Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Alko avaa verkkokaupan tänä vuonna – tilausmyynnin keskittäminen säästää jo myyjien aikaa

Tarkat avauspäivämäärät ovat vielä päättämättä, mutta yrityksille verkkokauppa avautunee kesällä, henkilöasiakkaille loppuvuonna.

Kotimaa
 
Markku Ulander
Alko ilmoitti marraskuussa avaavansa verkkokaupan vuonna 2016.
Alko ilmoitti marraskuussa avaavansa verkkokaupan vuonna 2016. Kuva: Markku Ulander

Myös alkoholijuomien myynti siirtyy vähitellen myymälöistä verkkoon, kun Alko avaa verkkokauppansa myöhemmin tänä vuonna.

Alkon verkkokaupan liiketoimintajohtajan Paula Kujansivun mukaan verkkokauppa avataan yrityksille kesällä ja henkilöasiakkaille loppuvuonna. Tarkkoja päivämääriä ei Kujansivun mukaan ole kuitenkaan vielä päätetty.

Artikkeliin liittyvät

Kujansivun mukaan yhtiön ilmoitus perustaa alkoholin verkkokauppa on saanut osakseen varsin myönteistä palautetta.

Verkkokaupasta voi aikanaan tilata kaikkia Alkon 5 700 tuotetta. Niiden lisäksi asiakas voi tilata tuotteita myös valikoiman ulkopuolelta. Yhtiön mukaan ”koko maailma on siis vain klikkauksien päässä”, mutta Kujansivu ei vielä halua kommentoida, mitä se käytännössä tulee tarkoittamaan.

”Yksityiskohdat ovat työn alla ja tiedotamme asiasta myöhemmin, kun on tarkemmin kerrottavaa. Tällä hetkellä tarjoamme erikoistilaustuotteita myöskin tuotevalikoimamme ulkopuolelta.”

Asiakkaille on jatkossa siis entistä laajempi tuotevalikoima, josta voi tehdä ostoksia ympäri vuorokauden missä päin vain.

Tilatut ja maksetut tuotteet pitää kuitenkin noutaa jostakin Alkon 351 myymälästä tai noutopisteistä. Asiakkaan henkilöllisyys ja ikä tarkastetaan tuotteiden luovutuksen yhteydessä.

Yrityksille Alko aikoo tarjota myös kuljetusta yritysosoitteisiin. Henkilöasiakkaan on kuitenkin aina noudettava tuotteensa itse eikä hän voi hankkia kuljetusta esimerkiksi kuljetuspalvelulta.

”Yksityiskohdat ovat viimeistelyssä tällä hetkellä, mutta alkoholilaki kieltää alkoholijuoman välittämisen palkkiota vastaa”, Kujansivu sanoo.

Verkkokaupan virallisena tavoitteena on palvella asiakkaita entistä paremmin.

Julkisuudessa on kuitenkin pohdittu kilpailun, kuten matkustajatuonnin, ulkomaisten verkkokauppojen ja alkoholimyynnin mahdollisen vapauttamisen, vaikutusta päätökseen.

Marraskuussa pääkaupunkiseudulla keskitetty asiakaspalvelu oli ensimmäinen konkreettinen askel Alkon verkkokaupan rakentamisessa.

Alkon ennakkotilausten ohjaaminen yhtiön keskitettyyn asiakaspalveluun on vapauttanut myymälähenkilökunnan aikaa erityisesti myymälässä asioivien asiakkaiden palvelemiseen.

Numeroita yhtiö ei kerro, mutta hyviä kokemuksia nyt tehdyistä ratkaisuista pidetään tärkeinä tulevan verkkokaupan kannalta.

”Asiakaspalvelussa alkolaiset osaajat auttavat tuotteiden valinnassa. Se on vapauttanut myymälähenkilökunnan aikaa, ja se on tärkeä asia”, sanoo Kujansivu.

Kujansivu ei kerro, paljonko henkilökuntaa verkkokauppaan aikanaan ohjataan. Asiakaspalvelun taso on kuitenkin tarkoitus säilyttää sekä myymälöissä että verkossa. Alkossa työskentelee kaikkiaan noin 2 700 henkeä.

Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Uusimmat