Kuntaliiton selvitys: Oppilaiden omia tietokoneita ei juuri käytetä kouluissa

Kotimaa
 
Tapio Vanhatalo
Koulut eivät juuri käytä oppilaiden omia tietokoneita, kertoo selvitys.
Koulut eivät juuri käytä oppilaiden omia tietokoneita, kertoo selvitys. Kuva: Tapio Vanhatalo

Suomen peruskouluissa on käytössä keskimäärin kolme tietokonetta kymmentä oppilasta kohden, kertoo Kuntaliiton keskiviikkona julkaisema tietotekniikkakartoitus. Tietokoneiksi laskettiin pöytäkoneet, kannettavat tietokoneet ja taulutietokoneet.

Kuntaliitto toteutti peruskouluille ja lukioille suunnatun tietotekniikkakartoituksen nyt ensimmäistä kertaa. Siihen vastasi 152 Manner-Suomen kuntaa viime vuoden loppupuolella.

"Jos kaikille Suomen peruskoulujen oppilaille ja opettajille hankittaisiin omat tietokoneet, lasku olisi yhteensä yli 300 miljoonaa", kertoo Kuntaliiton erityisasiantuntija Kurt Torsell.

Selvityksen mukaan joka kymmenennessä koulussa oppilaille on hankittu henkilökohtaisia tietokoneita.

Vaikka älypuhelimet ja taulutietokoneet ovat yleistyneet nopeasti arkikäytössä, koulujen opetuskäyttöön niitä on selvityksen mukaan hankittu suhteellisen vähän. Esimerkiksi taulutietokoneita on Suomen kouluissa keskimäärin yksi kolmeakymmentä oppilasta kohden.

Oppilaiden omien tietokoneiden käyttäminen opetuksessa ei ole selvityksen mukaan vielä kovin yleistä.

"Voisin kuvitella entisenä opettajana, että kouluissa hieman arastellaan oppilaiden omien välineiden käyttöä monista syistä. Vastaan voi tulla vastuukysymyksiä esimerkiksi silloin, jos oppilaan tietokone rikkoutuisi opetuksessa. Toisaalta tähän liittyy kysymyksiä eriarvoisuudesta. Miten menetellään, jos toisella on todella hienot vempaimet ja toisella ei?", Torsell pohtii.

Selvitys ei Torsellin mukaan antanut vastausta siihen, kuinka suuria eroja koulujen välillä on tietotekniikan hyödyntämisessä.

"Iloinen uutinen oli, että kaikissa kouluissa on käytössä nettiyhteys. Kaiken kaikkiaan lukiot näyttävät hyödyntävän peruskouluja enemmän tieto- ja viestintätekniikkaa."

Useammassa kuin joka toisessa koulussa on käytössä sähköinen oppimisympäristö. Sähköisellä oppimisympäristöllä tarkoitetaan opiskelussa ja opetuksessa hyödynnettävää tieto- ja viestintätekniikkaa, jonka avulla voidaan käsitellä tietoa sähköisessä muodossa. Useimmiten sähköisissä ympäristöissä käytetään oppimateriaaleja ja tehdään kotitehtäviä.

Yhdeksällä koululla kymmenestä on käytössä koulun ja kodin välinen sähköinen viestintäjärjestelmä.

"Yhteydenpito opettajien ja vanhempien välillä on siirtynyt osittain verkkoon", Torsell sanoo.

Kuntaliiton mukaan opetushenkilökunnan osaamiseen pitää kiinnittää huomiota, jotta tieto- ja viestintätekniikasta tulisi luonteva osa opetusta.

"Opettajat kokevat suurta tarvetta saada täydennyskoulutusta. Vaikka kouluttaminen on työnantajan vastuulla, myös valtiolta pitäisi saada siihen apua."