Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Kaksipyöräisiä sähkölautoja alkaa kohta näkyä kaduilla – laillistettiin tieliikenteessä vuoden alussa

Jos lautojen maksiminopeus jää 15 kilometriin tunnissa, niillä liikkuva rinnastetaan jalankulkijaan.

Kotimaa
 
HS testasi tasapainoskootterin, joka muuttaa elämäsi ainakin kolmella tavalla
HS testasi tasapainoskootterin, joka muuttaa elämäsi ainakin kolmella tavalla
HS testasi uudenlaista tasapainoskootteria, joka muistuttaa hieman Paluu tulevaisuuteen -elokuvasta tuttua leijulautaa. Se ei tietenkään lennä, mutta muuten se on hyvin näppärä. Toimittaja: Jussi Sippola / HS, kuvaus: Janne Järvinen / HS, leikkaus: Kristiina Marttinen / HS, musiikki: Big Mean Sound Machine - Triple Bacon

Kevään koittaessa tieliikenteeseen saattaa ilmaantua isokin joukko uudenlaisia kulkupelejä. Sähköiset liikkumisvälineet laillistettiin tieliikenteessä vuoden alusta.

Liikenneturvan tutkimuspäällikkö Juha Valtonen odottaa näkevänsä liikenteessä eniten kaksipyöräisiä sähkölautoja.

”Sen aika näyttää, kuinka nopeasti nämä ja muut sähköiset välineet yleistyvät. Kun tutkin sähköisten lautojen markkinatilannetta verkosta, niitä on jo aika laajasti tarjolla”, Valtonen kertoo.

Jalankulkua avustavan sähköisen skeittilaudan tyyppisen kulkuvälineen saa omakseen 400–700 eurolla akun kestosta riippuen.

Laudoilla liikutaan jalankulkijan sääntöjä noudattaen.

”Jos niiden maksiminopeus jää 15 kilometriin tunnissa, niillä liikkuva rinnastetaan jalankulkijaan. Jos nopeus on suurempi, liikutaan pyöräilijän liikennesääntöjä noudattaen”, Valtonen tiivistää.

Myös vaadittavat varusteet riippuvat kulkuvälineen nopeudesta.

”Jalankulkijaan rinnastettavalta liikkujalta ei vaadita kypärää, mutta heijastimen käyttö pimeällä on tietysti tarpeellista. Jos kulkuväline rinnastetaan polkupyörään, on suotavaa olla kypärä päässä ja pimeällä liikuttaessa eteenpäin suunnattu valo kiinnitettynä joko kulkuvälineeseen tai liikkujaan itseensä.”

Lautojen lisäksi liikenteessä saattavat yleistyä senioriskootterit.

”Aiemmin niiden käyttö oli sidottu vammaisuuteen tai invaliditeettiin. Nyt ne on vapautettu kenen tahansa käytettäväksi. Toisaalta en usko, että käyttäjäkunta kovin paljon laajenee siitä, mitä vanhakin laki mahdollisti”, Valtonen arvioi.

Jyräävätkö uudet sähköiset liikkumisvälineet jalankulkijat?

”Periaatteessa ne eivät saa jyrätä. Ehtona on, että käyttö on sallittua vain, jos siitä ei aiheudu haittaa muille. Jalankulkijoiden porukka on hyvin heterogeeninen, siellä on pikkulapsia ja rollaattorilla kulkevia vanhuksia. Kaikilla on hauskaa niin kauan kuin ei aiheudu konflikteja”, Valtonen sanoo.

Autoilijoiden ja pyöräilijöiden välillä nähtyä aggressiota Valtonen ei toivo näkevänsä jalkakäytävillä.

Jalankulkua avustaville liikkumisvälineille ei tarvitse eikä voi ottaa liikennevakuutusta. Sama koskee myös sellaisia sähköavusteisia polkupyöriä, joihin sovelletaan polkupyörän teknisiä vaatimuksia.

Liikennevakuutuskeskus kehottaa kuitenkin huolehtimaan vapaaehtoisista tapaturma- ja vastuuvakuutuksista.

Sähköisten liikkumisvälineiden laillisuus tieliikenteessä vaihtelee Valtosen mukaan eri puolilla Eurooppaa.

”Joissain maissa monet erinäköiset laitteet ovat sallittuja, joissain taas kaikki laitteet ovat selkeästi kiellettyjä.”

Lakimuutoksen taustalla on EU-säädöksen muuttuminen ja kansallisen liikkumavaran lisääntyminen.

Esa Syväkuru / HS
Segway-henkilökuljetin.
Segway-henkilökuljetin.
Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Luitko jo nämä?

Uusimmat