Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Valinnaisemman lukion kokeilu saa kannatusta lukiolaisilta

Pro Lukio -yhdistys ja Suomen lukiolaisten liitto pitävät valinnaisemman tuntijaon kokeilua lukiossa myönteisenä

Kotimaa
 
Emmi Tulokas / Lehtikuva
Sanni Grahn-Laasonen
Sanni Grahn-Laasonen Kuva: Emmi Tulokas / Lehtikuva

Lukioiden yhdistys Pro Lukio ja Suomen lukiolaisten liitto kannattavat opetusministeri Sanni Grahn-Laasosen (kok) käynnistämää lukiokokeilua, jossa etenkin reaaliaineissa tuntijako olisi nykyistä valinnaisempi. Ministeri kertoi Helsingin Sanomissa 30. tammikuuta, että syksyllä alkavaan kokeiluun pääsee enintään 50 lukiota eli noin kahdeksasosa lukioista eri puolilta maata

Pro Lukion tiedotteessa pidetään tuntijakokokeilua myönteisenä lukiokoulutuksen kehittämisen näkökulmasta. ”Kun valtioneuvoston syksyllä 2014 päättämä ja syksyllä 2016 voimaan tuleva valtakunnallinen tuntijako sisälsi vain vaatimattomia muutoksia, tarjoaa tuntijakokokeilu laajempia mahdollisuuksia uudistaa lukiokoulutusta”, yhdistys arvioi.

Pro Lukio esitti keväällä 2013 samansuuntaista oppiainekoriajattelua. Myös kaksi opetusministeriön työryhmää on vuosina 2010 ja 2013 ehdottanut vastaavia malleja tai vaihtoehtoja. Pro Lukio pitää hyvänä uudistaa lukiokoulutusta kokeilujen kautta. Tuntijakokokeilun lisäksi Opetushallitus on perustamassa lukioverkostoa, jossa kehitetään kokeiluja pedagogiikan ja oppimisympäristöjen uudistamiseksi.

”Tuntijakokokeilun käynnistämisellä on jo kova kiire, sillä lukiot laativat parhaillaan ensi lukuvuoden kurssitarjottimiaan. Ministeriön tulee käynnistää kokeilulukioiden haku mahdollisimman pian ja tehdä myös valintapäätökset ripeästi, jotta kokeilulukiot pääsevät valmistelemaan tulevaa lukuvuotta oikeilla tiedoilla”, yhdistyksen puheenjohtaja Kyösti Värri kiirehtii.

Suomen lukiolaisten liiton mukaan kokeilu antaa opiskelijoille tilaa rakentaa lukio-opinnoista omaa suuntaa parhaiten tukeva kokonaisuus.

”Kun tulevaisuuden tavoitteet ovat selvillä, mahdollisuus keskittyä omaa osaamista ja motivaatiota vastaaviin oppiaineisiin antaa parhaan pohjan jatko-opinnoille. Pitää kuitenkin muistaa, että lisääntyvä valinnaisuus tarvitsee tuekseen opinto-ohjausta tekemään valintojen vaikutukset näkyväksi”, Lukiolaisten liiton puheenjohtaja Elli Luukkainen toteaa.

Lisääntyvä valinnaisuus ei liiton mukaan tarkoita kaikille muutosta nykytilaan. Suunnastaan epävarma lukiolainen voi edelleen valita monipuolisesti kursseja laajasta oppiainekirjosta löytääkseen oman juttunsa.

”Lukion yleissivistävä luonne ei tästä tuhoudu. Jokainen lukiolainen tulee edelleen opiskelemaan kattavasti sekä ympäristö-luonnontieteellisiä että humanistis-yhteiskuntatieteellisiä aineita. Fokus toivottavasti siirtyy vahvemmin taitoja ja tieteenalalle ominaista ajattelutapaa korostavaksi tiedonmurusten omaksumisen sijaan”, Luukkainen linjaa tiedotteessa.

Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Luitko jo nämä?

Uusimmat