Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Ilkivaltaisten hätäpuheluiden määrä on romahtanut – pahimmassa tapauksessa häirikkö soitti yli tuhat puhelua päivässä

Viime vuonna 112:een tehtiin yli 600 000 sinne kuulumatonta puhelua.

Toni Lehtinen HS

Hätäkeskuslaitokselle tuli viime vuonna ennätysvähän ilkivaltaisia ja muuten hätäkeskukseen kuulumattomia virhepuheluita. Hätäkeskuslaitoksen HS:lle toimittamista alustavista tilastoista näkyy viime vuodelle lähes 17 prosentin lasku edellisvuoden luvuista.

Vuonna 2014 hätäkeskukseen tuli noin 745 000 sinne kuulumatonta puhelua, kun viime vuonna niitä oli alustavan arvion mukaan 622 000 kappaletta.

Hätäkeskuspalveluiden johtaja Marko Nieminen on syystäkin tyytyväinen.

”Aiheettomat hätäpuhelut aiheuttavat ruuhkaa, ja aihelliseen hätätilanteeseen reagoiminen viivästyy tarpeettomasti. Ilkivaltaisesti harhauttava puhelu voi kestää pitkäänkin, mutta yleisesti hätäkeskukseen kuulumattomien puheluiden käsittelyyn päivystäjältä menee keskimäärin10–30 sekuntia”, Nieminen arvioi.

Ilkivaltaisten puheluiden määrää on saatu karsittua lakimuutoksen mahdollistamalla tiedotenauhalla. Jos hätäkeskukseen soittaa SIM-kortittomalla puhelimella, soittaja joutuu kuuntelemaan lyhyen varoituksen.

Hätäkeskukseen kuulumattomien puheluiden vähenemiseen on muitakin syitä. Hätäkeskuslaitos on tiedottanut hätäkeskukseen kuulumattomien puheluiden aiheuttamista ongelmista ahkerasti viime vuosien aikana. Vaikutuksia on myös Hätäkeskuslaitoksen rakennemuutoksella, jonka yhteydessä on koulutettu henkilöstöä sekä muokattu ohjeistusta. Aiemmin hätäkeskuksissa on ollut poikkeavia tulkintoja siitä, miten erityyppisiä puheluita on kirjattu.

”Myös älypuhelimien lisääntymisellä on vaikutuksensa. Ensinnäkin niiden myötä niin sanottujen taskupuheluiden määrä on vähentynyt. Toisaalta ihmisillä on nykyään internet taskussa, ja ne, jotka aiemmin olisivat soittaneet hätäkeskukseen kysyäkseen neuvoa, etsivät tarvitsemansa vastauksen puhelimellaan”, Nieminen sanoo.

Hän painottaa, että hätäkeskuslaitoksen työn luonteeseen kuuluu vastaanottaa myös tietty määrä ilmoituksia, jotka eivät johda hälytykseen.

”Ihmiset kokevat hädän eri tavalla. Jos ei ole varma, onko kyseessä hätätilanne, on parempi, että meille soitetaan kuin että ei soiteta. Hätänumeroon soittamisessa pitää olla kynnys, mutta se ei saa olla liian korkea”, Nieminen sanoo.

Outi Pyhäranta HS
112 Suomi -sovelluksen avulla on soitettu jo yli 6000 hätäpuhelua.
112 Suomi -sovelluksen avulla on soitettu jo yli 6000 hätäpuhelua.

Hätäkeskustyö on sen tyyppistä, että osa puheluista ja hätäkeskuspäivystäjien hälytysyksiköille välittämistä tehtävistä osoittautuu aiheettomaksi.

”Tämä on etupainotteista ja aikakriittistä turvallisuusviranomaisten toimintaa, ja silloin kun sekunnit ratkaisevat, pitää joskus reagoida vajavaisilla tiedoilla”, Nieminen sanoo.

Juhani Niiranen HS
Hätäkeskuksiin tuli viime vuonna 2780000 hätäpuhelua.
Hätäkeskuksiin tuli viime vuonna 2780000 hätäpuhelua.

Hätäkeskuspuhelun vastausajat ovat hidastuneet henkilöstöleikkauksien vuoksi. Viime vuonna 94,5 prosenttia puheluista pääsi läpi alle 30 sekunnissa. Toissavuonna määrä oli 97,7 prosenttia.

Hätäkeskuslaitoksen henkilöstömäärä on laskenut alle 600:aan, vaikka eduskunnan hallintovaliokunta on vaatinut, että henkilöstömäärän tulisi olla minimissään 650 henkilötyövuoden tasolla.

Hätäkeskuksen häiritsijöitä

74 puhelua

Pirkanmaalainen mies soitti hätäkeskukseen 74 kertaa aiheettomasti alkuvuonna 2013. Mies perusteli soittelua hengenahdistuksellaan. Oikeus tuomitsi miehen tietoliikenteen häirinnästä kolmen kuukauden ehdolliseen vankeuteen. Oikeuden mukaan mies ei halunnut häiritä hätäkeskuksen toimintaa, vaan soittojen taustalla olivat miehen mielenterveysongelmat.

303 puhelua

Kontiolahtelainen mies soitti viime vuonna yli 300 hätäpuhelua. Yksikään niistä ei ollut aiheellinen. Mies kertoi soittaneensa hätäkeskukseen yksinäisyyttään ja sen takia, että soittaminen on ilmaista. Mies tuomittiin jo toissa vuonna 292 aiheettomasta hätäpuhelusta sakkoihin. Silloin hän kertoi humalan lisänneen soittohaluja. Rikoksenuusijana hänet tuomittiin marraskuussa 30 päivän ehdolliseen vankeuteen.

600 puhelua

Ristiinassa asuva mies sai viiden kuukauden ehdollisen vankeusrangaistuksen soitettuaan yli 600 aiheetonta hätäpuhelua. Mies soitti puhelut 2011 ja 2012.

2 800 puhelua

Turun seudulla asuva nainen soitti yli 2 800 aiheetonta puhelua hätäkeskukseen vuosina 2011 ja 2012. Ajoittain naisen puhelut muodostivat yli kolmasosan Turun hätäkeskuksen vastaanottamista puheluista. Nainen ei antanut oikeudessa mitään motiivia toiminnalleen. Hänet tuomittiin viiden kuukauden ehdolliseen vankeuteen.

12 042 puhelua

Lahtelaisnainen soitti hätäkeskukseen yli 12 000 kertaa vuosina 2004 ja 2005. Nainen tuomittiin vuoden ehdottomaan vankeuteen.

Pahimpina päivinä nainen soitti hätäkeskukseen tuhat kertaa ja kaksinkertaisti Hämeen hätäkeskuksen päivittäisten puheluiden määrän.

Korjaus 10.1. klo 14.07: Jutussa väitettiin virheellisesti, että hätäkeskuksen tiedotenauhalla kerrotaan aiheettoman puhelun rangaistavuudesta. Nauhalla kuitenkin vain varoitetaan puhelun yhdistyvän hätäkeskukseen.

Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Uusimmat