Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Alkossa on alkanut vuoden hiljaisin kuukausi – alkoholittomien juomien myynti räjähti viime vuonna

Alkoholittomien juomien myynti lähes kaksinkertaistui viime vuoden aikana.

Kotimaa
 
Markku Ulander / Lehtikuva
Tammikuussa Alkossa hiljenee.
Tammikuussa Alkossa hiljenee. Kuva: Markku Ulander / Lehtikuva
Fakta

Alkon vuosi rytmittyy juhlien mukaan

 Alkon myyntivuotta rytmittävät sesongit, suomalaiset juhlahetket ja lomakaudet.

 Alkuvuoden piikit ovat hiihtolomakaudella ja pääsiäisenä. Sen jälkeen vappu, koulujen päättäjäiset ja valmistujaiset sekä juhannus nostavat kevään ja alkukesän myyntiä.

 Heinä–elokuun lomakausi ja rapukausi vilkastuttavat loppukesän myyntiä ja vaikuttavat asiakkaiden valitsemiin tuotteisiin.

 Vuoden lopulla myynti kiihtyy joulun ja uudenvuoden alla. Joulu on Alkon sesongeista ylivoimaisesti vilkkain.

Tammikuu on Alkon myynnissä perinteisesti vuoden hiljaisin kuukausi.

Osa ihmisistä viettää pitkän juhlakauden jälkeen tipatonta tammikuuta. Alkon palvelu- ja tuotekouluttaja Selma Wennosen mukaan tammikuussa moni nauttii myös joululahjoiksi saamiaan juomia.

Alkon palvelujohtaja Kari Pennasen mukaan viime vuoden tammi–marraskuussa Alko myi 82 miljoonaa litraa juomia. Tuona aikana myynti laski 3,3 prosenttia.

Pennasen mukaan luvuista ei voi vielä vetää johtopäätöksiä viime vuodesta, koska niistä puuttuvat joulukuun myyntiluvut. Joulukuu on myynniltään Alkon suurin kuukausi. Silloin myynti voi olla jopa 12 prosenttia koko vuoden myynnistä.

Viime vuonna suomalaiset joivat yhä enemmän kuohuvia juomia. Alkon kuohuviinien myynti nousi noin viisi prosenttia edellisvuodesta ja samppanjoitten myynti vajaa seitsemän prosenttia.

Myös roseeviinien myynti nousi vajaan prosentin.

Pennasen mukaan viime vuonna roimasti kasvoi myös erikoisoluiden suosio.

”Esimerkiksi ale-oluiden myynti on kasvanut liki 25 prosenttia”, Pennanen kertoo.

Alkoholittomien juomien menekki lisääntyi hurjasti vuonna 2015. Suomalaiset ostivat Alkosta alkoholittomia juomia lähes kaksi kertaa enemmän kuin edellisvuonna.

Selma Wennosen mukaan alkoholittomissa juomissa sekä asiakkaiden kysyntä että Alkon tarjonta ovat lisääntyneet.

”Alkoholittomat juomat ovat löytäneet paikkansa myös suomalaisten ruokapöydässä. Asiakkaat kysyvät niitä esimerkiksi hyvän isännän ja emännän roolissa, että voivat voivat tarjota hyvien ruokien kanssa myös alkoholittomia juomia”, Wennonen sanoo.

Hänen mukaansa alkoholittomia kysytään tasaisesti eri tuoteryhmistä niin viineistä, kuohuviineistä, oluista kuin siidereistäkin.

Alkossa uskotaan, että alkoholittomien juomien myynti jatkaa kasvuaan myös alkaneena vuonna. Suomalaisten kiinnostuksen uskotaan kasvavan yhä myös kuohuvia ja erikoisoluita kohtaan.

”Juomatapojen miedontuminen tullee siirtämään painopistettä väkevistä miedompiin juomiin”, Pennanen arvioi vuoden 2016 tuulia.

Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Luitko jo nämä?

Uusimmat