Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Sadan vuoden mysteeri selvisi – uponnut sotalaiva löytyi Suomenlahdesta

Sukeltajaryhmä löysi vuonna 1914 uponneen Ispolnitelnyi-laivan

Kotimaa
 
Jouni Polkko
Pasi Lammi tutkii lähietäisyydeltä Ispolnitelnyi-aluksen hylkyä. Badewanne-sukellusryhmän periaatteena on, että hylyt jätetään koskemattomiksi.
Pasi Lammi tutkii lähietäisyydeltä Ispolnitelnyi-aluksen hylkyä. Badewanne-sukellusryhmän periaatteena on, että hylyt jätetään koskemattomiksi. Kuva: Jouni Polkko

Ensin veden alla tuli vastaan putkia.

Sukeltajat tunnistivat ne nopeasti hylkyromuksi, mutta putkien asettelussa oli jotain epätavallista. Hetken tutkimisen jälkeen romun alta löytyi tykki.

Badewanne-sukellusryhmä oli jälleen törmännyt aarteeseen.

Aluksen kävelykannen puinen ritilä on säilynyt miltei ehjänä.
Aluksen kävelykannen puinen ritilä on säilynyt miltei ehjänä.

Ryhmän jäsen Jouni Polkko kertoo, että Suomenlahden länsiosasta löytyneen laivan tunnisti helposti ensimmäisen maailmansodan aikaiseksi alukseksi. Se oli vajonnut Raaseporin ulkopuolella perä edellä pohjamutaan, mutta keulaa ja tykkiä pääsi tutkimaan lähemmin.

Havaittu putkirakennelma paljastui hajonneeksi komentosillaksi. Aluksen tarkan identiteetin selvittäminen vei enemmän aikaa.

Laivan varustukseen kuului myös Maxim-konekivääri.
Laivan varustukseen kuului myös Maxim-konekivääri.

Hylyn rakenteen ja sijainnin perusteella laiva oli Venäjän sotalaivastoon kuuluvaa Ranskassa rakennettua Lieutenant Burakov -sarjaa. Aluksen nimi täytyi kuitenkin kaivaa esiin modernin tekniikan avulla.

"Saimme laivan kyljessä näkyviä venäläisiä kirjaimia näkyviin muokkaamalla kuvaamaamme materiaalia tietokoneella", Polkko sanoo. Hän vertaa selvitystyössä tarvittua kuvankäsittelyä television C.S.I.-poliisisarjojen työvaiheisiin.

Kun ryhmä oli saanut selvitettyä viisi kirjainta, voitiin olla varmoja, että alus oli Ispolnitelnyi. Ryhmä selvitti aluksen tarinan venäjänkielisistä lähteistä.

Aleksi Kinnunen tutkii torpedoa eli vedenalaista ohjusta.
Aleksi Kinnunen tutkii torpedoa eli vedenalaista ohjusta.

Joulukuussa 1914 Ispolnitelnyi oli seitsemän muun aluksen kanssa matkalla Helsingistä Muhunsalmeen Viron saaristoon. Siellä laivueen piti ryhmittäytyä ja jatkaa miinanlaskuun Pohjois-Itämerelle saksalaisten liikennöimille vesille.

Avomerireitti oli miinoitettu, joten laivojen täytyi edetä Helsingistä sisäväylää pitkin Porkkalaan ja Sommarön väylää ulos. Sitten nousi myrsky.

"Nämä laivat ovat pitkiä ja kapeita. Ne on suunniteltu nopeiksi, mutta kovaa merenkäyntiä ne eivät kestä", Polkko kertoo.

Pasi Lammi ja Ispolnitelnyin 75-millimetrinen Obuhov-keulatykki.
Pasi Lammi ja Ispolnitelnyin 75-millimetrinen Obuhov-keulatykki.

Ilmatieteen laitoksen tutkijana hän pystyi selvittämään arkistoista, että Suomenlahdella oli tuolloin kova aallokko. Se koitui Ispolnitelnyin kohtaloksi. Alus upposi 12. joulukuuta 1914.

Merestä saatiin poimittua kahdeksan miestä. Seitsemän pääsi samaan laivueeseen kuuluneen Letutšin kyytiin, mutta tunnin päästä Letutšikin upposi.

Kahden laivan mukana hukkui lähes 130 miestä.

Wikimedia Commons
Ispolnitelnyi on torpedovene, jota venäläiset kutsuivat myös hävittäjäksi.
Ispolnitelnyi on torpedovene, jota venäläiset kutsuivat myös hävittäjäksi.

Kesällä Badewanne-ryhmä ei nähnyt jäänteitä ihmisistä.

"Laivan sisätilat ovat pienet, joten miehistö on varmaankin ollut kannella. Siksi suurin osa huuhtoutui mereen laivan sukeltaessa aaltoihin. Vainajat ovat ajelehtineet kauaksi hylystä", Polkko toteaa.

Osa miehistöstä oli luultavasti kannen alla konetiloissa, mutta sukeltajat eivät ottaneet asiasta selvää. Badewannen periaatteena on, että hylkyihin ei kosketa.

"Meidän puolestamme kaikki sukeltajat ovat tervetulleita hylylle, kunhan mihinkään ei kajota ja hautarauhaa kunnioitetaan."

Kesällä paikannetusta hylystä on kerrottu Sotamuseolle, mutta laivaa ei aiota liikuttaa. Ispolnitelnyi saa jäädä lepäämään vedenalaiseksi museoksi.

"Pohjassa hylky on kaikkein parhaassa turvassa."

Korjaus kello 7.49: Maxim-konekivääriä ja torpedoa käsittelevät kuvatekstit olivat aiemmin jutussa väärissä kuvissa.

Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Luitko jo nämä?

Uusimmat