Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Trafi pyrkii vähentämään liikenne­itsemurhia – uusi ohje hermostutti lääkärit

Liikenteen turvallisuusvirasto selvittää, onko ajoterveyden arviointiohjetta tarvetta muuttaa.

Kotimaa
 
Antti Aimo-Koivisto / Lehtikuva
Trafi ohjeistaa lääkäreitä määräämään vakavasti itsetuhoisille ihmisille ajokieltoa ja myös ilmoittamaan ajokielloista nykyistä herkemmin poliisille.
Trafi ohjeistaa lääkäreitä määräämään vakavasti itsetuhoisille ihmisille ajokieltoa ja myös ilmoittamaan ajokielloista nykyistä herkemmin poliisille. Kuva: Antti Aimo-Koivisto / Lehtikuva
Fakta

Lääkäri voi määrätä kuljettajan ajokieltoon

 Trafin pyrkimyksenä on uudistettujen ajoterveysohjeiden avulla saada lääkärit arvioimaan nykyistä useammin potilaan ajokykyä ja liikenneturvallisuutta vakavissa sairauksissa. Yksi osa ohjeista koskee itsetuhoisia kuljettajia.

 Ohjeiden mukaan lääkäreiden tulee arvioida psykiatriseen sairauteen liittyvä itsemurhavaara aina yksilöllisesti. Lääkäri voi määrätä kuljettajan tarvittaessa ajokieltoon.

 Ajolupa voidaan palauttaa, kun psykiatrinen häiriö on olennaisesti lievittynyt, vakavat itsetuhoajatukset ovat väistyneet ja henkilö on luopunut itsemurhasuunnitelmista.

Liikenteen turvallisuusviraston Trafin pyrkimys vähentää liikenneitsemurhien määrää uusien ajoterveyden arviointiohjeiden avulla on saanut nuivan vastaanoton lääkäreiltä. Trafi selvittää nyt yhdessä alan toimijoiden kanssa, onko ohjetta tarvetta muuttaa.

Trafi julkaisi tammikuussa uudet ajoterveyden arviointiohjeet lääkäreille. Itsetuhoisten henkilöiden osalta ohjeessa todetaan, että ”itsemurhan vakava harkinta antaa aiheen 3–6 kuukauden kestoiselle ajokiellolle ja jo tapahtunut yritys 6–12 kuukauden mittaiselle kiellolle”.

Lisäksi lääkärin tulisi ohjeen mukaan ilmoittaa määräämästään ajokiellosta poliisille, jos kielto kestää puoli vuotta tai pitempään. Aiemmin rajana oli kaksi vuotta.

Mielenterveysseuran kehitysjohtaja Kristian Wahlbeck arvostelee ohjetta kovin sanoin. Hän ei usko, että ajoluvan poistaminen estäisi itsetuhoista henkilöä toteuttamasta itsemurhaa liikenteessä.

”En usko, että siitä on mitään hyötyä. Sen sijaan siitä voi olla haittaa. Jos vaarana on ajokortin menettäminen, jotkut ihmiset saattavat jättää hakematta sen vuoksi apua”, Wahlbeck sanoo.

Wahlbeckin mukaan ei ole luotettavaa keinoa arvioida etukäteen, kuka voi toteuttaa liikenteessä itsemurhan.

”Se menee mutu-asiaksi ja summittaiseksi arvioinniksi”, Wahlbeck toteaa.

Trafin asiantuntijalääkäri Markku Vanhanen kertoo, että osa lääkäreistä on ymmärtänyt uudet ohjeet toisin kuin Trafi on tarkoittanut. Ohjeet koskevat Trafin mukaan vain vakavaa itsetuhoisuutta.

”On osoittautunut, että lääkärit ovat ymmärtäneet hyvin eri tavoin vakavan itsetuhoisuuden. Ei pitäisi olla niin, että jos on kerran ajatellut kevyesti itsemurhaa niin se on yhtä vakava asia kuin olisi yrittänyt tehdä kolmesti itsemurhan”, Vanhanen sanoo.

Trafi käsittelee ohjeita nyt psykiatrien kanssa ja täsmentää niitä tarvittavilta osin.

”Valmista tulee kevään aikana”, Vanhanen sanoo.

Lääkäriliiton toiminnanjohtaja Heikki Pälve kertoo, että Trafin ohje on herättänyt arvostelua lääkärikunnan sisällä mutta voimakkain arvostelu on jo hieman hiipunut.

”Ohjeen ensimmäinen versio ei ehkä kokonaisuutena ollut niin huono kuin sitä aluksi pidettiin. Suuri ongelma oli, että se mahdollisti väärinkäsityksiä. Käytännön työtä tekevät peräänkuuluttavat, että ohjeen tulisi olla yksiselitteinen ja selkeä”, Pälve sanoo.

Helsingin yliopiston liikennelääketieteen professori Timo Tervo pitää hyvänä, jos lääkärit määräisivät itsetuhoisuuden perusteella ajokieltoja ja ilmoittaisivat niistä poliisille nykyistä herkemmin.

Hänen käsityksensä mukaan lääkärit toimivat nykyisin niin vain hyvin harvoin.

”Moni lääkäri ajattelee pelkästään potilaan parasta ja hoitoa mutta ei niinkään muun yhteiskunnan etua. Vaikka henkilöllä olisi ollut toistuvasti masennusta ja itsemurhayrityksiä, lääkärit ottavat harvoin ajamisen edes puheeksi”, Tervo sanoo.

Hänen mukaansa liikenneitsemurhissa kuolee vuosittain 20–30 ihmistä. Tyypillinen tapaus on törmäys henkilöautolla esimerkiksi rekka-autoon tai muuhun kulkuneuvoon.

Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Uusimmat