Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Näin suomalaiset lukevat lehtiä – painettu sana edelleen suosituinta

Sähköiset sovellukset yleistyvät, mutta painettua sanoma­lehteä lukee yhä yli 80 prosenttia suomalaisista.

Kotimaa
 
Aku Häyrynen
HS:n tilaajista jo 54 prosenttia maksaa digitaalisista sisällöistä.
HS:n tilaajista jo 54 prosenttia maksaa digitaalisista sisällöistä. Kuva: Aku Häyrynen
Fakta

HS tavoittaa 1, 9 miljoonaa suomalaista

  Kansallisen mediatutkimuksen sanomalehtiä koskeva aineisto perustuu

noin 26 000 puhelinhaastatteluun

  TNS Gallupin toteuttamassa tutkimuksessa oli mukana 38 sanomalehteä.

  Kokonaistavoitettavuus oli suurin Ilta-Sanomilla, lähes 2,4 miljoonaa. Iltalehden luku oli noin 2,1 miljoonaa.

  Helsingin Sanomat tavoittaa noin 1,9 miljoonaa lukijaa eri kanavissa.

 Muut lehdet eivät yltäneet yli miljoonaan tavoitettuun.

  Kokonaistavoittavuus kertoo painetun lehden ja sen digitaalisten versioiden yhdessä tavoittamien henkilöiden määrän.

  Perinteisen painetun lehden lukijoita oli eniten Helsingin Sanomilla, 676 000.

Suomalaiset lukevat digitaalisen tarjonnan kasvusta huolimatta useita painettujakin sanomalehtiä. Erityisesti 18–44-vuotiaat ovat omaksuneet viikoittaiseen mediakulutukseensa kaikki mahdolliset välineet matkapuhelimesta painettuun.

Vaikka painetun lehden lukeminen on vähentynyt, sillä on edelleen vahva rooli suomalaisessa yhteiskunnassa. Painettu lehti on ylivoimaisesti suosituin tapa sanomalehtien sisällön seuraamiseen, ja viikoittain printtilehteä lukee 81 prosenttia suomalaisista.

Lehtien lukeminen kuitenkin monipuolistuu kaiken aikaa, ja lukijat käyttävät lukemiseen useita välineitä.

Tietokoneella lukeminen on toiseksi suosituinta, joskin se on laskussa. Tietokoneella lehtensä lukee noin puolet suomalaisista.

Matkapuhelimella ja tablettitietokoneella lukevien määrä on vakiintunut, mutta lukutapojen muutos on viime vuosina ollut suuri. Mobiilisovellukset ovat voimakkaassa nousussa. Viikoittain painettua lehteä lukee 70 prosenttia 18–44-vuotiaista, ja lähes yhtä moni eli 64 prosenttia ikäryhmästä lukee lehteä matkapuhelimella.

Tiedot ilmenevät tuoreesta Kansallisesta mediatutkimuksesta, jossa selvitettiin lukijamäärien ja lukutottumusten muutoksia vuonna 2015. TNS Gallupin toteuttaman tutkimuksen aineisto perustuu noin 26 000 puhelinhaastatteluun.

Printtimedian laskeva suunta jatkui viime vuonna, sillä painettujen sanomalehtien lukijamäärät putosivat lähes kauttaaltaan.

Helsingin Sanomien painetulla lehdellä on nyt 676 000 lukijaa, mikä on noin viisi prosenttia vähemmän kuin vuonna 2014. Sama suunta oli myös Keskisuomalaisella, joka putosi noin kuusi prosenttia, ja Aamulehdellä, nelisen prosenttia.

Hufvudstadsbladet putosi yli 14 prosenttia ja Turun Sanomat yli 10 prosenttia.

Sen sijaan Kymen Sanomat lisäsi lukijoitaan kaksi prosenttia ja Länsi-Savo neljä prosenttia.

Luvut ovat kuitenkin erilaiset, kun tarkastellaan kokonaistavoitettavuutta. Se kertoo painetun lehden ja sen digitaalisten versioiden yhdessä tavoittamien henkilöiden määrän.

Helsingin Sanomilla luku on runsaat 1,9 miljoonaa. Aamulehden kokonaistavoitettavuus on 512 000, Kalevan 370 000, Turun Sanomien 345 000 ja Keskisuomalaisen 328 000.

Vastaava päätoimittaja Kaius Niemi on tyytyväinen HS:n korkeaan kokonaistavoitettavuuteen ja siihen, että lukijat ovat halukkaita maksamaan digitaalisesta sisällöstä. Maksuhalukkuus on Suomessa harvinaisen suuri.

”Se, että 54 prosenttia tilaajistamme maksaa digitaalisesta sisällöstä, on maailman mittakaavassa erittäin poikkeuksellista”, Niemi sanoo.

”Vaikka tarjolla on runsaasti ilmaisia uutisia, lukijat hakeutuvat HS:n maksullisen laatujournalismin pariin. Asiakastyytyväisyytemme on korkeammalla kuin kertaakaan yli kymmenen mittausvuoden aikana. Olemme hyvin lähellä sitä tilannetta, että asiakasmäärämme kääntyy kasvuun”, Niemi toteaa.

HS:n tilauksista 50 000 on kokonaan digitaalisia. HS-digiliiketoiminnan johtajan Mikael Liljedahlin mukaan erityisesti mobiilisovellusten käyttö on kasvanut vauhdilla, mihin on myös panostettu. ”HS:n kasvu tulee ennen kaikkea sovellusten kautta. Tällä hetkellä kaikkein käytetyintä osaa ovat näköislehdet, joiden lukijamäärät kasvavat.”

Iltapäivälehdistä Ilta-Sanomat saavutti viime vuonna noin 2,4 miljoonan lukijan kokonaistavoitettavuuden, kun painetun lehden lukijamäärä oli 484 000.

Iltalehdellä vastaavat luvut olivat kokonaistavoitettavuudessa 2,1 miljoonaa ja painetussa lehdessä 316 000. Iltapäivälehtiä luetaan paljon verkosta.

Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Uusimmat