Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Poliisin ystävänpäivän­postauksista tuli somehitti – ”Pitää pyrkiä herättämään myös tunteita”

Poliisin julkaisemasta ystävänpäivän­terveyhdyksestä tykkäsi Facebookissa muutamassa tunnissa yli kymmenentuhatta ihmistä.

Kotimaa
 
Suomen poliisi
Tämä Suomen poliisin ystävänpäiväpostaus keräsi yli 13000 tykkäystä muutamassa tunnissa.
Tämä Suomen poliisin ystävänpäiväpostaus keräsi yli 13000 tykkäystä muutamassa tunnissa. Kuva: Suomen poliisi

Suomen poliisin ystävänpäiväntervehdykset Facebookissa olivat Suomen suosituimpia sunnuntaina. Poliisihallituksen sivuston ylläpitämää Suomen Poliisi -profiilin julkaisemaa kuvaa oli käynyt muutamassa tunnissa tykkäämässä yli 13 000 käyttäjää. Tykkäyksiä tuli pelkästään puolen tunnin aikana, kello yhden ja puoli kahden välillä, yli 300 lisää.

Myös paikallisyksiköiden tervehdykset olivat suosittuja.

”Yli 90 prosenttia suomalaisista luottaa poliisiin vuosi sitten tehdyn kyselyn mukaan. Ilman luottamusta poliisi ei voisi toimia,” sanoo poliisin viestintäpäällikkö Marko Luotonen. ”Se luottamus pitää lunastaa paitsi olemalla läsnä somessa, myös kenttätöissä joka päivä.”

Luotonen kertoo, että poliisi kokeilee sosiaalisessa mediassa rohkeasti erilaisia lähestymistapoja, epävirallisiakin.

”Pelkkä asiatiedon levittäminen ei enää riitä, vaan pitää ymmärtää myös tunteita ja pyrkiä herättämään niitä”, hän sanoo.

Suosituimmat sisällöt ovat keränneet jopa 2 miljoonan katsojan yleisöjä. Joskus riskinotto siis kannattaa.

Esimerkkinä somehiteistä Luotonen mainitsee viime aprillipäivän ”polokki-postauksen”, jossa oli poliisiksi puettu lokki. Polokki-pila lensi kansainvälisiin uutisiin saakka, jopa Japaniin asti.

Suomen poliisi
Suomen poliisi kertoi aprillipäivänä Facebook-postauksessaan alkavansa käyttää poliisilokkeja.
Suomen poliisi kertoi aprillipäivänä Facebook-postauksessaan alkavansa käyttää poliisilokkeja.

Muita viime vuoden hittejä olivat #taukojumppa -haasteen videot ja Oulun poliisilaitoksen joulutervehdys -lauluvideo. Myös poliisikoirista kertovat postaukset kiinnostavat lähes aina.

”Toisaalta meillä on vielä paljon opittavaakin. Esimerkiksi #pizzagate ja #lääppijät-kampanja ovat tuoneet itseaiheutettua kriittistä palautetta”, sanoo Luotonen.

Pizzagatella hän viittaa poliisin kampanjaan, jolla pyrittiin hillitsemään harmaata taloutta. #Lääppijät -hastagin alla käyty somekeskustelu sen sijaan sai alkunsa poliisin kommenteista liittyen naisten julkiseen ahdisteluun.

Poliisilla on yli puoli miljoonaa seuraajaa sosiaalisen median kanavissa Luotosen mukaan. ”Pyrimme keskustelemaan ja olemaan läsnä siellä, missä ihmisetkin.”

Pelkkää hassuttelua poliisin someläsnöolo ei ole. Eri alustoilla toimivat erilaiset sisällöt, toteaa Luotonen. ”Esimerkiksi Facebookissa vetoavat juuri nämä eläinaiheet ja humoristiset sisällöt, Twitterissä taas keskitytään enemmän asiasisältöön.”

Myös vakavista aiheista on noussut ilmiöitä, kuten Koulukiusaaminen on rikos -kampanjasta, muistuttaa Luotonen.

Suomen poliisi
Poliisin viime elokuussa postaamaa koulukiusaamista vastustavaa postausta jaettiin lähes 50000 kertaa. Aiheesta jaettiin yläasteille myös juliste postauksen herättämien Facebook-kommenttien jälkeen.
Poliisin viime elokuussa postaamaa koulukiusaamista vastustavaa postausta jaettiin lähes 50000 kertaa. Aiheesta jaettiin yläasteille myös juliste postauksen herättämien Facebook-kommenttien jälkeen.

Aktiivisella someläsnäololla on myös negatiiviset puolensa, kuten poliisiinkin kohdistuva vihapuhe.

”Kaikki postaukset maahanmuuttoon liittyen herättävät juuri nyt tunteita ja kiivasta keskustelua. Mutta emme voi miellyttää kaikkia.”

Vihapuhetta tulee hänen mukaansa hillitä korostamalla sananvapauteen liittyvää vastuuta, ei sananvapautta rajoittamalla.

Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Uusimmat