Vaikeat tilanteet antavat opettajille voimaa

Kotimaa
 
Timo Jaakonaho / Lehtikuva
Yläkoulun opettajista noin kymmenen prosenttia kokee merkittävää kuormitusta ja uupumusta. Toisaalta opettajat näyttävät saavan voimaa haastavista opetustilanteista ja niiden ratkaisemisesta.
Yläkoulun opettajista noin kymmenen prosenttia kokee merkittävää kuormitusta ja uupumusta. Toisaalta opettajat näyttävät saavan voimaa haastavista opetustilanteista ja niiden ratkaisemisesta. Kuva: Timo Jaakonaho / Lehtikuva

Suurin osa suomalaisista yläkoulun opettajista kokee työnsä mielekkääksi, selviää viime vuoden keväällä tehdystä opettajien hyvinvointikyselystä.

Helsingin Sanomat sai käyttöönsä ennakkotietoja valmisteilla olevasta hyvinvointitutkimuksesta, johon vastasi noin 2 300 ala- ja yläkoulun sekä erityisopettajaa. Kysely lähetettiin 6 000 opettajalle.

Kysely on tuorein ja laajin suomalaisten opettajien hyvinvointia kartoittava tutkimus. Tutkimus on Helsingin, Tampereen ja Itä-Suomen yliopistojen yhteishanke. Yhteistyössä on ollut mukana myös Opetusalan ammattijärjestö OAJ.

Kevään kysely oli ensimmäinen osa neljän kyselyn sarjasta, jolla pyritään selvittämään noin viiden vuoden välein suomalaisopettajien jaksamista.

Alustavien tulosten mukaan yläkoulun opettajista noin kymmenen prosenttia kokee merkittävää kuormitusta ja uupumusta. Tämä tarkoittaa, ettei yläkoulun opettajien ryhmä erotu muista erityisen stressaantuneena ja uupuneena ammattiryhmänä.

Helsingin yliopiston tutkijan Kirsi Pyhältö kertoo, että opettajat näyttävät saavan voimaa myös haastavista opetustilanteista ja niiden ratkaisemisesta.

"Suurin osa opettajista voi hyvin, viihtyy ja kokee tekevänsä merkityksellistä työtä."

Yläkoulun haasteet ovat erityiset. Alakoulun jälkeen nuoret viettävät lyhyempiä aikoja opettajan kanssa, ja ovat itse siirtymävaiheessa.

"Yläkoulussa nuoren elämänvaihetta kuvaa muutos ja itsenäistyminen", Pyhältö sanoo.

Kyselyssä selvisi myös, että yksi tärkeistä työhyvinvoinnin lähteistä ovat kollegat.

"Työtoverille voi kertoa, mikä kuormittaa ja harmittaa. Ongelmatilanteiden ratkominen yhdessä edistää työssä jaksamista."

Helsingin Sanomien sunnuntaisivuilla haastatellut opettajat vahvistavat tutkimuksen havainnon. He pitävät työstään ja erityisesti opetettavistaan.

"Yläkoulussa saa vielä olla hölmö ja heittäytyä. Yläkouluikäiset ovat sallivia ja suvaitsevat erilaista käytöstä. Lukiossa oppilaat ovat jo paljon kriittisempiä", kertoo juttuun haasteltu äidinkielenopettaja.

Oppilaiden sijaan opettajien työtä rasittaa hallinto ja uudet toimintatavat, jotka ovat solahtaneet kouluihin yritysmaailmasta.

Opettajan työtä halutaan analysoida yhä tarkemmin: ajankäyttöä, laatuvaatimuksia ja osaamista. Käytännössä tämä tarkoittaa suuria määriä uusia ohjeita, kaavakkeita ja arviointeja.

Lue lisää opettajien arjesta sunnuntain Helsingin Sanomista.