Lukioon esitetään oppiainerajat ylittäviä opintoja

 |   | 
 
Vesa Moilanen / Lehtikuva
Kielten opiskelua Mäkelänrinteen lukiossa.
Kielten opiskelua Mäkelänrinteen lukiossa.

Lukiossa on vuodesta 2016 lähtien nykyistä enemmän oppiainerajat ylittäviä opintoja, mikäli tiistaina esityksensä jättäneen työryhmän ehdotukset toteutuvat.

Lukion alussa olisi kaikille yhteisiä, eri oppiaineisiin suuntaavia opintokokonaisuuksia, eräänlaisia johdantokursseja. Lukion loppuvaiheessa erityisissä teemaopinnoissa syvennettäisiin ja sovellettaisiin eri oppiaineiden antamia tietoja ja taitoja.

Teemaopintojen avulla on määrä myös lisätä yhteisöllisyyttä esimerkiksi ryhmätöiden avulla. Niitä voitaisiin tehdä yhdessä muiden oppilaitosten tai vaikka yritysten tai kolmannen sektorin kanssa.

Opetus- ja kulttuuriministeriön työryhmä jätti esityksensä lukion tavoitteista ja uudesta tuntijaosta opetusministeri Krista Kiurulle (sd) tiistaina.

Helsingin Sanomat kertoi esityksen sisällöstä jo maanantaina.

Työryhmässä oli mukana virkamiesten lisäksi lukioiden, lukiolaisten, koulutuksen asiantuntijoiden sekä järjestöjen edustajia.

Vaikka työryhmä päätyi ehdottamaan kolmea vaihtoehtoista mallia siitä, miten lukion pirstaleisuutta voitaisiin vähentää lisäämällä valinnaisuutta, sisältyy esitykseen myös kaksi lausumaa.

Erityisasiantuntija Olli Arra Opetusalan ammattijärjestöstä OAJ:sta ei kannata reipasta valinnaisuuden lisäämistä.

"Osa esitetyistä malleista mahdollistaa useiden nykyisin keskeisten oppiaineiden jättämisen kokonaan pois lukio-opinnoista. Äärimmilleen vietäessä valinnaisuus kääntyy lukiokoulutuksen laatua vastaan", Arra sanoo lausumassaan ja puhuu pienten lukioiden puolesta.

Professori Jarkko Hautamäki Helsingin yliopistosta moittii lausumassaan uskonnon ja terveystiedon asettamista erikoisasemaan tulevassa tuntijaossa vain sen takia, että ne on mainittu lukiolaissa eikä lakia haluta nyt muuttaa.

Uskonto ja terveystieto olisivat työryhmän esittämissä kaikissa kolmessa mallissa pakollisia aineita vastakin, vaikka muista reaaliaineista tulisi valinnaisia.

"Modernin valtion ei tule turvata menneisyyden uskonnollisten valtapoliittisten asemien tai modernin ajan poliittisen sattuman kautta tulleita oppiaineita", Hautamäki suomii terveystietoa ja uskontoa, jotka hänen mukaansa voitaisiin hyvin käsitellä teemakursseilla tai vaikka osana biologiaa, psykologiaa, historiaa, yhteiskuntaoppia ja filosofiaa.

Helsingin Sanomat | hs.online@hs.fi