Liikennevirasto: Valtio ottaa öljynporauksessa riskin

Kotimaa
 

Arctia Shipping kiistää korvausvelvollisuuden, jos onnettomuus tapahtuu kolmannelle osapuolelle.

Arktiseen öljyporaustoimintaan osallistuminen sisältää riskin, että öljyonnettomuuden sattuessa Suomen valtio on korvausvelvollinen, vaikka itse olisi vahingossa sivuroolissa.

"Sellainen riski on jonkin kokoisena olemassa", sanoo Liikenneviraston talvimerenkulkuyksikön päällikkö Jarkko Toivola.

Yhdysvaltojen öljyvahinkolain mukaan päävastuussa onnettomuudesta on öljynporausluvan haltija, mutta korvausvelvollisuus voi kohdistua myös alihankkijoihin. Arctia Shipping on tällainen alihankkija Shellille.

Väitteet riskistä ovat liioiteltuja, sanoo kuitenkin Arctia Shippingin talousjohtaja Heli Lehtonen.

"Olemme asiantuntijoiden kanssa katsoneet vastuurajat näissä sopimuksissa. Ulkopuolisten tekemät vahingot eivät kohdistu meihin, me vastaamme vain omista toimistamme sillä alueella", Lehtonen sanoo.

Yhdysvaltain öljyvahinkolaki (Oil Pollution Act) sisältää rajoittamattoman vastuun. Elinkeinoelämän tutkimuslaitos (Etla) päätteli viime vuonna, että mahdollisen öljyonnettomuuden sattuessa Suomen valtio voisi joutua vastaamaan vahingostaan koko Arctia Shippingin omaisuudella. Eli pahimmassa tapauksessa yhtiö menettäisi jäänmurtajansa.

Arctiassa Etlan raportti herättää edelleen ärtymystä, koska yhtiön mukaan raportin väitteet olivat tuulesta temmattuja.

Liikenneviraston Toivola suhtautuu kuitenkin riskiin vakavasti. Hän sanoo, että Yhdysvaltain öljyvahinkolakia ei ole vielä oikeasti testattu.

Laki säädettiin Exxon Valdezin vuoden 1989 onnettomuuden jälkeen. Meksikonlahden vuoden 2010 onnettomuuden korvausvyyhti on vielä osittain kesken. Siinä ehkä paljastuu, kuinka pitkälle vastuuketjut ulottuvat.

Riskeiltä voidaan suojautua yhtiöjärjestelyillä, mutta Toivolan mukaan kansainvälisesti on vielä testaamatta, kuinka pitkälle yhtiöjärjestelyillä voidaan suojautua.

Vakuutuksella voi suojautua johonkin rajaan asti, mutta se tulee kalliiksi. Heli Lehtonen sanoo, että Arctialla vakuutukset ovat kunnossa ja riskeihin on suojauduttu "kaikin mahdollisin keinoin".

Vaikka laki menee yritysten välisten sopimusten yläpuolelle, Lehtonen sanoo Arctian sopimuksen olevan turvassa myös lain suhteen.

"OPA:n (Oil Pollution Act) suhteen asia on tarkistettu myös. Sitä kautta emme näe tulevan tilannetta, että täältä koko kalusto menisi, jos jotain tapahtuisi", hän vakuuttaa.

"Jos kolmannella osapuolella on vahinko ja me emme ole siihen osallisina, meihin ei kohdistu vastuuta nykysopimuksissa."