Äidinkielen ylioppilaskokeen uudistus tyrmätään lukioissa

Kotimaa
 
STT
Heikki Saukkomaa / Lehtikuva
Korkeakoulut haluaisivat hyödyntää ylioppilaskoetta nykyistä paremmin opiskelijavalinnassaan.
Korkeakoulut haluaisivat hyödyntää ylioppilaskoetta nykyistä paremmin opiskelijavalinnassaan. Kuva: Heikki Saukkomaa / Lehtikuva

Äidinkielen ylioppilaskoetta yritetään uudistaa mahdottomassa aikataulussa, sanovat oppiaineen opettajat. Äidinkielen opettajain liiton puheenjohtajan Minna Harmasen mielestä jo opiskelijoiden oikeusturva edellyttää, että loppukoe on suunniteltu huolella.

Uusi koe on määrä ottaa käyttöön keväällä 2015. Se tarkoittaa, että koe pitäisi kasata jo ennen koulujen alkua syksyllä. Uusien lukiolaisten on tiedettävä, millainen heidän loppukokeensa on.

"Aikataulu tuntuu aivan käsittämättömältä. On suunniteltava kokeen tehtävätyypit, laadittava mallikoe, testattava mallikoetta ja tutkittava kokeen toimivuus", Harmanen sanoo.

Uudistus on kirjattu hallitusohjelmaan. Hallitusneuvos Eeva-Riitta Pirhonen opetusministeriöstä sanoo, että lukion tavoitteiden toteutumista halutaan mitata nykyistä paremmin.

"Ylioppilaskoe on aina haasteellinen kehitettävä. Se herättää tunteita puoleen ja toiseen", Pirhonen sanoo.

Opetusministeri Jukka Gustafssoniin (sd) ovat vedonneet opettajien lisäksi jo ylioppilastutkintolautakunnan äidinkielen sensorit, Suomen lukiolaisten liitto ja Suomen rehtorit.

Mitään varmaa uuden kokeen sisällöstä ei vielä tiedetä. Sillä pyrittäisiin mittaamaan nykyistä paremmin yleissivistystä, tiedon käsittelytaitoa ja kykyä arvioida tiedon pätevyyttä.

Taustalla vaikuttaa se, että korkeakoulut haluaisivat hyödyntää ylioppilaskoetta nykyistä paremmin opiskelijavalinnassaan. Äidinkieli on ainoa kaikille pakollinen koe.

Koetta suunnittelee ylioppilastutkintolautakunnan työryhmä, jota johtaa opetusneuvos Pirjo Sinko Opetushallituksesta. Myös hän toivoo, että suunnitelmaa tarkistettaisiin.

Singon mukaan uuden kokeen pitäisi olla käytössä ennen kuin lukion uusien opetussuunnitelmien. Ylioppilaskoe tehdään opetussuunnitelman pohjalta.

"Opetussuunnitelman uudistus on tulossa seuraavana vuonna eli kokeen uudistus tehtäisiin vanhoilla suunnitelmilla. Tuntuu hankalalta, että koetta pitäisi taas tarkistaa."

Samaan aikaan on pohdinnassa tietokoneiden käyttöönotto, joka tuskin toteutuu vielä vuonna 2015.

"Pidän vanhanaikaisena, että lähtisimme mittaamaan tiedon valintaa ja arviointia kynällä ja paperilla", Sinko sanoo.

Helsingin Sanomat | hs.online@hs.fi