Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Suomalaiset kantelevat vääryyksistä yhä useammin – syinä asunnot, autot ja hoitovirheet

Julkisen sanan neuvosto, Mainonnan eettinen neuvosto ja Potilasvakuutuskeskus saivat viime vuonna ennätysmäärän kanteluita ja hyvityspyyntöjä. ”Höpönlöpöjuttuja on tosi vähän.”

Kotimaa
 
Mikko Stig / Lehtikuva
Ihmiset peräävät entistä herkemmin oikeuksiaan esimerkiksi asuntokauppojen kaltaisista kuluttajariidoista.
Ihmiset peräävät entistä herkemmin oikeuksiaan esimerkiksi asuntokauppojen kaltaisista kuluttajariidoista. Kuva: Mikko Stig / Lehtikuva
Fakta

Nämä asiat työllistivät Kuluttajariitalautakuntaa eniten 2015

 Lento-, juna- ja muut kuljetukset, 899 ratkaisupyyntöä.

 Autojen kauppa, 717 pyyntöä.

 Asuntokaupat ja kiinteistönvälitys, 576 pyyntöä.

 Rakentaminen ja remontit, 534 pyyntöä.

 Kodinkoneet ja kodin elektroniikka 364, pyyntöä.

Suomalaiset tekevät selvästi enemmän valituksia ja kanteluita kokemistaan vääryyksistä kuin viisi tai kymmenen vuotta sitten. Ihmiset peräävät entistä herkemmin oikeuksiaan esimerkiksi asunto- ja autokauppojen kaltaisista kuluttajariidoista, viestimien kirjoittelusta ja terveydenhuollon mahdollisista hoitovirheistä.

Julkisen sanan neuvosto (JSN), Mainonnan eettinen neuvosto ja Potilasvakuutuskeskus saivat viime vuonna kansalaisilta ennätysmäärän kanteluita ja ilmoituksia heidän kokemistaan vääryyksistä.

Suomalaiset tekivät myös viranomaisten ja virkamiesten toiminnasta eduskunnan oikeusasiamiehelle viime vuonna hieman alle 5 000 kantelua, mikä on kaikkien aikojen toiseksi suurin määrä. Samoin Kuluttajariitalautakunnan käsittelyyn tuli lautakunnan historian toiseksi eniten ratkaisupyyntöjä kuluttaja-asioista.

Kun mukaan laskee vielä oikeuskanslerin ja Valviran terveydenhuollosta saamat kantelut, erilaisten valitusten kokonaismäärä nousi viime vuonna noin 21 500:aan. Määrä on kautta aikojen toiseksi suurin vuoden 2014 jälkeen ja lähes neljänneksen suurempi kuin kymmenen vuotta aiemmin.

HS on tarkastellut kanteluiden määrän kehitystä kahdesti aiemmin (HS 13. 2. 2012 ja 16. 3. 2009) hieman pienemmällä otoksella. Määrät ovat kasvaneet selvästi näiden selvitysten jälkeen.

”Ratkaisupyyntöjen määrä on noussut jyrkästi Kuluttajariitalautakunnassa. Kasvu alkoi noin kymmenen vuotta sitten. Kehitystä voivat selittää ihmisten tietämyksen lisääntyminen ja internet”, kertoo Kuluttajariitalautakunnan puheenjohtaja Pauli Ståhlberg.

Ståhlberg kertoo, että suomalaiset osaavat vaatia oikeuksiaan nyt paremmin kuin vuosikymmen sitten.

”Ihmiset tietävät kuluttaja-asioista enemmän kuin ennen. Lisäksi nykyisin pidetään aikaisempaa hanakammin oikeuksista kiinni”, Ståhlberg sanoo.

Hän arvelee, että myös netin käytön yleistyminen on lisännyt yhteydenottojen määrää, kun kuluttajat saavat verkosta helposti tietoa oikeuksistaan ja valitusmahdollisuuksista sekä keskustelevat mahdollisista ongelmista muiden kanssa sosiaalisessa mediassa.

Vaikka Kuluttajariitalautakunta saa aikaisempaa enemmän ratkaisupyyntöjä, niiden laatu ei ole heikentynyt.

”Höpönlöpöjuttuja on tosi vähän”, Ståhlberg kertoo.

Myös Julkisen sanan neuvostossa on pohdittu, miksi se saa aiempaa enemmän kanteluita viestimien toiminnasta.

JSN arvioi kanteluiden perusteella, onko viestin rikkonut toiminnallaan hyvää journalistista tapaa.

Julkisen sanan neuvoston puheenjohtaja Elina Grundström kertoo, että kanteluiden lisäksi myös langettavien ratkaisujen määrä on kasvanut viime vuosina. Hänen mielestään se ei kuitenkaan osoita, että viestinten taso olisi laskenut Suomessa.

”Yksi syy kanteluiden lisääntymiseen voi olla se, että yleinen kanteluhalukkuus on lisääntynyt. Se näkyy myös yhteiskunnallisen keskustelun kärjistymisenä. Keskustelu pyörii sen ympärillä, mitä saa sanoa ja mitä ei”, Grundström sanoo.

Hänen mukaansa myös median murros on voinut lisätä kanteluiden määrää mahdollisesta piilomainonnasta. Markkinoille on tullut uudenlaisia digitaalisia julkaisuja, joissa journalistinen ja kaupallinen aineisto saattavat sekoittua lukijan silmissä aiempaa helpommin.

Grundström pitää sinänsä hyvänä, että viestimien uudenlaisesta kaupallisesta sisällöstä tulee kanteluita. Se auttaa mediataloja luomaan käytännöistään aiempaa toimivampia.

Sen sijaan kantelut viestimien tekemistä asiavirheistä ja niiden korjaamisesta ovat vähentyneet. Kyse voi Grundströmin mukaan olla siitä, että viestimet ovat parantaneet virheiden korjauskäytäntöjään.

Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Luitko jo nämä?

Uusimmat