Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Vihannekset voivat suojata haimatulehdukselta

 |   | 
 
Duodecim
Marja Airio / Lehtikuva

Päivittäin vihanneksia syövät saattavat säästyä akuutilta haimatulehdukselta muita todennäköisemmin. Vaikutus selittyy luultavasti vihannesten sisältämillä antioksidanteilla, havainnon tehneet ruotsalaistutkijat kirjoittavat.

Vihanneksia pitää syödä vähintään 300 grammaa päivittäin, jotta haimatulehduksen riski pienenee, mikä tarkoittaa esimerkiksi 4–5 keskikokoista perunaa tai 3–4 tomaattia. Tämä todettiin verrattuna henkilöihin, joiden päiväannos jäi alle 100 grammaan.

Suojavaikutus oli suurin henkilöillä, jotka joivat päivittäin alkoholia tai olivat ylipainoisia. Tutkijat uskovat tämän johtuvan oksidatiivisesta stressistä, jota alkoholi ja liikakilot kummatkin lisäävät ja joka on yhdistetty haimatulekseen. Vihannesten antioksidantit puolestaan vähentävät oksidatiivista stressiä. Tämä mekanismi saattaa selittää laajemminkin vihanneksiin liitetyn suojavaikutuksen.

Tutkijat selvittivät myös tepsivätkö hedelmät vihannesten tavoin haimatulehdusriskiin, mutta ainakaan tässä tutkimuksessa vaikutusta ei ilmennyt. Tämä on yllättävää, sillä vihannesten tapaan myös hedelmissä on runsaasti antioksidantteja.

Mahdollisesti ero johtuu hedelmien fruktoosista, joka saattaa lisätä oksidatiivista stressiä, tutkijat arvelevat.

Ruotsalaisten tulokset julkaistiin tieteellisessä Gut-lehdessä, ja ne perustuvat 80 000 aikuisen 46–84-vuotiaan terveystietoihin, jotka kerättiin kaksitoistavuotisen seurannan aikana.

Ruokavalioitaan osallistujat arvioivat tutkimuksen alussa. Seurantavuosien aikana 320 osallistujalla todettiin akuutti haimatulehdus, joka ei liittynyt sappikivitautiin.

Helsingin Sanomat | hs.online@hs.fi

Uutiset

20.5.2013