THL:n Puska: Keskiolutkin liian vahvaa kauppoihin

Kotimaa
 
Mikko Stig / Lehtikuva
Kauppojen oluthyllyjen valikoima herättää keskustelua.
Kauppojen oluthyllyjen valikoima herättää keskustelua. Kuva: Mikko Stig / Lehtikuva

Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) pääjohtaja Pekka Puska lataa täystyrmäyksen ajatukselle nelosoluen myymisestä ruokakaupoissa. Hänen mielestään askelia tulisi ottaa ennemminkin täysin päinvastaiseen suuntaan: kauppojen ja kioskien keskiolutta pitäisi laimentaa viipymättä.

Puskan jyrkkä mielipide on vastaus tuoreelle Pellervon taloustutkimuksen (PTT) arviolle, jonka mukaan vapautettu A-olut voisi nousta myynnin arvolla mitattuna yhtä suosituksi kuin keskiolut. PTT:n toimitusjohtaja Pasi Holm uskoo, ettei olutmullistus nostaisi juurikaan alkoholin haittakulutusta Suomessa, sillä väkevien viinojen kulutus vähenisi.

Puska ei tähän teoriaan usko.

"On ikivanha fraasi, että pitäisi suosia mietoja alkoholijuomia – se tie on kuitenkin jo nähty. Suomalaiset alkoholisoituvat hyvinkin paljon juuri oluella", Puska sanoo.

Puskan mukaan A-oluen myynnin salliminen muuallakin kuin Alkoissa olisi yksiselitteisesti "suuri virheliike", joka lisäisi suomalaisten alkoholiongelmia ja rapauttaisi kansanterveyttä.

"Jopa tässä Panimoteollisuusliiton ja kaupan toimeksiannosta tehdyssä tutkimuksessa todetaan, että alkoholin kokonaiskulutus lisääntyisi. Jos kaupoissa ja kioskeissa myytävän oluen alkoholipitoisuutta nostettaisiin, olisi tiedossa myös valtavan suuria terveydellisiä, sosiaalisia ja taloudellisia haittoja perheille sekä palvelujärjestelmille."

PTT:n tutkimuksen mukaan nelosoluen nykyistä vapaampi myyminen monipuolistaisi kaupan rakennetta, kasvattaisi valtion verotuloja ja pienentäisi viinarallia ulkomailta.

Kaikki nämä arviot Puska tyrmää.

"Kauppoja ja kioskeja ei pitäisi pitää pystyssä alkoholin voimalla ja kansanterveyden kustannuksella. Valtion verotulot alkoholista taas riippuvat siitä, mikä on alkoholiveron taso – ei niitä kasvateta viemällä vahvempaa olutta kauppoihin. Viron-tuonnistakin väkevien osuus on kolme kertaa enemmän kuin oluen, joten A-oluella ei olisi suurta merkitystä siihen."

Puska ei ole ollenkaan varma siitäkään, haluavatko suomalaiset edes nykyistä vahvempia alkoholijuomia päivittäistavarakauppoihin. Hänen mukaansa THL:n uusimman tiedon mukaan jopa noin 80 prosenttia kansasta pitää nykyistä alkoholipolitiikkaa hyvänä tai tiukentamisen tarpeessa olevana. Vain 15 prosenttia kannattaa höllennyksiä.

A-oluen tarjonnan lisäämisen sijasta THL:ssä liputetaankin kaupassa myytävän oluen alkoholipitoisuuden laskemisen puolesta. Laimennussuunnitelmat nostavat varmasti monen suomalaisen karvat pystyyn, mutta Puska ei näe aihetta barrikadeille nousemiseen.

"Ihmiset saisivat edelleen kaupasta sen oluensa. Testeissä on todettu, että makuerokin on olematon", Puska vakuuttaa.