Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Merikarhu lähti avuksi pakolaiskriisiin

Rajavartiolaitoksen vartiolaiva Merikarhu lähti tänään torstaina neljäksi kuukaudeksi Egeanmerelle.

Kotimaa
 
Outi Pyhäranta / HS
Lähes 60 metriä pitkä Merikarhu Katajanokalla Helsingissä torstaina 7. tammikuuta. Merikarhu partioi yleensä Suomenlahdella, mutta torstaina se lähti Kreikan avuksi pakolaiskriisiin Egeanmerelle.
Lähes 60 metriä pitkä Merikarhu Katajanokalla Helsingissä torstaina 7. tammikuuta. Merikarhu partioi yleensä Suomenlahdella, mutta torstaina se lähti Kreikan avuksi pakolaiskriisiin Egeanmerelle. Kuva: Outi Pyhäranta / HS
Fakta

Operaatioon osallistuu useita EU-maita

 Frontexin operaation nimi on Poseidon Rapid Intervention.

 Operaation tavoitteena on tehostaa rajojen valvontaa Kreikan ja Turkin välisellä merirajalla. Alueella on jo Suomen Rajavartiolaitokselta Merikarhua pienempi partiovene.

 Operaatioon osallistuu yli 20 EU:n jäsenmaata.

 Operaation kuuluu myös avustaminen niin kutsutuissa hotspoteissa eli EU:n käsittelykeskuksissa, joissa turvapaikanhakijat haastatellaan ja rekisteröidään.

 Frontex jatkanee toimintaansa alueella tämän jälkeen Poseidon Sea -operaationa.

Lähde: Rajavartiolaitoksen esikunta

Rajavartiolaitoksen vartiolaiva Merikarhu lähti tänään torstaina Helsingin Katajanokalta neljäksi kuukaudeksi Egeanmerelle.

Alus osallistuu ensi kertaa EU:n rajaturvallisuusviraston Frontexin operaatioon, jossa yritetään hillitä laitonta ihmissalakuljetusta Turkista Kreikkaan.

”Tämä on ollut EU:hun suuntautuvan laittoman maahanmuuton pääreitti”, sanoo komentajakapteeni ja rajaturvallisuusasiantuntija Mikko Simola Rajavartiolaitoksen esikunnasta.

Käytännössä aluksen miehistö yrittää löytää salakuljettajien veneitä mereltä, ottaa salakuljettajia kiinni sekä kuljettaa veneiden kyydissä olevat ihmiset turvallisesti rantaan ja viranomaisten hoteisiin. Veteen joutuneet ihmiset pyritään myös pelastamaan.

”Siellä on ollut viikoittain kymmeniä ihmisten meripelastustilanteita.”

Simolan mukaan Turkista Kreikan saarille matkaavissa salakuljettajien veneissä on yleensä kyydissä kymmeniä ihmisiä.

”On toki ollut myös yksittäisiä kalastus- tai huvialuksia, joissa ihmisiä on ollut toistasataa.”

Merikarhun miehistöön kuuluu 20 henkeä, ja miehistö vaihtuu noin kuukauden välein. Rajavartiolaitos maksaa henkilöstönsä palkkamenot, mutta Frontex maksaa operaatiosta koituvat kustannukset.

Alus on varustettu tutka- ja lämpökamerakalustolla. Mukana on myös kaksi avomerelle sopivaa kumivenettä.

”Näillä lähdetään tarkistamaan kohdetta, ohjataan se laivan viereen tai rantaan.”

Veneitä käytetään myös ihmisten pelastamiseen vedestä. Lisäksi alukselle on varattu varusteita kylmettyneille ja nälkiintyneille ihmisille. Mukana on myös ensiaputaitoisia henkilöitä ja ensiaputarvikkeita.

Egeanmerelle lähtevien päätehtävänä on tukea Kreikkaa, joka johtaa Poseidon Rapid Intervention -operaatiota. Frontexilla ei ole omaa kalustoa, joten se on riippuvainen jäsenvaltioiden avusta.

”Operaatiolla tuetaan koko Schengen-alueen eli myös Suomen rajaturvallisuutta”, Simola sanoo.

Merikarhun matka siirtoineen kestää huhtikuun 2016 loppuun saakka.

Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Uusimmat