009 10:03
Kirkko on 2000 vuotta alistanut naisia ja kohdellut heitä alempiarvoisina. Hyvä että vihdoinkin tapahtuu jotakin!
Tosi kristillisyydessähän...
Luvun lukenut  |  26.11.2009 10:04
...ei ole pappeja ollenkaan. Lukekaa Matteuksen 23:s luku, niin tietäisitte niin olevan. (varsinkin jakeet 8-11) Ei tämä ole ensimmäinen kerta ihmisen historiassa, kun uutisen kaltaista tapahtuu. Jeesus itse sanoi sen parhaiten: ne jotka poikkeavat selvistä Raamatussa annetuista ohjeista ovat "kyykäärmeiden jälkeläisiä".
kohtuus
Jaakko  |  26.11.2009 10:05
Jumala on antanut meille Raamatun jossa selkeäsanaisesti kielletään naispappeus. Sen selvemmin Jumala ei voi meille tahtoaan ilmoittaa ja silti jokin maallinen oikeus uskaltaa asettua Jumalan tahtoa vastaan!

Tietysti näin, maallinen oikeus on mitään uskonnollista uskomusta ylempänä. Jos minkä tahansa jumalan tahto tulkitaan olevan ristiriidassa lainsäädännön kanssa, on maallista lainsäädäntöä noudatettavana. Oikeastaan tällaisilla uskomuksilla ei ole mitään merkitystä. Jos joku joutuu tämän takia kadotukseen tms. niin oma on ongelmansa.
Näytä viestit peräkkäin   Näytä viestipuu  
1 2 3 4 ... 10  > 
RSS
Osoite Töölönlahdenkatu 2
PL 18, 00089 SANOMA
Puhelin +358 9 1221
© Helsingin Sanomat, a Sanoma company - aineiston luvaton käyttö toisen palvelun osana kielletty

Etkö löytänyt etsimääsi?

Kokeile hakua.