Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Halvat junaliput kiristävät työmatka-autoilijoiden verotusta – jopa sadoilletuhansille satasten lisälasku

Työmatka-autoilijoiden kuluja on lisätty viime aikoina muutenkin, sillä omavastuuosuutta korotettiin vuosi sitten 150 eurolla.

Kotimaa
 

Junalippujen roima hinnanalennus tietää huonoja uutisia isolle joukolle työmatka-autoilijoita – verotus kiristyy.

Autoilija saa vähentää työmatkakulut yleensä halvimman käytettävissä olevan kulkuneuvon mukaan. Usein se on juna, joten junamatkan halventuessa myös työmatkakuluvähennys pienenee.

Huonot uutiset koskevat satojatuhansia työmatka-autoilijoita. Matkavähennyksen saajia on Verohallinnon mukaan lähes 900 000, joista suurin osa saa vähentää kulunsa halvimman kulkuvälineen mukaan – osa junalipun, osa bussimaksun mukaan.

HS teki esimerkkilaskelman kuvitteelliselle hämeenlinnalaiselle kahden lapsen perheen huoltajalle, joka kulkee omalla autollaan töissä Helsingissä.

Noin 3 200 euron keskimääräisillä kuukausiansioilla hänen verotuksensa kiristyy VR:n hintauudistuksen jälkeen puolella prosentilla 21:stä 21,5:en.

Ylitarkastaja Petri Manninen Verohallinnosta myöntää, että työmatka-autoilijat joutuvat useassa tapauksessa maksamaan valtion kassaan vastedes isomman summan.

Vajaan 40 000 euron vuosituloilla esimerkkilaskelman perheenhuoltaja maksaa noin 350 euroa enemmän veroa kuin aiemmin.

Kannattaako työmatka-autoilijan harkita jo vakavasti junaan vaihtamista?

”Varmasti sitä moni nyt pohtii ja laskee. Kun lippukustannukset pienenevät 26 prosenttia, muutos on aika iso ”, Manninen arvioi.

Verotuksen matkakuluvähennys lasketaan halvinta kulkuneuvoa käyttäen riippumatta siitä, millä kulkuvälineellä matka on tehty.

Verottaja hyväksyy oman auton halvimmaksi kulkuneuvoksi, jos julkisia liikenneyhteyksiä ei ole tarjolla tai jos työajat eivät sovi niiden aikatauluihin.

”Omista mukavuussyistä ei kukaan saa autoilun kuluja verotuksessa vähentää. Hyväksyttävä syy ei ole myöskään se, että lapsi on vietävä hoitoon autolla tai että matka julkisilla kestäisi kauemmin kuin omalla autolla”, Manninen kuvaa.

Kodin ja työpaikan välisten matkakustannusten omavastuu on 750 euroa vuodessa. Matkakuluista saa siis vähentää vain sen osan, joka ylittää 750 euroa.

Työmatka-autoilijoiden kuluja on lisätty viime aikoina muutenkin, sillä omavastuuosuutta korotettiin vuosi sitten 150 eurolla.

Omalla autolla kulkevat maksavat pitkän summan myös muiden verojen, kuten polttoaineveron, muodossa.

Työmatkavähennyksen enimmäismäärä on 7 500 euroa.

Pitääkö autoilijan nyt rynnätä nostamaan veroprosenttiaan välttyäkseen mätkyiltä?

”Jos työmatkavähennys on ollut suuri, suosittelen katsomaan vero.fi:n laskurilla, miten veroprosentti muuttuu, kun työmatkakulut laskevat”, Manninen neuvoo.

”Työnantajaa voi pyytää nostamaan veroprosenttia, jos niin haluaa. Uuden verokortin voi tulostaa suoraan nettisivuilta.”

Jos muutos ei ole kovin suuri, ei veroprosentin säätäminen ole Mannisen mukaan välttämättä tarpeen.

”Riippuu omasta tulotasosta, kykeneekö maksamaan jäännösveron sitten myöhemmin. Kannattaa pohtia, onko puskurirahastoa sen verran, että siitä selviää.”

VR kertoi kotimaan kaukoliikenteen alennuksista
VR kertoi kotimaan kaukoliikenteen alennuksista
VR kertoi tiistaina, että junalippujen hinnat laskevat keskimäärin neljänneksellä. Alennukset riippuvat kuitenkin reitistä, eniten hinnat laskevat hiljaisimmilla vuoroilla. Toimittaja: Lasse Kerkelä HS, kuvaus ja leikkaus: Terhi Liimu HS.
Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Uusimmat