Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Selvitys: Veneiden pohjista irtoaa pesussa huomattava määrä haitallisia aineita

Kotimaa
 
Juhani Niiranen / HS
Pidä saaristo siistinä -yhdistyksen Hanna Haaksi on huolestunut siitä, että veneiden pohjien pesuvesistä löytyy aineita, joiden käyttö on ollut kiellettyä vuosikausia. Venemessuilla esiteltiin kunnostettavaa venettä, jonka pohja on käsitelty antifouling-maaleilla.
Pidä saaristo siistinä -yhdistyksen Hanna Haaksi on huolestunut siitä, että veneiden pohjien pesuvesistä löytyy aineita, joiden käyttö on ollut kiellettyä vuosikausia. Venemessuilla esiteltiin kunnostettavaa venettä, jonka pohja on käsitelty antifouling-maaleilla. Kuva: Juhani Niiranen / HS

Veneiden pohjien pesuvesistä löytyy huomattava määrä haitallisia aineita, jotka ovat peräisin pohjamaaleista, kertoo tuore selvitys. Pesupaikalta myrkyt päätyvät helposti maaperään ja vesistöihin, jos pesuvesiä ei johdeta erillisen puhdistusjärjestelmän läpi.

Pesuvesien koostumusta selvitettiin Pidä saaristo siistinä ry:n ja Saaristomeren suojelurahaston tutkimuksessa vuosina 2014–2015. Tuloksia esiteltiin Helsingin venemessuilla perjantaina.

Projektipäällikkö Hanna Haaksi Pidä saaristo siistinä ry:stä pitää erityisen huolestuttavana sitä, että pesuvesistä löytyy edelleen tributyylitinaa (TBT) ja trifenyylitinaa (TPT), joiden käyttö on ollut kiellettyä vuosikausia. Myös kuparin määrä mittauksissa oli yllättävän suuri.

”Suomessa käytetään hyvin kuparipitoisia antifouling-maaleja, vaikka vähempikin riittäisi. Tutkimus osoitti, että lopputulos on yhtä hyvä, vaikka myrkkymaaleja ei käytetä”, Haaksi sanoo.

Antifouling-maalin tarkoitus on estää erilaisten kasvustojen ja merirokon kiinnittymistä veneen pohjaan. Merirokko paitsi lisää veneen syyshuoltotoimia myös hidastaa vauhtia ja lisää polttoaineen kulutusta.

Yleisimmät Suomessa käytettävät tehoaineet maaleissa ovat nykyisin kupari ja sinkki. Molemmat ovat suurina pitoisuuksia ihmisille vaarallisia, mutta jo pieninä pitoisuuksina ne ovat haitallisia Itämeren eliöstölle.

Sinkki ja kupari vahingoittavat muun muassa rakkolevän ja sinisimpukan lisääntymiskykyä. Molemmat ovat avainlajeja, joista monen muun lajin hyvinvointi ja olemassaolo riippuu.

Orgaaniset tinayhdisteet TBT ja TPT puolestaan ovat tinayhdisteiden myrkyllisimpiä muotoja. Ne ovat kaloille ja vesieliöille erittäin myrkyllisiä aineita, jotka voivat kertyä elimistöön ja aiheuttaa hormonimuutoksia.

Tinayhdisteitä käytettiin pohjamaaleissa yleisesti 1950-luvulta alkaen. Käyttö kiellettiin pienveneissä 1991 ja isoissa aluksissa 2003. EU:n täyskielto tuli voimaan 2008.

Aineita löytyy kuitenkin etenkin satamien ja telakoiden edustalta merenpohjasta. Pesuvesitutkimuksen mukaan niitä irtoaa yhä myös veneiden pohjista.

”Historiallista taakkaa on vaikea muuttaa. Pitää kuitenkin miettiä, miten vältetään, ettei tilanne pahene”, Haaksi sanoo.

Ongelmana on se, että pohjien pesuvedet voivat imeytyä maaperään, valua asvaltoidulta kentältä suoraan viemäriin tai päätyä vesistöön.

Tutkimuksen johtopäätös onkin se, että veneiden pohjien pesussa syntyviä pesuvesiä ei saa päästää ympäristöön käsittelemättöminä. Veneen huollon ja pesun aikana olisi hyvä suojata maaperä sekä estää irronneiden hiukkasten pääsy ympäristöön.

”Veneitä pitäisi pestä vain sellaisilla paikoilla, joista vedet johdetaan asianmukaiseen käsittelyyn eikä maaperään tai veteen”, Haaksi sanoo.

Erilliset, pesuvedet talteen ottavat pesupaikat olisi Haaksin mukaan hyvä ottaa huomioon etenkin silloin, kun satamia uusitaan.

Mekaaninen puhdistus, esimerkiksi pohjaa suojaavat ja harjaavat matot, on vaihtoehto voimakkaille kemikaaleille.

Jos mekaaninen puhdistus ei ole mahdollista, kannattaa Haaksin mukaan suosia aineita, jotka sisältävät mahdollisimman vähän kuparia ja muita haitallisia aineita.

”Kaikkien veneilyn kanssa olevien tulisi yhdessä miettiä, miten pohjamaalien ympäristövaikutuksia voitaisiin vähentää”, Haaksi sanoo.

Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Luitko jo nämä?

Uusimmat