lauantai 21.11.2009 | Hilma  Onnittele e-kortilla

Hae keskusteluista: HAE

HIILARIT kiihdyttävät asiantuntijoitakin
Ilkka Salmenkaita ja Paula Hakala ovat eri mieltä siitä, mitä ihmisen pitäisi laihtuakseen ja terveenä pysyäkseen syödä. Lääketieteen kandidaatti ja laihdutuskirjan tekijä Ilkka Salmenkaita haastaa perinteisen laihdutusopin.

Lue lisää:   Helsingin Sanomat 23.10.2006 0:00

Keskustele aiheesta
Näkymä Sivu
Näytä viestit peräkkäin   Näytä viestipuu  
1 2 3 4 ... 25  > 
hämilläni teoriaviidakossa
ihmettelevä  |  23.10.2006 9:50
En ole varsinaisesti laihduttanut, mutta olen jo vuosia sitten joutunut muuttamaan ruokailutottumuksiani kakkostyypin diabetesriskin vuoksi. Olen siis siirtynyt suositustenmukaiseen vähärasvaiseen ruokavalioon.

Rasva-arvoni normalisoituivat melko nopeasti, mutta yllätyksekseni painoni ei ole lainkaan muuttunut näinä vuosina, vaikka minulle mainostettiin diabeteshoitajan vastaanotolla, että jo siirtyminen vähärasvaisiin juustoihin pudottaisi painoani kilolla jopa kahdella vuodessa.

Olisivatko hiilihydraatti-ihmiset sittenkin oikeassa?

En ole ylipainoinen ja minulla ei ole juuri tarvetta pudottaa painoani. Olen silti hiukan hämilläni kaikkien näiden terveysteorioiden keskellä. Mikä on totuus? Pieni ihminen eksyy helposti teoriaviidakoihin.
Hiilarit pahasta
oivalin  |  23.10.2006 10:03
Olin aikaisemmin leipomoiden mallioppilas ja söin leipää joka aterialla, kun se mainosten mukaan on niin terveellistä. Seitsämänkymmentäluvun alkupuolelta asti meidän perheessä käytettiin rasvatonta maitoa ja kasvisrasvoja. Silti kolesterolitasoni olivat korkeita.Laihdutus ei onnistunut millään dietillä. Luettuani Salmenkaidan kirjan, ymmärsin miksi minulla oli aina nälkä, vaikka napaa kiristi. Nälkäisenä ei voi olla syömättä ja sen vuoksi aamuisin täytyi käydä kolmekin kertaa pöntöllä.
Paula Hakala ei näytä ymmärtävän, miten nopeat hiilihydraatit toimivat kehossa. Jätettyäni pois perunat ja jauhoista leivotut leivät, sekä muutettuani aamupuuron kananmuniin ja pekoniin sekä vaidettuani perunat kukka- ja parsakaaliin lähti paino putoamaan yli kahden kilon viikkovauhtia joka mielestäni oli liikaa. Koska syön kuitenkin monipuolisesti ja kuntoilen kuutena päivänä viikossa en ollut painonpudotuksestani huolissani ja niin pudotus rauhoittuikin kiloon viikossa.
Oltuani ohitusleikkauksessa ja kerrottuani tuttavilleni ahtautumien johtuneet korkeasta kolesteroolista, varsin useat kertoivat kolesterolitasonsa pudonneen, kun he siirtyivat margariineista voihin. Niin tein minäkin ja mitä tapahtui. Rasva ja kolesteroliarvoni eivät ole koskaan olleet niin hyvät kuin nyt. Noudattamalla vähähiilihydraattista ruokavaliota ja käytämällä eläinrasvoja tehdasvalmisteisten sijaan voin hyvin ja olen energinen. Ja mikä parasta. Minulla on kylläinen olo eikä tarvitse jatkuvasti napa kiristäen juosta jääkaapilla välipala etsimässä, eikä illalla kysellä vaimolta, onko meillä jotain hyvää. On pakotettava itsensä syömään kolme kertaa päivässä. Kokonaisenergiamaariin ei tarvitse kiinnittää huomiota, koska kylläisenä ei voi syödä yksinkertaisesti liikaa.
On ikävää, että kansanterveyslaitoksen ja diabeetesliiton ovat miehittäneet väärän opin apostolit. Salmenkaidat enemmin esiin. Miksi ne kansat vielä elävät, jotka eivät saa suomalaista kaupan ruisleipää ja perunoita?
Molempi pahempi
neandertalilainen ruumiinrakenne  |  23.10.2006 10:28
En ole onnistunut kummallakaan - en millään - lääkärinkään valvomalla tavalla. Viimeisen viiden vuoden ajan on kokeiltu kaikkea kasvisruokavaliosta akupunktioon. Ahmimisongelmia ei ole koska nälän tunne ei häiritse eikä mielihaluja myöskään ole. Repsahtaminen ajatuksenakin on minulle vieras, koska useimmiten ruoan näkeminenkin ällöttää. Liikuntaa on tarpeeksi.

Olisin vapaaehtoinen koekaniini kenelle tahansa kiinnostuneelle ravintotutkijalle. Minusta on sama kuka on oikeassa, kunhan joku olisi oikeassa!

Päivittäiseksi kalorintarpeekseni on arvioitu 1200 kaloria. Teen normaalia työpäivää ja harrastan arkiliikuntaa teholiikunnan lisäksi.

Painoindeksini on 35. Eikä edes VLCD heilauta vaakaani.
Vähähiilarinen dieetti toimii
Onnistunut laihduttaja  |  23.10.2006 10:29
Olen vuosikausia yrittänyt päästä liikakiloista pois mutta laihduttaminen ei ole oikein koskaan onnistunut - päinvastoin, kiloja on tasaisen tappavasti kertynyt siten, että nyt niitä pitäisi saada pois jo parikymmentä kiloa. Nyt olen ollut pari kuukautta vähähiilihydraattisella ruokavaliolla ja ensimmäistä kertaa laihduttaminen näyttää todella onnistuvan. Paino tippuu tasaisen tappavaan tahtiin. Vähähiilihydraattinen dieetti sisältää monia plussia: yksinkertaisen perussäännöt siitä, mitä tulee syödä ja mitä ei; ruokamääriä ei tarvitse erityisen tarkasti laskea; lihan, kalan ja kanan sekä juustojen syöminen on sallittua (myös rasvaisten), mikä on taannut herkulliset lounaat ja päivälliset, ja tästä taas on seurannut hyvä mieli; juuri koskaan ei ole ollut nälkä; ruoansulatus on parantunut; energia on lisääntynyt ja unentarve merkittävästi vähentynyt. Eli, dieetti on ollut sekä helppo että hauska ja sillä on ollut huomattavia myönteisiä vaikutuksia. Tähän verrattuna perinteiset vähärasvaiset ruokavaliot eivät ole ikinä minulla toimineet: laihduttaminen ei ole ollut tällöin kovinkaan helppoa eikä hauskaa ja nälkä on ollut alituinen seuralainen.

Salmenkaitan ja Hakalan debatissa asetun täten ehdottomasti Salmenkaitan puolelle. Ihmettelen sitä Hakalan mainitsemaa tutkimustulosta, että vähähiilihydraattisen dieetin aloittaneet lopettaisivat sen helposti. Kokemukseni on juuri päinvastainen. Vähähiilihydraattinen dieetti on sekä fysiologisesti että psykologisesti minusta ehdottomasti toimivin ja suosittelen sitä kaikille laihtumista haluaville.
Useita menetelmiä
Musta Kissa  |  23.10.2006 10:33
kokeilleena - ainoa, joka toimii varmasti minulla noin kilon viikkovauhdilla on kalorien laskeminen. Vauhti on 1500-1800kcal/d - joskus vähemmän. Tämä on suhteutettu kokooni ja ikääni sekä työni laatuun ja liikuntaan.

Atkinsistä hyppäsivät verenpaineet pilviin - nykydieetillä verenpaineiden tasaantuminen ja lasku näkyy jo parissa viikossa.

Eli kulutan enemmän kuin syön.

Aluksi tein järjettömän virheen ja jätin hyvät rasvat pois ( raju masenus iski kahden kuukauden jälkeen) - nyt menee omega 3 - helokkiöljy - teelusikallinen oliiviöljyä (kylmäpuristettua) - e- vitamiinia 100mg ja c- vitamiinia 1g päivässä -sekä erittäin monipuolinen vitamiiniyhdistelmä, jossa myös kiven- ja hivenaineita oikeassa suhteessa - sekä flavonoideja ( antioksidantteja, joita e- ja C tietysti myös ovat -> jottei rasvat härskiinny.

Uskon silti, että hilarilaihdutus voisi sopia - jättämällä nopeat hiilihydraatit pois, jottei veren insuliinipitoisuudet heittelisi niin paljon.
Kromin lisäsyönti noin kolme neljä kertaa suomalaisen suosituksen verran eli 150-250ky vie makeanhimon tosi tehokkaasti pois.

Ruokaympyrään en usko, koska se on osoittautunut huonoksi - esimerkiksi kromi jää väkisin 20-30ky ja ruokien ravintopitoisuudeta ovat laskeneeet (lasivillassa kasvatetut vihannekset) ja myrkyt lisääntyneet.

Kokeilla ina voi - ja ihan simppelisti, jos joku toimii ja tuntuu hyvältä niin jatka - jos ei toimi vaihda tai muuntele dieettiä.

Tämä koskee nyt ns. perusterveitä ihmisiä - muiden on syytä neuvotella lääkärin kanssa - he kuitenkin tuntuvat vieroksuvan muita kuin koululääketieteen keinoja ( ei riittävää evidenssiä) - tämä toimiikin tehokkaasti esteenä jo hyväksi kokeiluille menetelmille. Kirjoitan nyt tavallisista liikakiloisista - en aineenvaihdunta (metaboliahäiriöisistä) ihmistä.

Netistä saa hyviä kaloritaulukoita - ja loppujen lopuksi homma on aika hauskaa, kun huomaa miten paljon on vahäkalorisia "eineksiä" ja kuinka monipuolisesti voi syödä.
salmenkaidan kannalla
metsäjänis  |  23.10.2006 10:36
Pysyvänä tuloksena 20 kiloa pois. Sanoin hyvästit samoille ruuille mitä hän esittää. Niinhän ne siat ja mullitkin lihotetaan, perunalla ja jauhoilla!
Kyllä lähtee
Bert  |  23.10.2006 10:38
Tuskin sentään olet keksinyt ikiliikkujaa. Itsellekin oli ongelmaa näiden eri menetelmien viidakossa kunnes löysin Weight Wise -menetelmän. Siinä laihdutetaan ihan tavallisella ruoalla ja kyllä lähtee.
Väärin laihdutettu
Tyytyväinen  |  23.10.2006 10:44
Vuosikausien ajan olen ollut ns. iso mies. Liikuntaa olen kohtuudella aina harrastanut, mutta ruokavalio on ollut aika perinteinen, ajoittaisia laihdutusyrityksiä lukuunottamatta.

Vuoden alussa päätin kokeilla alikarppaamista ja ainakin minulle se toimii. Paino on pudonnut 18 kg ja energiataso on vakaa. Nälkä minulla on ollut vain pari kolme kertaa ja sekin on ollut ihan itseaiheutettua.

Monet sanovat että on mahdotonta että jaksaisi liikkua ilman hiilareita. Paradoksaalisesti ainoat kerrat kuin minulla on ollut energiasta pulaa liikkuessa ovat olleet kun olen kyseisenä tai edellisenä päivänä syönyt hiilihydraattipitoista ruokaa. Ilmeisesti tuo vaihto on elimistölle tilanne jolloin energiataso heittää, eikä silloin kun on jatkuvasti alikarppina.

Tärkeää ainakin minulle on syödä reilummin valkuaisaineita, rasvaan en juuri kiinnitä huomiota.

Tästä on turha tehdä elämää suurempaa tiedettä. Yksinkertaisimmillaan homma toimii niin että jättää pois perunan, riisin, pastan ja leivän. Enemmän tankkaa muita kasviksia sekä lihaa, kalaa, kanaa etc. valkuaispitoista. Urheilijoiden suosimat proteiinipirtelöt sopivat kuvioon myös hyvin.

Olen kokeillut monenlaisia ruokavalioita tätä ennen, mutta millään ei ole ollut vastaavaa tehoa. Kaikki ovat aiemmin kaatuneet ennemmin tai myöhemmin näläntunteeseen kyllästymiseen, josta ei siis alikarppaamisessa ole pelkoa.

En ole riittävä asiantuntija arvioimaan sitä onko ns. virallisten suositusten mukainen dieetti vai alikarppaus terveellisempi tapa laihtua. Uskon kuitenkin vakaasti että elän paremmin ja pidempään lähes 20 kg kevyempänä, taso jota tuskin olisin voinut virallista totuutta noudattamalla käytännössä saavuttaa.
Kela väheksyy keinoja vähentää sairauskuluja
Veronmaksaja  |  23.10.2006 11:01
Minua on ihmetyttänyt sangen suuresti Paula Hakalan ym. ravitsemusasiantuntijoidemme asenne. Hiilihydraattitietoisista ruokavalioista kerrotaan tarkoituksenhakuisesti vääristellen. Salmenkaita kuittasi Hakalan Atkins-kommentin hyvin. Miksi ei voisi korvata tärkkelystä vihanneksilla sekä hieman suuremmalla määrällä proteiinia ja rasvaa. Hakalan edustama linja on sen sijaan sangen kyseenalainen. Hän ei näytä huomioivan lainkaan niitä tutkimustuloksia (Interheart, Monica, sairaanhoitajatutkimus, jne.), jotka ovat ristiriidassa rasvahysterian aikaan levitettyyn tietoon, vaan pitää jääräpäisesti kiinni vanhasta tiedosta.
Paula Hakalan työnantaja on Kela. Miksi hän väheksyy keinoja vähentää diabetesta, SVT:tä, joiden kustannukset ovat koko ajan kasvamassa?
Hyvä, Salmenkaita!
Eveliina  |  23.10.2006 11:07
Hiilihydraattitietoinen ruokavalio paransi bulimiani. Kärsin aikuisena vuosikausia bulimiasta ja söin tyhmyyttäni siihen mielialalääkkeitäkin. Nyt bulimia pysyy poissa, kun olen karsinut turhat hiilihydraatit ravinnostani. Saan riittävästi rasvaa, iho-ongelmani ovat kadonneet sen tien. Vatsanväänteitä ei ole. Ilkan kannalla lujasti!

PS. Mistä kauppaan saisi enää normaalia ruokaa, jossa ei ole kevyt-etuliitettä? kysyy varovasti
Vertailtu on
Mammasta tulikin tiimalasi  |  23.10.2006 11:14
Olen jonkin verran opiskellut kouluravitsemustiedettä ja yrittänyt noudattaa virallisia suosituksia yli kymmenen vuotta. Ongelma oli jatkuvat verensokerin heittelyt, ja niitä seuraavat nukahtelut ja ainainen nälkä. Paino nousi pikkuhiljaa vuosi vuodelta. Neljä vuotta sitten satuin lukemaan lääkäri Antti Heikkilän kirjan, vaihdoin aamukaurapuuron munakkaaseen ja elämä muuttui täysin. Nälkä ja väsymys hävisi, olin kuin uuden moottorin saanut, ja paino putosi melkein 20 kg. Nyt olen neljättä vuotta alle 22 painoindeksissä, eikä minulla tule koskaan elämässäni olemaan vaikeuksia ylipainon kanssa.

Suuri ja nöyrä kiitos Antti Heikkilälle, Ilkka Salmenkaidalle ja muille rohkeille lääkäreille, jotka uskaltavat kertoa että keisarihan olikin naku!
karppaus tekee terveeksi
pekoni  |  23.10.2006 11:23
Olin vuosia vähärasvaisella, kuitupitoisella ja "terveellisellä" ruokavaliolla. Kuitenkin usein jo puoli tuntia aterian jälkeen tunsin itseni nälkäiseksi. Soimasin itseäni itsekurin puutteesta, vaikka olo oli usein heikko ja nälkä ihan todellinen. Iho ja hiukset voivat huonosti, jonka nyt ymmärrän johtuvan rasvan puutteesta. Olin aivan liian kuuliainen, luulin että kaikki rasva on pahasta ja vaikka söin paljon vihanneksia ja vitamiineja, en voinut hyvin.

Sain pidettyä painoni kuitenkin normaalipainorajojen sisällä, kituuttaen nälkäisenä vuosia. En osannut nauttia syömisestä koska tuntui etten koskaan saa syödä tarpeeksi tullakseni kylläiseksi, ja jos söin kylläiseksi asti, söin liikaa ja lihoin.

Löysin vähähiilihydraattisen ruokavalion kaksi vuotta sitten ja ajattelin aluksi mielessäni "mitä väliä vaikka se onkin epäterveellistä, kokeilen mitä vaan jotta saan 5 ylimääräistä kiloani pois". Yllätyksekseni huomasinkin alkavani voida todella hyvin. Ihoni kirkaistui, näläntunteet normalisoituivat, jatkuva väsymys, josta en edes tajunnut kärsiväni, katosi. Ylimääräiset kilot katosivat ilman nälkää ja kituuttamista, ja painoa ei tuntuisi lähteneen lihaksista ollenkaan. Tuttavani luulevat minun treenanneen salilla, vaikka harrastan vain kevyttä hyötyliikuntaa. Otin selvää tutkimuksista ja tajusin että alakarppaus on itse asiassa terveellisempää kuin aikaisemmin noudattamani vähärasvainen ruokavalio, vaikka sitä aluksi olikin vaikea uskoa.

Syön monipuolisesti vihanneksia, erilaisia lihoja ja kalaruokia, kaadan öljyä salaatin päälle, lorautan kermaa kastikkeeseen ja herkuttelen tummalla suklaalla ja pähkinöillä ja voin loistavasti. Kolesteroliarvoni on 3, jota lääkärikin hehkuttaa. Hän tosin ei tiedä ruokavaliostani.

Muutama päivä sitten muistin kuinka ennen olin nälkäisenä ja huonotuulisena töissä, tulin kotiin ja söin runsashiilihydraattista ruokaa ja nukahdin sen jälkeen sohvalle, herätäkseni hoitamaan välttämättömät kotityöt ja kaatuakseni sänkyyn. Tällaista en ole kokenut niiden kahden vuoden aikana, jotka olen karpannut, olen vireä läpi päivän. Monet muutkin vaivani ovat kadonneet. Suosittelen kaikkia epäilijöitä ainakin tutustumaan mihin karppaus perustuu, ennenkuin tuomitsevat tämän ruokavalion.
Pelotti aluksi
Tiinanen  |  23.10.2006 11:23
Vuosikaudet laihduin, lihoin, laihduin, lihoin. Jatkuva nälkä oli kumppanini. Löysin avun tähän kierteeseen vähän hiilihydraatteja sisältävästä ravinnosta. En jaksa käsittää, miksi tutkijana toimiva Paula Hakala on ottanut tehtäväkseen tämän monia auttaneen ruokavalion väheksymisen.

Vaikka toisaalta jaksan ymmärtää Paula Hakalaa... olin itsekin vielä kaksi vuotta sitten kevytlaihduttaja ja kauhistelin ns. karppeja. Mutta onneksi uteliaana ihmisenä päätin kokeilla. Ja tässä sitä ollaan.

Omituiset ihovaivat ja vatsanväänteet ovat kadonneet, nälkäkohtauksia ei tule. Teolliset litkut ja valmisruoat maistuvat suussani tosi pahalta. Herkuttelen lihalla, kalalla, kanalla, kananmunilla, juustolla, voilla, kylmäpuristetulla oliiviöljyllä sekä runsailla kasviksilla ja marjoilla. En todella kaipaa enää mitään transrasvakeksipakettia!
Laittakaapa
Musta Kissa  |  23.10.2006 11:30
tänne sivujen osoitteita, joissa "hilaridieettejä"

Tai hyvin yksinkertainen selostus - ilmeisesti aikoinani tein Atkinsin suhteen jotain väärin...

Neuvoista kiitollinen ; )

Haluaisin vielä yrittää tuota vähähilihydraattista hommaa, koska sen muistan, että alkuun tuli aivan uskomattoman energinen olo...
Ich auch!
ex-sairas  |  23.10.2006 11:31
Multa lähti VHH-dietillä (hh alle 40g joka päivä) puolessa vuodessa

-masennus
-akne
-binge eating -häiriö
-18 kg

En usko enää sanaakaan, mitä Paula Hakaja & kumpp. asiasta sanoo. PV tuotti samassa ajassa -300g.
osoite
pekoni  |  23.10.2006 11:33
osoitteesta http://karppaus.info löytyy lisätietoa
Painonvartijat toimii
Tyytyväinen  |  23.10.2006 11:37
Kuvittelin aiemminkin syöväni terveellisesti, mutta ihmettelin, kun en saa painoa tippumaan. Painonvartijoiden menetelmällä onnistuin helposti ja nopeasti. Ymmärsin missä olen tehnyt aiemmin väärin. Painonvartijoissa mitään ei tarvitse jättää kokonaan pois, mutta oppii välttämään pahimpia "lihottajia" ja ennen kaikkea syömään sopivia määriä. Laihduttaminen oli terveellistä, turvallista ja selkeitä ohjeita noudattamalla vääjäämätöntä. Tärkeintä on syödä vähemmän kuin kuluttaa, mutta Painonvartijoiden ohjeilla ei todellakaan tarvinnut nähdä nälkää tai vältellä täysin jotain raaka-aineita. Toki pisteitä laskiessa tuli syötyä automaattisesti paljon vähäpisteisiä, terveellisiä ruokia, kuten hedelmiä ja vihanneksia. Joidenkin ruoka-aineiden totaalinen vältteleminen ei mielestäni voi pidemmän päälle olla järkevää, silloin retkahdus tulee ihan varmasti. Parempi on oppia hallitsemaan kokonaisuus. Suosittelen Painonvartijoita lämpimästi!
Lisätietoa vhh-ruokavalioista
Karppi  |  23.10.2006 11:39
Kattavasti tietoa vähähiilihydraattisista ruokavalioista löytyy sivustolta www.karppaus.info, jolla toimii myös aktiivinen keskustelufoorumi.
www-sivuja
Retiisi  |  23.10.2006 11:41
No ainakin nämäkannattaa tsekata:

www.hiilaritietoiset.net
www.karpit.net
Näytä viestit peräkkäin   Näytä viestipuu  
1 2 3 4 ... 25  > 
RSS
Osoite Töölönlahdenkatu 2
PL 18, 00089 SANOMA
Puhelin +358 9 1221
© Helsingin Sanomat, a Sanoma company - aineiston luvaton käyttö toisen palvelun osana kielletty

Etkö löytänyt etsimääsi?

Kokeile hakua.