Lapset tekevät kosketusnäytöllä itse aapisensa Savonlinnassa

Tietotekniikan opetuksella varmistetaan oppilaille tasavertaiset tietotekniset taidot

 |   | 
 
pentti vänskä
Savonlinnalaiset ekaluokkalaiset Veera Baljaskin ja Noel Kukkonen haastattelevat toisiaan ja nauhoittavat haastattelut tabletille.
Savonlinnalaiset ekaluokkalaiset Veera Baljaskin ja Noel Kukkonen haastattelevat toisiaan ja nauhoittavat haastattelut tabletille.

Savonlinnan Normaalikoulun ekaluokkalaisilla ei ole aapiskirjaa. He opettelevat lukemaan ja kirjoittamaan tablettikoneiden avulla, ensimmäisten joukossa.

Pienet sormet liikkuvat tottuneesti kosketusnäytöllä. Savonlinnan Normaalikoulun 1A-luokalla Rami Heiskanen ja Maiju Kuosmanen tekevät haastattelua toisistaan.

He ottavat valokuvat ja nauhoittavat haastattelut. Kaveriesittely on vartissa tallennettu tablettitietokoneille. Sinne tallentuu myöhemmin myös heidän aapisensa, jonka he itse tekevät kirjanluontiohjelmalla.

Savonlinnan Normaalikoulun 350 oppilaasta lähes puolet on aloittanut syksyisen opiskelunsa tietokoneiden avulla. Heille ei ole hankittu uusia kirjoja, vaan määrärahat on käytetty konevuokriin. Vanhat kirjat ovat käytössä tarpeen mukaan.

1A-luokan opettaja Merja Kuosmanen tarttui ensimmäistä kertaa iPadiin viime keväänä ja on siitä lähtien siirtänyt opetustaan uusille, digitaalisille urille.

"En sanoisi, että tämä on yhtään huonompi."

Hänen mukaansa opetuksen eriyttäminen onnistuu paremmin ilman oppikirjoja. Tietokoneiden kanssa lasten luovuus ja ongelmanratkaisukyky kehittyvät. Silti on tärkeää, että kaikki tehdään opetuksen ehdoilla.

"Me ohjaamme teknologista laitetta eikä se ohjaa meitä", Kuosmanen sanoo ja huomauttaa, että etenkin pienille oppilaille on tärkeää työskennellä myös kynän ja paperin kanssa.

Normaalikoulun johtava rehtori Mikko Ripatti kertoo, että jos rahat riittävät ja kokemukset ovat myönteisiä, ensi syksynä kaikilla oppilailla on tabletit.

"Nuorten toimintatavat opiskella itsenäisesti, hankkia ja jakaa tietoa ovat muuttuneet radikaalisti. Ne eivät saa etääntyä liikaa koulun tavoista. Muuten koulun ja nuorten väliin kasvaa kuilu", hän sanoo.

Opetusneuvos Asko Lippo Opetushallituksesta toteaa, että tietotekniikan opetuskäytöllä varmistetaan kaikille oppilaille tasavertaiset tietotekniset taidot. Lapset oppivat koulussa myös turvallista mediankäyttöä.

Ensimmäiset ylioppilaskokeet kirjoitetaan tietokoneella jo kolmen vuoden kuluttua. Silti kehitettävää riittää.

"Olemme kyllä huolissamme", sanoo Opetushallituksen opetusneuvos Jukka Tulivuori.

Monet koulut ovat aktivoitumassa. Laitteita hankitaan, ja Tulivuorta on pyydetty puhumaan opettajille digitalisoinnista.

"Opettajien lisäkoulutukseen tarvittaisiin enemmän resursseja, jotta opettajat alkaisivat käyttää niitä enemmän", hän sanoo.

Vaikka digitaalisia oppimateriaaleja alkaa olla jo saatavilla, sopivien oppimateriaalien etsiminen teettää opettajilla töitä.

Minna Pölkki HS
Savonlinna

Helsingin Sanomat | hs.online@hs.fi