Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Hyvä kehitys pysähtyi – nuorten liikennekuolemat lisääntyivät viime vuonna

Alle 25-vuotiaiden kuljettajien aiheuttamat kuolonkolarit lisääntyivät viime vuonna 14:llä vuoteen 2014 verrattuna.

Kotimaa
 
Nuori mies menehtyi kolarissa Kirkkonummella lokakuussa 2015.
Nuori mies menehtyi kolarissa Kirkkonummella lokakuussa 2015.
Fakta

Liikennekuolemat ikäryhmittäin vuonna 2015 (suluissa vuosi 2014)

 20-vuotiaat ja alle: 28 (24)

 21–24-vuotiaat: 23 (13)

 25–44-vuotiaat: 54 (45)

 45–64-vuotiaat: 51 (42)

 65-vuotiaat ja yli: 43 (39)

 Kaikki: 278 (233)

Kuolemaan johtaneita liikenneonnettomuuksia sattui viime vuonna Suomessa 256 ja niissä kuoli 278 ihmistä.

Onnettomuuden aiheuttajissa oli viime vuonna kaikkien ikäluokkien edustajia edeltävää vuotta enemmän, mutta erityisesti nuorten kasvanut osuus huolestuttaa tilastot julkistanutta liikennevakuutuskeskusta.

Nuorten aiheuttamat kuolemaan johtaneet onnettomuudet ovat laskeneet useana vuotena peräkkäin, mutta viime vuonna ne jälleen lisääntyivät.

Esimerkiksi 21-24-vuotiaat kuljettajat aiheuttivat viime vuonna 23 kuolonkolaria, kun niitä vuotta aiemmin tapahtui vain 13. Alle 20-vuotiaille kuljettajille kuolemaan johtaneita liikenneonnettomuuksia sattui viime vuonna 28, kun vuonna 2014 niitä sattui 24.

Tutkijoiden mukaan yleinen mielikuva siitä, että nuorille kuljettajille sattuu eniten suistumisonnettomuuksia, ei pidä paikkaansa. Auton hallinnan menettämistä ja siitä johtuvaa tieltä suistumista yleisempi syy kuolemaan johtaneissa liikenneonnettomuuksissa 21-24-vuotialla oli kohtaamisonnettomuudet eli kolarit.

Alkuvuonna suistumisonnettomuuksia tapahtui liikennevakuutuskeskuksen mukaan poikkeuksellisen paljon, mutta loppuvuotta kohti määrä tasoittui. Kolarit sen sijaan lisääntyivät.

”Vilkkaasti liikennöidyillä väylillä ajosuuntien erottaminen keskikaiteilla tai muilla rakenteilla vähentäisi kuolemaan johtavia kohtaamisonnettomuuksia tehokkaasti”, liikenneturvallisuusjohtaja Kalle Parkkari toteaa tiedotteessa.

Kaikki ikäryhmät huomioiden kuolonkolarit lisääntyivät vuonna 2015 peräti 16 prosentilla.

Liikennevakuutuskeskuksen tilastoista selviää myös, että onnettomuuksissa kuolleista jalankulkijoista ja pyöräilijöistä yhä useampi kuului viime vuonna nuorimpien tai vanhimpien ikäluokkaan.

”Pimeänä vuodenaikana sattui vähemmän jalankulkijoiden kuolinonnettomuuksia kuin alkuvuoden tilastojen perusteella saattoi odottaa, Liikennevakuutuskeskuksen yhteyspäällikkö Tapio Koisaari sanoo tiedotteessa.

Eniten kuolemaan johtaneita liikenneonnettomuuksia sattui viime vuonna Uudellamaalla ja Pirkanmaalla, 29 molemmissa. Uudellamaalla onnettomuuksia oli kolme vähemmän kuin vuotta aiemmin, mutta Pirkanmaalla ne lisääntyivät yhdeksällä. Kuolinonnettomuuksien kyseenalainen ennätys tehtiin Pohjois-Karjalassa, jossa ne lisääntyivät toissa vuodesta peräti kymmenellä. Viime vuonna niitä sattui 21. Eniten onnettomuudet vähenivät Etelä-Pohjanmaalla, jossa kuolemaan johtaneita liikenneonnettomuuksia sattui viime vuonna 14 eli viisi vähemmän kuin vuotta aiemmin.

Viime vuoden synkkiä tilastoja selittää osaltaan se, että vuonna 2014 turvavyötä käyttämättömien ja alkoholin vaikutuksen alaisena ajaneiden kuljettajien osuus oli pienin kahteenkymmeneen vuoteen, ja vuosi oli liikenneturvallisuuden kannalta poikkeuksellisen hyvä. Vuonna 2015 epäilyjä alkoholin osuudesta kuolonkolareissa on ennakkotietojen perusteella selvästi vuotta 2014 enemmän.

Liikennevakuutuskeskus toteaa kuitenkin, että yhden vuoden tilastotietojen muutoksen perusteella ei voida vielä vetää johtopäätöksiä siitä, onko kyseessä jatkuvampi trendi vai vain satunnaisvaihtelu.

Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Luitko jo nämä?

Uusimmat