Kysely: Moni syö kasviksia selvästi alle suositusten

 |   |   | 
 
STT
Marja Airio / Lehtikuva
Vain noin viisi prosenttia kyselyn vastaajista syö kasviksia, hedelmiä ja marjoja vähintään suositellun määrän.
Vain noin viisi prosenttia kyselyn vastaajista syö kasviksia, hedelmiä ja marjoja vähintään suositellun määrän.

Monet suomalaiset syövät kasviksia yhä selvästi alle suositusten, ilmenee lääkeyhtiö Bayerin teettämästä kyselytutkimuksesta.

Vain noin viisi prosenttia kyselyn vastaajista syö kasviksia, hedelmiä ja marjoja vähintään suositellun määrän eli 5–6 annosta päivässä. Yli puolet saa 1–2 annosta kasviksia päivittäin. Yhdellä annoksella tarkoitetaan yhtä kourallista kasviksia, hedelmiä tai marjoja.

Myös maitotuotteita ja kalaa on useiden vastaajien ruokavaliossa liian vähän. Suositusten mukaisesti kalaa syö puolet kyselyyn osallistuneista. Maitotuotteita käyttää riittävästi alle puolet vastaajista.

Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen ylijohtajan Erkki Vartiaisen mukaan suomalaisten ruokavalio on kuitenkin muuttunut terveellisempään suuntaan vuosien aikana. Viime vuosikymmenten aikana esimerkiksi kasvisten syöminen on lisääntynyt, ja kovia rasvoja käytetään merkittävästi vähemmän kuin 30 vuotta sitten.

YouGov Finlandin toteuttamaan internetkyselyyn vastasi 1 003 suomalaista tammikuussa. Vastaajajoukko edustaa 18-74-vuotiaita suomalaisia. Tutkimuksen virhemarginaali on 2,8 prosenttiyksikköä.

Helsingin Sanomat | hs.online@hs.fi

Muuta suosittua

Uutiset

Kaikki uutiset 24 viime tunnin ajalta
Kaikki uutiset 24 viime tunnin ajalta

Fingerpori