Tuore lakiluonnos vaatii tiukkoja rajoja alkoholin mainonnalle

 |   | 
 
Helsingin Sanomat
Kari pullinen
Lakiluonnos kieltäisi muun muassa bussipysäkeillä näkyvän alkoholimainonnan.
Lakiluonnos kieltäisi muun muassa bussipysäkeillä näkyvän alkoholimainonnan.

Sosiaali- ja terveysministeriön tuore lakiluonnos kieltäisi mietojen alkoholijuomien ulkomaininnan ja muun yleisissä tiloissa näkyvän mainonnan kokonaan.

Se tarkoittaisi alkoholimainonnan katoamista muun muassa bussipysäkkien mainostelineistä, urheilukentiltä ja urheilijoiden pelipaidoista.

Lakiluonnos kieltäisi myös alkoholin mielikuvamainonnan. Esityksen mukaan mainonnassa saisi esittää vain tuotetietoja, kuten juoman hinnan ja kuvan. Mukana ei voisi olla esimerkiksi kuvaa juhlivista ihmisistä, eli ei mitään sellaista, mikä voisi herättää positiivisia mielikuvia alkoholia kohtaan.

Televisiossa alkoholia saisi mainostaa vasta kello 23:n jälkeen nykyisen kello 21:n sijaan. Kielto koskisi myös radiota.

Virkamiestyönä tehty lakiluonnos on herättänyt vastustusta kokoomuksessa. Puolueen mukaan viime kesän hallitusneuvotteluissa ei sovittu mistään tällaisesta. Hallitusohjelmaan kirjattiin, että alkoholimainontaa rajoitetaan kieltämällä lapsiin ja nuoriin kohdistuvat keinot.

"En nyt pitäisi tätä kovana esityksenä. Tähän on otettu kaikki ne elementit, joista on puhuttu, jos tarkoitus on suojata lapsia ja nuoria", sanoo johtaja Kari Paaso sosiaali- ja terveysministeriöstä.

Urheiluseuroja juomateollisuus voisi edelleen vapaasti sponsoroida, mutta sen vastineeksi alkoholituotteet eivät saisi näkyvyyttä.

"Jos laki toteutuisi, sponsorointi loppuisi", sanoo Panimoliiton toimitusjohtaja Elina Ussa.

"Se on iso juttu", luonnehtii Jääkiekkoliiton puheenjohtaja Kalervo Kummola seurauksia esimerkiksi jääkiekkomaajoukkueelle.

Monella jääkiekon SM-liigalla on paidassaan olutmainos. Esimerkiksi Helsingin IFK mainostaa paidassaan Sinebrychoffin Koff-merkkiä. Seura kilpailee pelaajista pitkälti panimoteollisuuden rahoilla.

"Suurin osa rahoista menee siihen, että joukkue pysyy kilpailukykyisenä, kun pelaajat liikkuvat rajojen yli", sanoo IFK:n toimitusjohtaja Jukka Valtanen.

Lisää aiheesta perjantain Helsingin Sanomissa

Helsingin Sanomat | hs.online@hs.fi