Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Pisararadan kannattavuus romahti ja vastustus kasvaa

Ratahankkeen vastustus on kasvanut eduskunnassa. Liikennevaliokunta ottaa asian käsittelyyn.

Kotimaa
 
Rio Gandara / HS
Pisararata tarvitaan, koska Helsingin ratapihan ruuhkat heijastuvat raideliikenteeseen koko maassa. Kuva maaliskuulta 2013.
Pisararata tarvitaan, koska Helsingin ratapihan ruuhkat heijastuvat raideliikenteeseen koko maassa. Kuva maaliskuulta 2013. Kuva: Rio Gandara / HS

Helsingin kantakaupungin alle suunniteltu Pisararata kerää yhä enemmän vastustusta.

Lähes kahden miljardin euron hanke on alkanut varsinkin maaseudun kansanedustajista tuntua pahalta samalla kun hallitus leikkaa lähes 100 miljoonaa euroa vuotuisesta perusväylänpidosta.

Tuoreet kannattavuuslaskelmat eivät puolla Pisararadan rakentamista. Liikenneviraston tekemässä arviossa hyöty–kustannus-suhde on 0,5, jos rata on käytössä vuonna 2025.

Kustannukset ovat siis kaksinkertaiset hyötyihin nähden. Se jää selvästi alle yhteiskuntataloudellisen kannattavuusrajan, toteavat selvityksen tekijätkin.

Jos valmistumisvuosi siirretään vuoteen 2030, hyöty–kustannus-suhde paranee vähän.

Liikenne- ja viestintävaliokunta ottaa Pisararadan valiokunnan listalle torstaina, koska hankkeen ympärillä kuohuu.

Valiokunnan puheenjohtaja Kalle Jokinen (kok) sanoo, että hanke on joutunut aivan uuteen valoon, kun aiemmin hyöty–kustannus-suhteeksi laskettiin 1,54 ja nyt se on 0,5.

"Se on totaalisesti muuttunut. Se herättää kysymyksiä", Jokinen sanoo.

Pisararata tarvitaan, koska Helsingin ratapihan ruuhkat heijastuvat raideliikenteeseen koko maassa. Aseman välityskyky paranisi Pisararadan valmistuttua, kun osa junista pysähtyisi Helsingin rautatieaseman sijasta maanalaisella asemalla, joka tulisi Forumin kauppakeskuksen alle.

Radan kustannuksista valtio maksaisi 60 prosenttia, EU 20 prosenttia ja Helsingin seudun kaupungit 20 prosenttia. EU:n tuki tosin on täysin arvailujen varassa.

Helsingin ratapihan välityskyvyn parantamiseksi on aloitettu jo toimenpiteitä. Pasila–Riihimäki-osuus sekä Pasilan aseman läntinen lisäraide ovat jo etenemässä. Lisäksi ratapihan kapasiteettia parannetaan niin paljon kuin voidaan muuttamalla turvalaitteita, pienentämällä opastinvälejä ja tehostamalla junien operointia.

Liikenneviraston mielestä kannattaa odottaa, että aloitetut parannukset tehdään ensin ja Espoon kaupunkirata Espoon keskukseen valmistuu.

Pisararadan aloittaminen voisi siirtyä vuodesta 2018 vuoteen 2023.

Liikenne- ja kuntaministeri Paula Risikko (kok) sanoi tiistaina eduskunnan kyselytunnilla, ettei Pisararata-hanketta pidä jäädyttää. "Vaihtoehdot ovat, että se tehdään vähän myöhemmin tai että se rakennetaan nopeammalla aikataululla."

Ministeri Paula Risikko (kok) ei ole valmis jäädyttämään Pisararata-hanketta.
Ministeri Paula Risikko (kok) ei ole valmis jäädyttämään Pisararata-hanketta.

Risikko tuo asian poliittiseen käsittelyyn vielä tänä vuonna.

Keskustan ja perussuomalaisten eduskuntaryhmistä vaadittiin jäitä hattuun.

"Koko Suomi, me, maksamme valtion rahoituksena peräti 60 prosenttia Pisararadasta. Samaan aikaan maakunnissa ympäri Suomen tieverkko ja sillat rapistuvat, korjausvelka kasvaa, alempi tieverkko ei kestä painavia superrekkoja, yksityisteihin ei ole rahaa", ryöpytti liikennevaliokunnan jäsen Mikko Alatalo (kesk).

Keskusta esitti varjobudjetissaan, että Helsingin ratapihaan liittyvät ongelmat ratkaistaan Pisararataa kustannustehokkaammalla tavalla. Vaihtoehtoa ei täsmennetty.

Liikennevaliokunnan jäsen Ari Jalonen (ps) sanoo, että tässä taloudellisessa tilanteessa "ei ole mitään järkeä tehdä noin kallista kiinteistöhanketta".

"Tämä on tyypillinen hanke. Kun jotain on hallitusohjelmassa päätetty, hakataan päätä seinään."

Perussuomalaisilla ei ryhmänä ole kantaa Pisararataan.

Hallitus ajaa Pisararata-hanketta, koska se on kytketty pääkaupunkiseudun kuntien kanssa tehtyyn kaavoituspakettiin, jonka tavoite on lisätä asuntorakentamista.

Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Luitko jo nämä?

Uusimmat