Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Suomalaissukeltajat löysivät sata vuotta sitten kadonneen U-26-sukellusveneen

Suomalaisen sukellustutkimusryhmän löytämä sota-alus upposi Suomenlahdelle vuonna 1915

Kotimaa
 
U-26:n postikorttikuvassa kerrotaan Palladan upottamisesta.
U-26:n postikorttikuvassa kerrotaan Palladan upottamisesta.

Fakta

Sukellusvene U-26

 Saksalainen sukellusvene U-26 otettiin käyttöön toukokuussa 1914, pari kuukautta ennen ensimmäisen maailmansodan alkua.

 U-26 upposi elokuussa 1915.

 Veneen kapteenina oli 33-vuotias kapteeniluutnantti Egewolf von Berckheim.

 Saksan keisari Wilhelm II myönsi von Berckheimille ja laivan miehistölle 2. luokan rautaristin venäläisen panssariristeilijä Palladan upottamisesta. Se oli poikkeuksellisen korkea huomionosoitus – sodan ensimmäinen rautaristi Saksan Itämeren-laivastolle.

 Uppouma: 670 tn (pintakulussa), sukellussyvyys: 50 metriä.

 Mitat: pituus 64,7 metriä, leveys 6,3 metriä, syväys 3,45 metriä.

 Suurin nopeus: 16 solmua pintakulussa, 9,5 solmua sukelluksissa (hetkellisesti).

 Aseistus: neljä 50 sentin torpedoputkea ( kaksi keulassa ja kaksi perässä), 6 torpedoa.

Suomalainen sukellustutkimusryhmä Badewanne uskoo, että se on löytänyt sata vuotta sitten uponneen saksalaisen sukellusveneen U-26:n hylyn.

Jouni Polkko sukellustutkimusryhmä Badewannesta kertoo, että löytynyt hylky on läntisellä Suomenlahdella.

"Sukellusvene on uponnut osittain perä edellä mutaan siten, että suurin osa rungosta on mudan yläpuolella näkyvissä komentotorni mukaan lukien", Polkko kertoo.

Sukellusvene U-26 on uponnut liikennöintikaistalle.

"Hylyn löytymispaikka on merenkulun kannalta hankala. Hylylle on mahdollista sukeltaa ainoastaan erityisjärjestelyin ja yhteistyössä viranomaisten kanssa", hän sanoo.

Polkko pitää löytöä merkittävänä. U-26 oli Saksan ylpeys ensimmäisen maailmansodan alussa. Se ennätti vuoden aikana upottaa neljä venäläistä sotalaivaa Itämerellä.

Näistä suurin oli panssariristeilijä Pallada, jonka U-26 tuhosi lokakuussa 1914 Suomenlahdella.

Palladan mukana hukkui 600 sotilasta. Sukellustutkimusryhmä Badewanne löysi Palladan hylyn muutama vuosi sitten. Palladan tarina ilmestyi lokakuussa 2012 HS:n Kuukausiliitteessä.

U-26 katosi elokuussa 1915 Suomenlahdella. Saksalaiset yrittivät saada sukellusveneen kohtalosta tietoa, mutta selvyyttä ei ole sataan vuoteen saatu.

Sukellusvene hävisi jäljettömiin, eikä sen uppoamispaikkaa ole aikaisemmin saatu selville. Se vei mukanaan koko 30-henkisen miehistönsä.

Jouni Polkko arvioi, ettei U-26 koskaan päässyt pois Suomenlahdelta, vaan tuhoutui venäläiseen miinoitteeseen, joka oli laskettu tukkimaan saksalaisten pääsy Suomenlahdelle.

Palladan hylyssä on käynyt varkaita
Palladan hylyssä on käynyt varkaita
Video on julkaistu 6.9.2013: Hangon eteläpuolelle uponneen venäläisen Pallada-panssarilaivan hylyllä on käynyt varkaita. Aluksella käyneet sukeltajat huomasivat viime kuussa, että komentosillalta on kadonnut useita arvokkaita esineitä. Pallada upposi vuonna 1914, ensimmäisessä maailmansodassa. Se löydettiin vasta noin 10 vuotta sitten.

Immi Wallin / Subzone
Viistokaikukuva U-26 hylystä. Alhaalla on meren pohja, hylyn keula on kuvan vasemmalla ja nousee ylös pohjasta. Komentotorni on näkyvissä hieman ennen kuin runko uppoaa mutaan.
Viistokaikukuva U-26 hylystä. Alhaalla on meren pohja, hylyn keula on kuvan vasemmalla ja nousee ylös pohjasta. Komentotorni on näkyvissä hieman ennen kuin runko uppoaa mutaan.

Sten Stockmann
3-D mallikuva U-26 sukellusveneestä sivuprofiilissa.
3-D mallikuva U-26 sukellusveneestä sivuprofiilissa.

Jouni Polkko
Palladan 152-millimetrinen kasemattitykki löytyy merenpohjasta.
Palladan 152-millimetrinen kasemattitykki löytyy merenpohjasta.

Immi Wallin / Subzone
Viistokaikukuva U-26 hylystä. Hylyn keula on kuvan yläosassa, kuvan alhaalla runko työntyy pohjamutaan. Keulasta alaspäin näkyy komentotorni. Musta alue kuvan vasemmalla on hylyn ääniaalloille aiheuttama ”varjo”.
Viistokaikukuva U-26 hylystä. Hylyn keula on kuvan yläosassa, kuvan alhaalla runko työntyy pohjamutaan. Keulasta alaspäin näkyy komentotorni. Musta alue kuvan vasemmalla on hylyn ääniaalloille aiheuttama ”varjo”.

Uutinen päivitetty lisäkuvilla kello 13.22.

Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Uusimmat