Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Pohjoinen älytie odottaa päätöstä rahoituksesta

Kotimaa
 
Rio Gandara / HS
Ajo-opetusta Särkilompolo-järven jäällä Muoniossa.
Ajo-opetusta Särkilompolo-järven jäällä Muoniossa. Kuva: Rio Gandara / HS

Valtatie 21:n erottaa jäätyvän tuulilasin ja pöllyävän lumen takaa aurauskepeistä. Kaistat ovat paikoin sulautuneet yhdeksi, eikä keskiviivaa näe.

Joskus tulevaisuudessa auto voi nähdä kaistan kuljettajan puolesta, sillä tänne Kolarin ja Muonion välille saattaa tulla Suomen ensimmäinen yleisessä käytössä oleva älytie.

Suunnitteilla olevan perusparannuksen yhteydessä noin 75 kilometrin pätkälle asennettaisiin esimerkiksi laajakaistakaapelia ja metallitunnistimia, jotka tukisivat älykästä automaattiajoneuvojen testaamista mutta myös reaaliaikaista tien kunnon seurantaa.

”Erilaisten ilmaisimien asentamista on suunniteltu. Ne voisivat olla metallilätkiä, jotka autot havaitsisivat induktion avulla ja auttaisivat niitä pysymään kaistalla”, kertoo liikenneyksikön johtaja Jaakko Ylinampa Lapin ely-keskuksesta.

Tiehen voisi Ylinampan mukaan asentaa myös antureita, jotka seuraisivat esimerkiksi tien rakenteen kestävyyttä, kosteutta ja tien rakenteen sulamista keväällä.

Viranomaiset myös ottavat ehdotuksia vastaan mahdollisilta testaajilta.

”Perusparannuksen yhteydessä tiehen asennettaisiin suojaputkia, jotta sinne voisi myös myöhemmin asentaa erinäisiä piuhoja. Ideana on, että testaajat saattavat haluta tiehen jotakin sellaista, mitä emme vielä tiedä”, Ylinampa sanoo.

Tiehankkeesta ei ole vielä olemassa rahoituspäätöstä, mutta sitä odotetaan kevääksi. Siinä tapauksessa laitteistoja olisi testaajien käytössä joillakin tieosuuksilla jo ensi talvena.

Perusparannuksen tärkein tavoite olisi kuitenkin ehostaa huonokuntoinen tie tavanomaisemman liikenteen tarpeisiin. Valtatie 21 on kapea, mutkainen ja sen kantavuus on heikko. Tiellä tapahtuu runsaasti raskaiden ajoneuvojen tieltä luisumisia.

Tiellä liikkuvat etenkin lohirekat. Norjalainen kalateollisuus vie tietä pitkin noin miljoona tonnia kalaa vuodessa Suomeen, Ruotsiin, muualle Eurooppaan ja Helsinki-Vantaan lentokentän kautta maailmalle. Määrän uumoillaan nelinkertaistuvan vuoteen 2030 mennessä.

Norja on jo peruskorjannut pohjoista tiestöään ja ilmaissut mielenkiintonsa kehittää älytietä yhdessä Suomen kanssa aina Tromssaan asti.

Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Luitko jo nämä?

Uusimmat