Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

OAJ: Opettajat siirtyvät yhä herkemmin muihin ammatteihin

 |   |   | 
 
STT
Kai Sinervo / HS
Suomen koulukuri on laskenut OECD:n vertailussa kolmanneksi huonoimmaksi.
Suomen koulukuri on laskenut OECD:n vertailussa kolmanneksi huonoimmaksi.

Helsinki. Opettajien siirtyminen muihin ammatteihin näyttää olevan lisääntymässä, varoittaa opettajien ammattijärjestön OAJ:n koulutusjohtaja Heljä Misukka.

Hänen mukaansa varsinkin nuoret opettajat harkitsevat alan vaihtoa, koska työrauhan ylläpito luokassa on muuttunut yhä vaativammaksi.

"Nuoret opettajat saattavat kokea, että heillä ei ole välineitä tähän (työhön), että se työtodellisuus on aika raskasta", Misukka kertoo.

OECD:n raportin mukaan koulukuri on laskenut Suomessa vertailumaista kolmanneksi huonoimmaksi. Taakse jäävät vain Argentiina ja Kreikka. Suomi on toisaalta menestynyt Pisa-vertailun oppimistuloksissa erinomaisesti.

Opettajat pitävät ojentamis- ja kurinpitokeinojaan vanhentuneina. Oppilaat eivät Misukan mukaan koe enää jälki-istuntoa häpeälliseksi. Opettaja-lehti ehdottaakin, että jälki-istunto tulisi korvata työojennuksella.

"Luokkahuoneen seinän tuijottamisella tuskin on kasvatuksellista merkitystä. Jälki-istunnon tilalle olisi voitava ottaa ojentaminen, jossa oppilas joutuisi esimerkiksi roskalaatikon rikottuaan korjaamaan tai seinän sotkettuaan siivoamaan sen", lehti linjaa.

Opetusministeriö ei näytä lämpiävän muutosvaateille.

"Vireillä ei ole lainsäädännön muutoksia, jossa oppilaalle voitaisiin antaa työojennus. On kyllä tiedossa, että jälki-istunto ei kaikilta osin toimi. Koulun työrauhan ylläpito ei ylipäänsä merkitse välttämättä rangaistusta tai sen uhkaa. On tärkeää tehdä opetuksesta siinä määrin kiinnostavaa, että mielenkiinto suuntautuu oppimiseen", sanoo ministeriön yleissivistävän vastuualueen päällikkö Jari Rajanen.

Helsingin Sanomat | hs.online@hs.fi


Uutiset

HS in English