Tutkimus: Ravintolisä- ja vitamiinivalmisteista ei juuri hyötyä

Kotimaa
 
Antti Aimo-Koivisto / Lehtikuva
D-vitamiinilla ei havaittu yhteyttä kuolleisuuden lisääntymiseen.
D-vitamiinilla ei havaittu yhteyttä kuolleisuuden lisääntymiseen. Kuva: Antti Aimo-Koivisto / Lehtikuva

Erilaisten vitamiini- ja ravintolisävalmisteiden käytöstä ei ole hyötyä yleisten kansansairauksien ehkäisyssä. Sen sijaan joidenkin ravintolisien, kuten monivitamiinien sekä rauta- ja magneesivalmisteiden, jatkuva ja pitkäkestoinen syöminen voi jopa lisätä kuolleisuutta.

Tämä käy ilmi tuoreesta suomalais-amerikkalaisesta tutkimuksesta, jonka aineistona käytettiin liki 39 000 amerikkalaisnaisen tietoja. Naisten elämää on seurattu 1980-luvun puolivälistä lähtien. Naisista 65 prosenttia kertoi syövänsä ravintolisiä.

Tutkimusryhmässä mukana ollut ravitsemustutkija Jaakko Mursu Itä-Suomen yliopistosta sanoo, että tuloksia ei voida soveltaa suoraan Suomeen."Yhdysvalloissa ravintolisien jatkuva käyttö on selvästi yleisempää kuin Euroopassa. Valmisteiden ainepitoisuudet ovat myös suuria, kun taas EU:ssa säätely suojaa ihmisiä paremmin", Mursu huomauttaa.

Mursun mukaan havainto ravintolisien ja kuolleisuusriskin yhteydestä oli yllätys tutkijoille. Tähän asti tutkijoiden valtavirta on arvioinut, että ravintolisien syömisestä ei ole haittaa, joskaan ei myöskään kansanterveydellisiä hyötyjä.

Tutkimuksessa selvitettiin useiden eri ravintolisien vaikutusta kokonaiskuolleisuuden riskiin.Yksittäisistä yhdisteistä monivitamiinin, foolihapon, B6-vitamiinin, raudan, magnesiumin, sinkin ja kuparin käytön havaittiin lisäävän kuolleisuutta.

Ainoastaan kalsiumin syöminen näytti suojaavan kuolleisuudelta. D-vitamiinilla ei sen sijaan ollut vaikutusta kuolleisuuteen.

Mursun mukaan tutkimustuloksista ei voida päätellä kaikkien ravintolisien olevan terveydelle turhia. Vitaminiit voivat hänen mukaansa auttaa esimerkiksi erilaisten ravitsemuksellisten puutostilojen korjaamisessa.

Suomessa hyvä esimerkki tästä on viime aikoina paljon tutkittu D-vitamiini, joka voi korvata liian vähäistä auringonvaloa.