Facebook menettää otettaan teineistä

Kotimaa
 
Markus Jokela HS
Keravalainen Emma Haverinen, 16, ei tarvitse Facebookia enää mihinkään. Luettavaa löytyy blogeista ja Twitteristä, kaverit tavoittaa WhatsAppilla ja Skypestä.
Keravalainen Emma Haverinen, 16, ei tarvitse Facebookia enää mihinkään. Luettavaa löytyy blogeista ja Twitteristä, kaverit tavoittaa WhatsAppilla ja Skypestä. Kuva: Markus Jokela HS

Facebookin suosio nuorten joukossa hiipuu. Alle 17-vuotiaiden käyttäjien määrä on laskenut, kun taas sitä vanhempien määrä kasvaa edelleen.

Tämä selviää luvuista, jotka oppimisen ja sosiaalisen median asiantuntija Harto Pönkä on kerännyt Facebookin omasta mainostyökalusta. Pönkä on seurannut Facebookin kävijämäärien kehitystä jo usean vuoden ajan.

Facebookin mainostyökalu kertoo, kuinka monta käyttäjää kussakin ikäluokassa on.

Kun aikuiset keskittyvät käyttämään pelkästään Facebookia, nuoret valokuvaavat Instagramissa, juttelevat kavereiden kanssa Whatsappilla ja kuuntelevat musiikkia Youtubesta.

Yksi Facebookin jättäneistä on keravalainen Emma Haverinen, 16.

"Minulla oli Facebook-tili, mutta meni ehkä vuosi, etten tehnyt siellä yhtään mitään. Eivät kaveritkaan tee siellä mitään", hän sanoo.

Lukiota käyvän Haverisen aika netissä kuluu blogeja lukiessa ja Twitterissä julkkiksia seuratessa. Yhteydenpito koulukavereihin sujuu kännykän Whatsapp-ohjelmalla ja nettituttuihin tietokoneella Skypellä.

Vaikka teinikäyttäjien määrä vähenee, Facebookin romahduksesta on varhaista puhua.

"Facebook on Suomessa ykkönen helposti vielä vuoden päivät", sanoo ebrand Suomi Oy:n toimitusjohtaja Juha Huovinen. "Täällä sosiaalisen median jutuissa näkee yleensäkin, että maailmalla tapahtuu jotain, ja me tulemme vähän jälkijunassa."

Näkemyksen taustalla on kysely, jonka yhtiö teki viime vuonna 13–29-vuotiaille. Siihen vastasi verkossa yli 3 200 suomalaista.

"Siellä tuli vahvasti esille, että nuoret ovat Facebookissa ainakin niin kauan, kunnes tilalle tulee vastaava mutta parempi palvelu", Huovinen sanoo.

Toinen asia on se, miten aktiivisesti tai passiivisesti Facebookissa roikutaan. Facebook-käyttäjissä on paljon sellaisia, jotka pitävät sivustoa auki selaimessa, mutta käyvät tarkistamassa tapahtumat vain toisinaan tai vilkaisevat sitä kännykästään.

He eivät päivitä jatkuvasti statustaan tai lähetä uusia kuvia.

Viestinnän tutkimuskeskus CRC:n tutkimuspäällikkö Mikko Villi kuvailee sitä termillä näkymätön oleminen. "Itse olen käyttänyt vertausta, että on kuin sukellusveneellä läsnä. Lukee, muttei juuri itse näy", hän sanoo.

Nuoret netinkäyttäjät vaihtavat aikuisia helpommin uuteen ja parempaan palveluun, kun sellainen tulee tarjolle. Viestinnän tarpeet ja muodot eivät katoa mihinkään, ne vain hoidetaan erilaisilla ohjelmilla kuin aiemmin.

Vanhemmat ihmiset ovat laiskempia opettelemaan uutta.

"Opettajat ja vanhemmat keskittyvät niihin palveluihin, jotka ovat vaivalla oppineet. Nuoret sitten oppivat keskenään käyttämään uusia palveluita", sanoo mediakasvatuksen suunnittelija Tommi Tossavainen Kansallisesta audiovisuaalisesta instituutista.

Esimerkkinä hän mainitsee Ask.fm -palvelun, jossa käyttäjät vastaavat tuntemattomien ihmisten lähettämiin kysymyksiin.

Nimettömyyden takia palvelua voi käyttää kiusaamiseen.

Samanlaisia huolia herätti jo 2009 julkaistu Formspring.me.

Tossavainen painottaa, ettei varsinainen syy kuitenkaan ole nimettömyys.

Mikä tahansa nettipalvelu, jossa nuoret viettävät aikaa keskenään ilman vanhempia, on altis kiusaamiselle.

Harto Pönkän uusimmat luvut suomalaisten Facebook-käyttäjien määristä

Helsingin Sanomat | hs.online@hs.fi