Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Maailmantähtiä houkutteleva areena, raitiotie ja jätepuhdistamo kallion sisään – Tampereella on isojen päätösten vuosi

Ratikka ja areena saavat tänä vuonna lopullisen varmistuksensa. Osansa areenasta haluaa myös Eppu Normaali Oy.

Kotimaa
 
Studio Daniel Libeskind
Havainnekuvassa näkyy keskellä pyöreä areena, jonka alta menee päärata sekä Jyväskylän suuntaan haarautuva rata. Korkea rakennus etualalla on suunniteltu tornimainen talo, jossa on asuntoja ja toimitiloja. Vasemmalla näkyy kaksi olemassa olevaa, kaarevaseinäistä rakennusta eli yliopiston rakennus Technopolisin talo.
Havainnekuvassa näkyy keskellä pyöreä areena, jonka alta menee päärata sekä Jyväskylän suuntaan haarautuva rata. Korkea rakennus etualalla on suunniteltu tornimainen talo, jossa on asuntoja ja toimitiloja. Vasemmalla näkyy kaksi olemassa olevaa, kaarevaseinäistä rakennusta eli yliopiston rakennus Technopolisin talo. Kuva: Studio Daniel Libeskind

Tampere. Tampereella on edessään suurien päätösten kevät ja syksy, kun valtuusto saa tehdä lopulliset päätöksensä ensin junanradan päälle rakennettavasta jättiareenasta ja sitten raitiotiestä.

Hankkeet herättävät tunteita, mutta vaakakupissa painaa myös niiden työllistävä vaikutus kaupungissa, jossa työttömyys lähentelee jo 18 prosenttia.

HS listasi kaupungissa vireillä olevat suurimmat julkiset työmaat.

Rami Marjamäki
Liikenne valtatie 12:lla siirtyy tunneliin aiemmin kuin aluksi piti, jo tämän vuoden lopussa. Samalla vapautuu Näsijärven rantaa asuntojen rakentamiseen.
Liikenne valtatie 12:lla siirtyy tunneliin aiemmin kuin aluksi piti, jo tämän vuoden lopussa. Samalla vapautuu Näsijärven rantaa asuntojen rakentamiseen.
 Tunneli

 

Tätä harvoin tapahtuu jättihankkeissa, mutta Rantaväylän tunneli valmistuu etuajassa. Noin 180 miljoonaa euroa maksava tunneli saatiin läpilouhittua jo kesällä, nyt siellä tehdään asennuksia ja verhoustöitä. Uusi tavoite on, että liikenne kulkisi siellä jo tänä vuonna, kun sen alun perin piti valmistua vasta vuoden päästä keväällä 2017.

”Koko työmaan valmiusprosentti on nyt kahdeksankymmentä”, sanoo projektipäällikkö Esko Mulari Lemminkäiseltä.

Louhe on ajettu Näsijärven rantaan puistoalueiden pohjiksi ja aallonmurtajiksi. Tunneli mahdollistaa myös kokonaan uuden asuinalueen rakentamisen rantaan, jossa nyt vielä kulkee valtatie 12. Tästä Ranta-Tampellasta tulee eräänlainen Tampereen Jätkäsaari: se sijaitsee kokonaan veden äärellä ja alueelle nousee satoja uusia kerrostaloasuntoja.

 

Ratikka

 

Tämä varsinkin on jakanut mielipiteitä, koska kriitikot uskovat, että raitiotieliikenne maksaa enemmän kuin tavallisten bussien avulla hoituva liikenne. Valtuusto ratkaisee asian lokakuussa. Nyt keskusta ruuhkautuu busseista.

”Jos valtuusto päättää, meillä on rakentajat valmiiksi kilpailutettuna. Rakennustyöt on mahdollista aloittaa vuoden 2017 keväänä”, sanoo projektipäällikkö Ville-Mikael Tuominen.

Kustannusarvio on 250 miljoonaa euroa ja valtiolta odotetaan kolmeakymmentä prosenttia tästä. ”Mustaa valkoisella” ei vielä Tuomisen mukaan ole ja se saattaa asian myös ratkaista.

Vaunuista tulee kymmenen metriä pidempiä kuin pisimmistä Helsingissä, Tampereen ratikka onkin kuin maanpäällinen metro. Vaunut tulevat joko Transtechiltä Kainuusta tai espanjalaiselta valmistajalta, joita on mukana tarjouskilpailussa kaksi.

Hervannasta keskustaan pääsisi 2021 ja reitti jatkuisi länteen muutama vuosi myöhemmin.

 

Monitoimiareena

 

Tampereen korkealiitoisin hanke on jumittanut jo vuosia rahoitusvaikeuksissaan. Kun kaupunki puolitoista vuotta sitten otti ohjat käsiinsä, sen toteutuminen on alkanut näyttää todennäköisemmältä. Ennen valtuuston ratkaisua kaupunki valitsee kahdesta yritysryhmittymästä paremman kumppanikseen toteuttamaan hankkeen.

”Tässähän ei ole kyse vain monitoimiareenasta, vaan puhutaan Kansi ja Areena -kokonaisuudesta, joka on 110 000 neliötä. Se on puolen miljardin euron kokonaisuus kaupungin ytimeen”, sanoo hankejohtaja Tero Tenhunen.

Asiassa on pieni tamperelainen detalji: toisessa ryhmässä mukana on myös manserock-ikonin bisnespuoli eli Eppu Normaali Oy, joka on kiinnostunut areenasta siksi, että areenasta tulee myös valtava viihdekeskus. Sinne voi tuoda maailmanluokan rokkia ympäri vuoden.

”Kun sopimus saadaan aikaiseksi, rakentaminen voisi parhaimmillaan alkaa jo vuoden 2017 puolella. Areena ja ensimmäiset liike-, toimisto- ja asuintalot olisivat siten valmiina jo vuonna 2020”, Tenhunen sanoo.

Tampere sijoittaa hankkeeseen 60 miljoonaa euroa, valtiolta se toivoo 20 miljoonaa ja loput olisi yksityistä rahaa. Verrattuna Helsingin Guggenheim-hankkeeseen areena olisi toisen kokoluokan hanke esimerkiksi työllistävällä vaikutukseltaan, Tenhunen sanoo. Rakentamisvaiheessa se työllistäisi nelisensataa vuodessa ja valmistuttuaan parituhatta.

 

Jätevedenpuhdistamo

 

Sulkavuoreen kaupungin laidalle kaavailtu kuuden kunnan yhteinen jätevedenpuhdistamo sai aikaan asukkaiden vastalauseaddressin, vaikka se aiotaan louhia kallion sisään, jossa hajut pysyvät paremmin kurissa kuin avoaltaissa.

Kaupungin kannalta se on selvästi kallein vaihtoehto ja maksaisi yli 250 miljoonaa euroa, mutta sen suunnittelu on vielä kesken. Pelkästään louhiminen veisi kolme vuotta.

Nykyiset jätevesijärjestelyt eivät riitä alkuunkaan kaupunkiseudulle, joka aikoo kasvaa lähes 100 000 asukkaalla vuoteen 2040 mennessä.

Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Uusimmat