Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Lahden uudessa matkakeskuksessa hohtaa salaisella tavalla kiinnitetty kupari

Keskus on rakennettu ahtaaseen paikkaan rautatieaseman kupeeseen. Koeajojen perusteella bussien kuitenkin pitäisi mahtua terminaaliin.

Kotimaa
 
Lauri Rotko
Kaukoliikenteen bussiterminaali sijaitsee kuparilla päällystetyn katoksen alla rautatieaseman vieressä.
Kaukoliikenteen bussiterminaali sijaitsee kuparilla päällystetyn katoksen alla rautatieaseman vieressä. Kuva: Lauri Rotko
Fakta

2000-luvulla rakennettu yli 10 matkakeskusta

 Suomeen on rakennettu 2000-luvun alusta lähtien viitisentoista matkakeskusta. Bussi- ja raideliikenteen sekä kauko- ja paikallisliikenteen yhdistäviä matkakeskuksia on muun muassa Tikkurilassa, Jyväskylässä, Mikkelissä, Kouvolassa, Lappeenrannassa ja Vaasassa.

 Matkakeskuksia suunnitellaan parhaillaan Turkuun, Tampereelle ja Ouluun. Rakentamisvaiheeseen arvioidaan päästävän 2020-luvulla. Turun ja Tampereen malleissa matkakeskukset on kaavailtu osaksi suuria kaupallisia keskittymiä.

 Esimerkiksi Turkuun kaavaillaan Helsingin Kampin kokoluokan matka- ja kauppakeskusta. Tampereella tuleva asemakeskus olisi mittava työpaikka-alue ja kaupallinen keskus, ja siihen sijoittuisi myös monitoimiareena.

 Matkakeskuksia on tulossa myös muun muassa Poriin, Kuopioon ja Joensuuhun.

Lahti. Lahden koko bussiliikenne siirtyy helmikuun ensimmäisestä päivästä lähtien rautatieaseman yhteyteen valmistuneeseen matkakeskukseen. Kaukoliikenteen bussiterminaali sijaitsee kuparilla päällystetyn katoksen alla rautatieaseman vieressä.

Suurin osa matkakeskuksen rakenteista sijaitsee siltakannen alla. Sinne on rakennettu muun muassa 200 polkupyörälle varattu kameravalvottu parkkihalli. Alatasolta kuljetaan terminaalitasolle hisseillä tai portaita pitkin.

Mannerheimintien varteen sijoittuva matkakeskus jouduttiin toteuttamaan ”kenkälusikalla” erittäin ahtaaseen paikkaan. Bussiterminaali oli saatava mahtumaan Lahden läpikulkuväylänä toimivan Mannerheiminkadun ja ratapihan väliin.

Koiviston Auton toimitusjohtajan Mikko Markkulan mukaan tilahaasteita on. Kokonaisuutena terminaali on tuntuvasti pienempi kuin vanhan linja-autoaseman alue. Koeajojen perusteella bussien kuitenkin pitäisi mahtua terminaaliin.

Matkahuollon tilat sijaitsevat matkakeskuksen viereen valmistuneen toimistotalon BW Towerin alakerrassa. Siellä sijaitsee myös kahvila-ravintola.

Toinen kahvila saattaa tulla myöhemmin jugendtyyliseen asemapäällikön taloon, puiseen suojelurakennukseen, joka sijaitsee bussiterminaalin vieressä. Kaupunki on myynyt talon yksityiselle, mutta kaupasta on vireillä valitus.

Pakkaspäivän auringonpaisteessa terminaalikatoksen ja sisäänkäyntien sekä pysäkkien kuparipinnat loistavat punaisina. Vähitellen niiden väri muuttuu hapettumisen seurauksena tummemman ruskeaksi ja muistuttaa enemmän vanhan rautatieaseman tummanpunatiilistä väriä.

Projektipäällikkö Timo Parikka YIT:stä toteaa, että kuparilevyt on kiinnitetty paikoilleen salaisella ja erittäin pitävällä tavalla. Alueella on myös kameravalvonta, joten arvokkaiden materiaalien uskotaan pysyvän paikoillaan.

Lahden matkakeskus polkupyörätunneleineen maksoi 18 miljoonaa euroa ja se toteutettiin allianssimallilla, jossa olivat mukana Lahden kaupunki, YIT ja Sito.

Lahden toimialajohtaja Matti Kurosen mukaan matkakeskuksen ansiosta joukkoliikenteen käytettävyys paranee ja bussi- junayhteys saadaan toimimaan. Matkakeskukseen liittyvä robottiparkki valmistuu myöhemmin keväällä.

Lahden vuonna 1939 valmistunut suojeltu linja-autoasema vapautuu uuteen käyttöön.

Lauri Rotko
Hissi alatasolle on ympäröity lasilla.
Hissi alatasolle on ympäröity lasilla.
Lauri Rotko
Kuparinväri toistuu näytöissä.
Kuparinväri toistuu näytöissä.
Lauri Rotko
Matkakeskuksen taustalla näkyy rautatieasema.
Matkakeskuksen taustalla näkyy rautatieasema.
Lauri Rotko
Matkakeskuksen pysäkki Mannerheiminkadun varressa.
Matkakeskuksen pysäkki Mannerheiminkadun varressa.
Lauri Rotko
Entiseen asemapäällikön taloon on suunniteltu kahvilaa. Talo sijaitsee matkakeskuksen itäpuolella.
Entiseen asemapäällikön taloon on suunniteltu kahvilaa. Talo sijaitsee matkakeskuksen itäpuolella.
Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Uusimmat