Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Yli puolet Maavoimien NH90-koptereista on jatkuvasti huollossa

Yli puolet Maavoimien NH90-koptereista on jatkuvasti huollossa vikojen tai päivitysten takia

Kotimaa
 
juha metso
Suomen koko NH90-helikopteritilaus tulee valmiiksi kymmenen vuotta alkuperäisestä aikataulusta jäljestä.
Suomen koko NH90-helikopteritilaus tulee valmiiksi kymmenen vuotta alkuperäisestä aikataulusta jäljestä. Kuva: juha metso

Maavoimien uusilla NH90-kuljetushelikoptereilla on vakava käytettävyysongelma. Yli puolet hankituista helikoptereista seisoo jatkuvasti joko huollossa, korjattavana tai päivitettävänä.

Viime vuonna tilanne pääsi välillä jo niin pahaksi, että vajaasta paristakymmenestä kopterista oli käytössä vain kolme.

Fakta

NH90 on pahasti myöhässä

 Suomi tilasi NH90-kuljetushelikoptereita 20 kappaletta vuonna 2001.

 Kopterien yhteishinta oli alun perin 350 miljoonaa euroa.

 NH90 on usean eurooppalaisen ilmailuyrityksen yhteistuotantoa. Tilauksia on tehnyt yli kymmenen maata.

 Helikopterin kehityksessä on ollut lukuisia teknisiä ongelmia. Toimitukset ovatkin pahasti myöhässä.

 Viivytysten vuoksi Suomi saa kopterien valmistajalta NH Industries -yhtiöltä korvauksia.

"Niitä on ollut suurin piirtein muutama rivissä. Loput ovat olleet huollossa tai vikaantuneita", myöntää Maavoimien ilmailun päällikkö, everstiluutnantti Tuure Lehtoranta.

Maavoimien tavoitteena on nyt, että helikoptereiden käyttöaste pystyttäisiin nostamaan 50 prosenttiin.

"Noin vuosi on tehty tiukasti työtä käytettävyyden eteen. Jatkuvasti on ollut suunta parempaan päin. Tällä hetkellä ei ihan 50:ssä olla, mutta ei kaukana siitä."

Suomi on ostanut 20 kappaletta NH90-helikoptereita. Viimeinen kopteri toimitetaan Maavoimille lähiviikkoina.

Eikö tavoitteena oleva 50 prosentin käyttöaste ole aika heikko?
"Se ei ole meille mikään ylpeydenaihe. Toivoisimme, että se olisi parempi. Ei auta itkeä, kun olemme tässä tilanteessa. Olemme yrittäneet saada tätä hanskaan eri osapuolten kesken vuoden ajan. Parempaan suuntaan ollaan menossa. Elämme sillä helikopterilla, joka meille on ostettu", Lehtoranta sanoo.

"Itse NH90-helikopteri on erittäin suorituskykyinen ja sopii erittäin hyvin Puolustusvoimien käyttöön."

NH90-helikopterilla on ollut käytettävyysongelmia myös muissa sen ostaneissa maissa. Suomi tilasi 20 kopteriaan viime vuosikymmenen alussa NH Industries -yhtiöltä. Vikojen lisäksi aikataulu on viivästynyt kymmenen vuotta, minkä takia yhtiö maksaa Suomelle korvauksia.

Helikoptereiden käytettävyyttä on heikentänyt erityisesti se, että NH90-kopterien osien huolto vie aikaa. Tehtaalle lähetettävien osien huolto tai kunnostus on kestänyt keskimäärin yli puoli vuotta.

Lehtoranta ottaa esimerkiksi vikaantuneen helikopterin päävaihteiston.

"Jos vaihteisto lähetetään huoltoon ulkomaille, ja se tulee suunniteltua myöhemmin takaisin, niin kopteri jää odottamaan kunnes osa saadaan."

NH90-helikopterien huono käytettävyys herättää kysymyksen siitä, miten tehokas joukko Utin helikopteripataljoona todellisuudessa on.

"Tämä on aiheellinen ja hyvä kysymys. Ensimmäisenä kärsii rauhanaikainen tehtävämme eli helikopteriohjaajiemme koulutus ja valmistautuminen niihin tehtäviin, joissa ohjaajia ja koptereita oikeastaan tarvittaisiin", Lehtoranta sanoo.

Lehtorannan mukaan ohjaajat ja tekninen henkilöstö on koulutettu käytännössä kokonaan.

"En olisi kauhean huolestunut tilanteesta tällä hetkellä. Jos helikoptereita nyt satuttaisiin tarvitsemaan, niin minun arvioni on, että kyllä niitä on sitten sellainen määrä käytössä, että niillä jotain tekeekin."

Suomi on luvannut neljä helikopteria EU:n pohjoismaisen taisteluosaston käyttöön, mikäli sitä tarvitaan. Lehtoranta vakuuttaa, että NH90-koptereiden huonosta käytettävyydestä huolimatta Suomi pystyy lupauksensa täyttämään.

NH90-kopterien varaosien hintoja on myös arvosteltu erittäin korkeiksi. Lehtorannan mukaan siinä suhteessa on kuitenkin menty parempaan suuntaan.

NH90-helikopterit ovat olleet alusta alkaen varsinainen murheenkryyni Puolustusvoimille. Suomen piti alun perin saada NH90-helikopterit vuosina 2004–2008. Viimeinen kopteri saapuu Uttiin vasta nyt. Käytännössä koko tilaus tulee valmiiksi vuonna 2018. Syynä on se, että Suomi on vastaanottanut 15 kopteria vajavaisesti varustettuna, jotta ohjaajien ja mekaanikkojen koulutus olisi saatu käyntiin.

Vajaasti varustetut kopterit päivitetään sovittuun varustukseen seuraavan kolmen vuoden aikana.

Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Luitko jo nämä?

Uusimmat