Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Lento-onnettomuuksissa kuolleiden määrä väheni merkittävästi – jos tahallisia turmia ei huomioida

Lento-onnettomuuksissa kuoli viime vuonna 136 ihmistä, kun vuonna 2014 vastaava määrä oli 641 ihmistä. Luvuissa ei ole huomioitu Ranskan alpeilla ja Pohjois-Siinailla tahallisesti aiheutettuja turmia.

Kotimaa
 
Ivan Alvarado / Reuters
Lento-onnettomuuksissa kuoli merkittävästi vähemmän ihmisiä viime vuonna kuin aiempina viitenä vuonna. Kuvassa lentokone laskeutumassa Santiagon lentokentälle Chilessä tammikuussa.
Lento-onnettomuuksissa kuoli merkittävästi vähemmän ihmisiä viime vuonna kuin aiempina viitenä vuonna. Kuvassa lentokone laskeutumassa Santiagon lentokentälle Chilessä tammikuussa. Kuva: Ivan Alvarado / Reuters

Viime vuosi oli poikkeuksellisen turvallinen lentoliikenteessä, kertoo kansainvälinen ilmakuljetusliitto IATA tiedotteessa. Lento-onnettomuuksissa kuoli viime vuonna 136 ihmistä, kun vuonna 2014 vastaava määrä oli liiton tilastojen mukaan 641 ihmistä.

Lentoturvallisuuden paraneminen näkyy myös pidemmällä aikavälillä. Vuosina 2010–2014 lento-onnettomuuksissa kuoli keskimäärin 504 ihmistä vuodessa.

Artikkeliin liittyvät

Viime vuonna sattui kaksi lentotragediaa, joita ei ole mukana IATA:n raportin luvuissa, koska turmien uskotaan olleen tahallisesti ja laittomasti aiheutettuja.

150 ihmistä kuoli, kun Germanwings -lentoyhtiön pilotti ohjasi Airbus A320- matkustajakoneen päin vuorenrinnettä Ranskan alpeilla viime maaliskuussa. 224 ihmistä kuoli marraskuussa, kun venäläinen lomalento syöksyi maahan Pohjois-Siinailla matkallaan Egyptin Sharm el-Sheikhistä Pietariin. Turman uskotaan aiheuttaneen terroristien koneeseen istuttama pommi.

Jos näissä turmissa kuolleet huomioidaan kokonaismäärässä, nousee viime vuoden luku 510 ihmiseen.

”Kuolemaan johtaneiden onnettomuuksien osalta viime vuosi oli poikkeuksellisen turvallinen. Kuitenkin meitä järkyttivät kaksi tahallista tekoa, Germanwings 9525 ja Metrojet 9268”, sanoi IATA:n johtaja Tony Tyler tiedotteessa.

Suurin osa lento-onnettomuuksista ei vaadi ihmishenkiä. Viime vuonna sattui raportin mukaan 68 onnettomuutta, joista neljä oli tappavia. Vuonna 2014 sattui 77 onnettomuutta.

Aiemmat lento-onnettomuudet ovat auttaneet parantamaan lentoturvallisuutta.

Lentokonevalmistaja Airbusin A320 upposi vuonna 2008 testilennolla Välimereen ja AF447 syöksyi Atlanttiin. Yksi syy oli sakkauksen korjauksen toimimattomuus. Nykyään lentäjien pitää varmistaa sakkaamisen lopettamiseksi, että koneen nokan saa käännettyä alas. Sakkauksessa ilmavirtaus irtoaa siivestä eli kone alkaa vajota alas.

Malaysia Airlinesin lento MH370 upposi Intian valtameren pohjaan maaliskuussa 2014. Kone katosi lennettyään tunteja ilman radioyhteyttä. Jotta vastaava ei olisi mahdollista, koneiden tulisi ilmoittaa paikkansa usein. ICAO ehdottaa vartin välein lähetettävää paikkatietoa, mutta EASA vaatii kolmen minuutin väliä.

Malaysia Airlinesin lento MH17 ammuttiin alas Itä-Ukrainan ilmatilassa heinäkuussa 2014. Alue oli separatistien hallussa. Onnettomuuden jälkeen Euroopan lentoturvallisuusvirasto alkoi kerätä ja jakaa tietoa riskialueista.

Germanwingsin lentoturman paljastuttua tahalliseksi Euroopan lentoturvallisuusvirasto (EASA) suositti kaikkia lentoyhtiötä ottamaan käyttöön menettelyn, jossa lentokoneen ohjaamossa on aina kaksi ihmistä. Esimerkiksi Norwegian tiukensi turvaohjeitaan.

Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Uusimmat