Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Tiedelehti tutkii uudelleen vilpistä epäillyn Orešičin ryhmän artikkelin

”JEM tutkii asiaa ja ryhtyy kaikkiin tarvittaviin toimiin julkaistun artikkelin korjaamiseksi, jos siihen on syytä”, sanoi JEM-lehteä kustantavan Rockefeller University Pressin vastaava johtaja Susan King.

Kotimaa
 
Helsingin Sanomat

Tiedelehti Journal of Experimental Medicine (JEM) aikoo tutkia uudelleen VTT:n entisen tutkimusprofessori Matej Orešičin johdolla tehdyn diabetesartikkelin, joka julkaistiin lehdessä vuonna 2008.

”JEM tutkii asiaa ja ryhtyy kaikkiin tarvittaviin toimiin julkaistun artikkelin korjaamiseksi, jos siihen on syytä”, JEM-lehteä kustantavan Rockefeller University Pressin vastaava johtaja Susan King kertoi Helsingin Sanomille sähköpostitse perjantaina.

JEM on saanut tällä viikolla uutta tietoa artikkeliin liittyvästä tutkimuksesta sen jälkeen, kun Helsingin Sanomat kertoi sunnuntaina Orešičin tutkimukseen liittyvästä tiedevilppiepäilystä.

Orešič toimi VTT:llä vuosina 2003–2013. Hänen johtamansa metabolomiikkatutkimusryhmän vuonna 2008 julkaistun tutkimuksen tulos oli, että ykköstyypin diabeteksen voisi ennakoida jopa vuosia ennen taudin puhkeamista analysoimalla elimistön aineenvaihduntatuotteita.

Teknologian tutkimuskeskus VTT aloitti sisäisen selvitystyön loppuvuonna 2013, vaikka tiedevilppiepäilyistä oli kerrottu johdolle vuosia aiemmin.

Selvitys valmistui keväällä 2014. Sen mukaan tutkimuksessa oli liioiteltuja johtopäätöksiä, mutta VTT:n tieteellisen johtajan Anne-Christine Ritschkoffin johtama selvitysryhmä ei löytänyt todisteita tiedevilpistä. VTT salasi selvityksen toukokuussa 2014, eikä siitä voitu käydä avointa tieteellistä keskustelua asiaan perehtyneiden kesken.

Tällä viikolla julkaistujen aiemmin salattujen arviointiraporttien mukaan tutkimustuloksissa oli merkittäviä ongelmia. Molemmat ulkopuoliset evaluointiraportit osoittivat esimerkiksi, että 9-vuotiaana diabetekseen sairastuneen lapsen veriarvoista ei voi vetää johtopäätöstä, että diabetes olisi ennustettavissa yksilötasolla. Terveenä säilyneellä verrokilla oli nimittäin samankaltaista aineenvaihduntatuotteiden vaihtelua.

JEM-lehden artikkelissa julkaistiin kuva sairastuneen lapsen veriarvoista. Se antoi ymmärtää, että sairastuneen lapsen veriarvot ovat edustava esimerkki koko aineistosta. Näin ei ole, mutta asia jätettiin kertomatta niin artikkelissa kuin apurahahakemuksissa, eikä terveen verrokin kuvaa julkaistu.

Orešič jatkoi diabetestutkimustaan myös Suomen Akatemian Symmys-huippuyksikössä. Myös Symmys on julkaissut kuvan ja kertonut tytön veriarvojen olevan ”edustava tapaus” tutkimusaineistosta.

Vilppiepäilyn kohteena oleva VTT:n entinen tutkimusprofessori Matej Orešič kertoi torstaina mielipidekirjoituksessaan (HS 11.2.), että VTT olisi toimittanut tiedelehdelle vuonna 2014 kaikki vilppiepäilyn tutkimuksen tulokset, myös salaisena pidetyn raportin sisällön.

VTT:n mukaan lehdelle ei kuitenkaan tuolloin toimitettu salattuja, ulkopuolisten tutkimusyritysten tekemiä evaluointiraportteja, jotka Suomen suurin tutkimuslaitos julkisti tiistaina. Aiemmin salatut raportit ovat nyt myös New Yorkissa toimivan JEM-lehden luettavissa.

”Olemme hankkimassa selvityksen tekijöitä kumpaankin selvitykseen eli tapauksen johtamiskäytäntöihin ja tiedevilppiepäilyksen selvittämiseen”, kerrotaan VTT:n viestinnästä.

Orešičia koskeva tiedevilppiepäily ei liity yksinomaan JEM-lehdessä julkaistuun artikkeliin. Kyse on myös siitä, miten Orešič valikoi tutkimustuloksia tutkimusryhmän jäsenten vastustuksesta huolimatta ja miten mahdollisesti harhaanjohtavia tutkimustuloksia käytettiin tutkimusrahoituksen hankkimiseksi.

Orešičin johtama diabetestutkimus sai Suomen Akatemialta 5,5 miljoonan euron rahoituksen.

Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!