Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Sonera selvitti tiistain häiriön syyt: Muutostyöt, uudelleenkäynnistys ja riittämätön kapasiteetti

Soneran tiistainen häiriö matkapuhelinverkossa johtui ylikuormituksesta ja puutteellisesta kapasiteetista, jonka olisi kuitenkin pitänyt Soneran mukaan riittää

Kotimaa
 
Kimmo Mäntylä / Lehtikuva
Soneran logo kaupan seinässä heinäkuussa 2014.
Soneran logo kaupan seinässä heinäkuussa 2014. Kuva: Kimmo Mäntylä / Lehtikuva

Soneran tiistainen häiriö matkapuhelinverkossa johtui ylikuormituksesta ja puutteellisesta kapasiteetista, jonka olisi kuitenkin pitänyt Soneran mukaan riittää.

Soneran matkapuhelinverkon vika ulottui koko maahan. Se alkoi aamulla kello viisi ja kesti noin yhdeksän tuntia.

Tiistain vastaisena yönä Sonera käynnisti uudelleen mobiilidatayhteyksistä vastaavan järjestelmänsä. Siihen liittyvät tietokannat olivat kuormittuneet, eikä Sonera halunnut niiden ylikuormittuvan. Se olisi saattanut osaltaan vaarantaa mobiilidatapalveluiden vakaan toiminnan.

Sonera korostaa, että ”buuttaaminen” eli uudelleenkäynnistäminen on tavanomainen toimenpide. Sen jälkeen liittymät rekisteröityvät takaisin verkkoon.

Tiistaina kaikki liittymät eivät kuitenkaan päässeet rekisteröitymään takaisin, sillä Soneralla oli käynnissä samaan aikaan muita huoltotoimia.

Sonera ei tiedotteessaan kerro, mitä nämä muut huoltotoimet olivat.

Toisten huoltotoimien vuoksi verkon koko kapasiteetti ei ollut käytössä. Soneran mukaan järjestelmässä olevien laitteiden kapasiteetin olisi pitänyt kuitenkin riittää kestämään takaisin rekisteröityvien laitteiden aiheuttama ruuhka.

Kapasiteetti ei kuitenkaan riittänyt. Tilanne ratkesi sillä, että Sonera palautti kaiken verkkokapasiteetin käyttöön ja purki näin syntyneen liittymien rekisteröitymisestä syntyneen ruuhkan.

Verkkovika vaikutti enemmän puhe- kuin datayhteyksiin. Häiriö ilmeni siten, että yhtiön verkossa olevat puhelimet saattoivat kadottaa verkon.

Tiistaina vielä hiukan ennen puoltapäivää vain noin puolet verkon puheluista ja noin 70 prosenttia tekstiviesteistä onnistui. 3g-verkon puheluista onnistui tuolloin 60 prosenttia ja gsm-verkossa vain 35 prosenttia. Puoli kahdelta tiistai-iltapäivällä tilanne oli se, että 3g-puheluista 70 prosenttia toimi ja gsm-puheluista 60 prosenttia.

Soneran palveluissa esiintyi viime elokuussa ja syyskuussa useita merkittäviä häiriöitä. Niiden vuoksi Viestintävirasto selvitti viime vuonna tapahtuneita häiriöitä ja niihin johtaneita syitä. Vuositasolla Soneran häiriöiden määrä ei ole ollut kuitenkaan poikkeava.

Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Uusimmat