Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Mediakiinnostus opitaan jo lapsena

Vanhemmat seuraavat uutisia yhä useammin itsekseen. Se voi johtaa siihen että maailman tapahtumista ei enää keskustella kotona samaan tapaan kuin ennen.

Kotimaa
 
Aku Häyrynen / LEHTIKUVA
Sanomalehtien siirtyminen paperilta tablettiin on saattanut vaikuttaa myös uutisia koskeviin keskusteluihin kodeissa.
Sanomalehtien siirtyminen paperilta tablettiin on saattanut vaikuttaa myös uutisia koskeviin keskusteluihin kodeissa. Kuva: Aku Häyrynen / LEHTIKUVA

”Kun uutisia seurattiin lähinnä televisiosta ja sanomalehtiä selailtiin ruokapöydän ääressä, saatettiin perheissä aiemmin ehkä enemmän yhdessä keskustella siitä, mitä maailmalla tapahtuu”, Satu Valkonen, Mannerheimin Lastensuojeluliiton mediakasvatuksen kehittäjä pohtii.

Jos uutistarjonnasta valitaan itseä kiinnostavat aiheet, vanhemmilla ja nuorilla voi olla mielessä hyvinkin erilaisia ajankohtaisia asioita, joista keskustelua haluttaisiin käydä. Valkonen pitääkin tärkeänä, että vanhemmat juttelisivat kotona lastensa kanssa ajankohtaisista ilmiöistä ja uutisoinnista, sillä se vahvistaa osaltaan lasten medialukutaitoa.

”Vanhempien tulisi olla kiinnostuneita lastensa mediankäytöstä jo pienestä pitäen ja toimia keskustelukumppanina sekä pienemmille että isommille lapsille”, sanoo Valkonen.

Uutisten käsittely kotona auttaisi lapsia rakentamaan pohjan mediakriittisyydelle, ja toisi perspektiiviä verkosta löytyvän tiedon analysointiin. Tutkimuksien mukaan myös lapset itse toivovat että kotona keskusteltaisiin vaikeammistakin uutisaiheista.

”Vanhempien tulisi rohkaistua ottamaan uutiset ja ajankohtaiset ilmiöt puheeksi etenkin varhaisnuorten ja nuorten kanssa. Media toimii hyvänä keskustelunherättäjänä sellaisille aiheille, joita on muuten vaikea ottaa esille. Televisio-ohjelmat ja elokuvat ja toki sanomalehden uutisetkin toimivat hyvinä avauksia yhteisille pohdinnoille”, Valkonen neuvoo.

Valkonen kuitenkin painottaa että uutisia ei väkisin tarvitse tuputtaa lapsille. Keskustelevassa ilmapiirissä lapsen kiinnostus kyllä herää, mutta lapsen tiedonjanoa ja tiedon kriittistä tulkintaa kannattaa kodeissa aktiivisesti vahvistaa.

”Televisiouutiset saattavat pienen lapsen näkökulmasta tuntua pelottavilta, etäisiltä tai poliittisilta, eivätkä mene lapsen ymmärrykseen. Siinä vaiheessa kun uutisaiheet kuitenkin alkavat kiinnostamaan lasta, hänen kanssaan kannattaa keskustella ja ikätasoisesti kertoa mistä uutisessa oikein on kyse”, Valkonen sanoo.

Kun uutisista puhutaan pienten kanssa, kannattaa käyttää konkreettisempaa kieltä ja vertauskuvia, jotka ovat lähellä lapsen elämää. Tärkeää on valita juuri ne aiheet, jotka kiinnostavat lasta.

”Lasten medialukutaidon edistämiseksi olisi myös hirveän tärkeätä, että kodeissa kannustettaisiin lapsia monipuoliseen tiedonhakuun, ei vain googlaamaan. Kerrottaisiin vaikka mistä voi löytää tietoa ja tarkistettaisiin löytyykö muualta netissä tai kotoa löytyvästä kirjasta vastaavaa tietoa. Tällaisilla pienillä jutuilla voisi tukea ja innostaa lasta tiedon hakuun ja kriittiseen käsittelyyn.”

Sanomalehtiviikon ajan media-asiantuntijat kertovat näkemyksiään lasten ja nuorten median käytöstä.

Satu Valkonen
Satu Valkosen mielestä ei kuitenkaan ole tarpeellista tuputtaa uutisia lapsille.
Satu Valkosen mielestä ei kuitenkaan ole tarpeellista tuputtaa uutisia lapsille.
Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Luitko jo nämä?

Uusimmat