Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Aksentit ja vaikeat sanat ovat yo-kuunteluiden kiusa

Ylioppilaskirjoitusten kielten kuuntelut alkavat maanantaina. Niistä seuraa aina napinaa.

Kotimaa
 
Marja Airio / Lehtikuva
Kevään ylioppilaskirjoitusten kuuntelut alkavat maanantaina ja jatkuvat keskiviikkoon.
Kevään ylioppilaskirjoitusten kuuntelut alkavat maanantaina ja jatkuvat keskiviikkoon. Kuva: Marja Airio / Lehtikuva
Fakta

Kuunteluiden jälkeen tulee pitkä tauko

  Maanantaina kuunnellaan vieras kieli, pitkä oppimäärä.

  Tiistaina vuorossa on toinen kotimainen kieli, pitkä ja keskipitkä oppimäärä.

  Keskiviikkona vuorossa vieras kieli, lyhyt oppimäärä. Kirjoitukset jatkuvat uudelleen taas maaliskuun puolivälissä.

Kevään ylioppilaskirjoitukset etenevät maanantaina kielten kuunteluihin, jotka jatkuvat keskiviikkoon saakka.

Varsinkin kuuntelut keräävät vuosittain eritasoista napinaa siitä, että ne ovat liian vaikeita. Kritiikkiä tulee vuoroin opettajilta ja oppilailta. Tilanne on tuttu Ylioppilastutkintolautakunnassa.

”Jos osaa, niin pärjää”, lautakunnan pääsihteeri Kaisa Vähähyyppä sanoo.

”Toki ymmärrän, että tilanne on jännittävä ja saattaa hermostuttaa. Tuntuu vaikka, että tuo lausuu eri lailla kuin opettaja. Silloin voi hermostuttaa, vaikka osaisikin.”

Kielten kuuntelujen valitukset koskevat usein samoja seikkoja: kielessä voi olla vieras aksentti tai oudot sanat.

”Siellä on vaikeitakin asioita ja niistä voi tulla sellainen olo, ettei osaakaan kaikkea. Korkeimmat taitotasot ovat vaikeita A-kielessä”, Vähähyyppä sanoo.

Myös näkemyserot vaikuttavat ja se, millaisia asioita tunneilla on käsitelty. Joskus aihekirjoa pidetään sellaisena, joka ei kiinnosta nuoria, joskus taas aiheita pidetään liian populääreinä.

”Ei sellaisia tehtäviä olekaan, joista ei jotain sanomista tule.”

Kielten kuunteluihin kohdistuva kritiikki liittyy Vähähyypän mukaan osin myös siihen, että ensimmäisten kokeiden aikana jännitys alkaa purkautua.

”Jännitys laantuu sitten, kun kirjoitukset etenevät ja osallistutaan useampaan kokeeseen. Silläkin on merkitystä.”

Joskus kritiikki vaikeudesta on myös ansaittua.

”Joskus on selkeästi todettu, että on ollut epäonnistuneita yksittäisiä osioita monivalintatehtävissä. Tehtäviä ei voi esitestata. Silloin ne ratkaistaan erikseen sensorikokouksissa niin, että oppilaan etu huomioidaan mahdollisimman hyvin.”

Yo-kirjoituksiin osallistuu jälleen vähän alle 41 000 lukiolaista. Heistä osa hajauttaa kirjoitukset kahdelle ja osa kolmellekin kerralle.

Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Uusimmat