Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Liikennevirasto aitaa kaikki kanava-alueet – muutamien ihmisten tiedetään pudonneen veteen

Vaarallisimmat sulut on jo aidattu, mutta yli puolet on vielä ilman aitaa tai kaidetta.

Kotimaa
 
Pentti Vänskä
Liikennevirasto aitaa ylläpitämänsä kanavasulut. Heinäveden Varistaipaleen kyläyhdistys vastustaa aitausta.
Liikennevirasto aitaa ylläpitämänsä kanavasulut. Heinäveden Varistaipaleen kyläyhdistys vastustaa aitausta. Kuva: Pentti Vänskä

Liikennevirastolla on meneillään urakka kanava-alueiden aitaamiseksi. Viime vuosien aikana se on tehnyt aitoja tai kaiteita ylläpitämilleen kanava-alueille. Työ jatkuu vielä usean vuoden ajan.

Aitaustöitä on jo tehty 18 sululla Suomessa. Liikennevirasto ylläpitää 41 kanavaa. Aitaamatta ovat muun muassa Saimaan kanavan Venäjän puoleiset sulut, joita valtio vuokraa Venäjän valtiolta.

”Tarkoitus on lisätä maalla liikkuvien ihmisten turvallisuutta. Aidoilla tai kaiteilla varmistetaan, että kanavaa katsomaan tulevat ihmiset eivät mene vahingossa paikalle, josta voi pudota sulkuun”, kertoo yksikön päällikkö Tero Sikiö Liikennevirastosta.

”Meidän tiedossa on muutamia putoamisia vuosien varrelta. Se ei ole yleistä, mutta kyllä niitä aina silloin tällöin sattuu. Aidoilla ja kaiteilla yritämme ennaltaehkäistä putoamisia.”

Aitaustyöt on aloitettu riskialtteimmista kanavista. Kanavien sulkukammiossa eli sulkuporttien välisellä alueella on useiden metrien pudotus veden ollessa alhaalla. Esimerkiksi Saimaan kanavalla sulun pudotus voi olla 11 metriä.

Myös sulkujen pituudet vaihtelevat. Esimerkiksi Varkaudessa Taipaleen kanavan tukinuittoon käytetyllä sulkukammiolla on pituutta 150 metriä. Taipale on jo aidattu. Pienet sulut ovat 30-metrisiä.

Nykyään sulut toimivat pitkälti kauko-ohjauksella tai itsepalveluna, joten vain muutamilla suluilla on paikalla sulkumestari.

Sikiön mukaan aitauksen hinnat vaihtelevat kohteittain kymmenestä tuhannesta muutamaan kymmeneen tuhanteen euroon.

Aitausten yhteissumma nousee useisiin satoihin tuhansiin euroihin.

Paikallisia asukkaita aidat eivät kaikkialla miellytä. Ensi kesänä Liikennevirasto aikoo aidata Heinäveden reitiltä Varistaipaleen ja Taivallahden sulut. Siellä kyläläiset vastustavat kanava-alueen aitaamista, koska he kokevat, etteivät nykyaikaiset aidat sovi vanhaan kulttuuriympäristöön.

”Kanavia on eri kokoisia ja osassa kulkee isojakin rahtilaivoja, mutta Varistaipale on pieni ja idyllinen. Aita pilaa maiseman”, sanoo Matti Vihma Varistaipaleen kyläyhdistyksestä.

Vihma huomauttaa, että kanava-alueella on huonosti varoituksia ja ohjeita maalla liikkujille ja veneilijöille. Vihman mielestä turvallisuuden parantaminen pitäisi aloittaa niistä.

”Katsomme, että Varistaipale on kanavakylä ja elää kanavasta. Se on myös tulonlähde. Ohjeiden ja varoituskylttien laittaminen riittäisi, mutta että kanava aidataan. Meidän mielestämme aitaus on vähän ylimitoitettu juttu”, hän sanoo.

Sikiön mukaan Liikennevirastossa vielä selvitetään, millaiset järjestelyt olisivat tarpeellisia esimerkiksi Varistaipaleessa.

”Pyrimme ennaltaehkäisemään onnettomuuksia. Pyrimme myös tekemään aitaukset tai kaiteet ympäristöä kunnioittavalla tavalla”, hän sanoo.

Asiasta kertoi ensimmäisenä Savon Sanomat.

Oikaisu 23. helmikuuta klo 14.35: Grafiikassa oli merkitty virheellisesti vesiväylät kanaviksi.

Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Uusimmat