Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Kuluttajien riitojen ratkominen nopeutuu

Kuluttajan pitäisi saada lautakunnan päätös 90 vuorokaudessa.

Kotimaa
 
Fakta

Kymmenen kärki

Näistä asioista kuluttajariitalautakuntaan tuli 2015 eniten ratkaisupyyntöjä:

 Lento-, juna- ym. kuljetukset 899

 Autojen kauppa 717

 Asuntokaupat ja kiinteistönvälitys 576

 Rakentaminen ja remontit 534

 Kodinkoneet ja kodin elektroniikka 364

 Huoneenvuokra ja asumisoikeus 359

 Vakuutukset 285

 Autojen huolto ja korjaus 266

 Puhelinpalvelut ja tietoliikenne 139

 Yksityinen pysäköinninvalvonta 137

Kuluttajan pitää saada kuluttajariitalautakunnan päätös aikaisempaa nopeammin.

Vuoden alussa tuli voimaan EU-säädös, jonka mukaan ratkaisupyynnön tehneen kuluttajan pitäisi saada lautakunnan päätös 90 vuorokaudessa. Aika lasketaan siitä, kun lautakunta on saanut kaikki ratkaisuun tarvittavat paperit.

”Tällä hetkellä vähän alle puolet asioista tulee hoidetuksi 90 päivässä. Luku pitää saada nousemaan”, sanoo lautakunnan puheenjohtaja Pauli Ståhlberg.

Jos asia on monimutkainen, niin aikarajasta voidaan Ståhlbergin mukaan poiketa.

Kuluttajariitalautakunnan taakkaa helpottaa vuoden alussa voimaan tullut lakimuutos, jonka mukaan lautakunnan ei tarvitse ottaa riita-asiaa käsittelyyn, jos sitä ei ole ensin viety maistraatin kuluttajaneuvontaan. Ståhlberg uskoo, että muutos vähentää ruuhkaa.

”Meillä on vuodessa vähintään tuhat juttua, jotka kuluttajaoikeusneuvojat voivat sovitella, ja silloin ne eivät meille tule.”

Kuluttajariitalautakuntaan saapui viime vuonna 5 754 uutta ratkaisupyyntöä.

Lautakunnassa käsittelyä on myös yksinkertaistettu ajan säästämiseksi. Aiemmin kuluttajariitalautakunnan puheenjohtaja tarkisti kaikki päätökset jaoston jälkeen. Nyt ainoastaan ne tapaukset, joita ei jaostossa saada samantien allekirjoitettua, päätyvät puheenjohtajan pöydälle. Helppoja asioita ratkoo puheenjohtaja tai jopa esittelijä yksin.

”Tässä on se uhka, että kun nopeasti tehdään, niin oikeusvarmuus heikkenee,” Ståhlberg sanoo.

Kuluttajariitalautakunta siirtyy sähköiseen asiointiin alkuvuonna.

Tämä voi torpata haaveet siitä, että käsiteltävien asioiden määrä vähenisi.

Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Luitko jo nämä?

Uusimmat