Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Taksiliitto ei näe uusille älypuhelinpalveluille tarvetta Suomessa

Kotimaa
 
Laura Oja
Taksijono Helsingin keskustassa.
Taksijono Helsingin keskustassa. Kuva: Laura Oja

Taksiliiton toimitusjohtaja Lauri Säynäjoki ei näy maailmalla suosittua ja Suomessa erittäin suurta kiinnostusta herättänyttä Uber-palvelua tarpeellisena Suomeen, sillä taksikeskuksilla on jo olemassa vastaavia älypuhelinsovelluksia.

Taksiliitossa ei koeta, että Uber-palvelu voisi valloittaa Suomen markkinat. Siihen on moniakin syitä eikä alan tiukka sääntely pienin niistä.

HS kertoi sunnuntaina Yhdysvalloissa kovassa nosteessa olevasta Uber-palvelusta, joka yhdistää älypuhelimen käyttäjät ja kyytejä tarjoavat autoilijat.

Kirjoituksen otsikko oli "Hyvästi taksijonot – milloin tämä saadaan Suomeen?".

Vastaus kysymykseen on, ettei ehkä koskaan.

Taksiliiton toimitusjohtaja Lauri Säynäjoki pitää Uberia lähinnä teknisenä sovelluksena muiden joukossa.

"Ei tässä mitään uutta ja ihmeellistä ole, ainoa tietysti on se, että tämä operaattori haluaa rahastaa tässä välissä", Säynäjoki sanoo.

"Takseja koskevat pelisäännöt ovat jo olemassa, ei tämä niitä ohittaisi."

Hän muistuttaa, että esimerkiksi Helsingissä on jo helppokäyttöinen TaksiMobi-älypuhelinsovellus, jolla taksin voi näpytellä kätevästi paikalle. Vastaavia on muillakin taksikeskuksilla.

"Kyllä Uber helpolta kuulostaa, mutta on se palvelu jo olemassa ja sen voi ottaa käyttöönsä vaikka heti."

Isompi kysymys tietysti on se, että Suomessa ei kuka vain voisi ryhtyä ajamaan Uber-kyytejä. Jos ei ole oikea, taksiluvan saanut taksinkuljettaja, on pimeän taksin kuljettaja ja se on rikos nimeltä luvaton taksiliikenteen harjoittaminen.

Taksiala on lailla määritelty ja taksinkuljettajalla pitää olla taksilupa. Hintojakaan ei voisi polkea.

"Suomessa edellytetään taksinkuljettajalta tiettyä koulutusta, sitä että hän on hankkinut oikeuden kuljettaa taksia ja ammattiajoluvan. Tietyt tarkistukset tehdään, ennen kuin lupa myönnetään. Sillä pyritään mahdollisimman luotettavaan ja turvalliseen hommaan", Säynäjoki sanoo.

Pitää osata käyttää taksamittaria, tilauslaitteita, maksuliikennetekniikkaa, pitää olla paikallistuntemusta, on ensiapukoulutusta, Säynäjoki luettelee.

"Tuossa muodossa kuin se jutussa on, pidän sitä tosiaan vain yhtenä tekniikkatarjoajana muiden joukossa. Meilläkin täällä on käynyt, sen jälkeen kun älypuhelimet ja kevyet tietokoneet lisääntyivät, väkeä tarjoamassa vastaavanlaista sovellusta", hän sanoo.

"Sitä on hyvin vaikea sovittaa suomalaiseen taksimaailmaan, kun meillä on jo maailmanlaajuisestikin erittäin korkealaatuiset taksikeskukset, joissa kaikki uudetkin tekniset vaihtoehdot on otettu huomioon. En halua väheksyä, mutta se on yksi uusi tekniikka."

Hän arvelee, että Uber voisi toimia maassa, jossa ei ole niin kehittyneitä tilausjärjestelmiä.

"On hyvin vähän maita, joissa ei ole minkäänlaista taksien lupasäätelyä."

Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Uusimmat