Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

SAK ottaa tänään kantaa kilpailukyky­sopimukseen – lentoemännät ja stuertit ulkona

Suomen lentoemäntä- ja stuerttiyhdistys SLSY päätti sunnuntaina, ettei sekään lähde neuvottelemaan uusista työehdoista keskusjärjestöjen yhteiskunta- eli kilpailukykysopimuksen pohjalta.

Kotimaa
 
Martti Kainulainen / LEHTIKUVA
Lentoemäntä esitteleli syyskuussa turvaohjeita Finnairin uuden Airbus A321 Sharklet -koneen sisätiloissa Hampurissa 2013.
Lentoemäntä esitteleli syyskuussa turvaohjeita Finnairin uuden Airbus A321 Sharklet -koneen sisätiloissa Hampurissa 2013. Kuva: Martti Kainulainen / LEHTIKUVA
Tästä on kyse

Tavoite parantaa kilpailukykyä

 Kilpailukykysopimus on pääministeri Juha Sipilän (kesk) viime kevään lopulla aloittama hanke.

 Vajaa viikko sitten sunnuntaina työmarkkinoiden keskusjärjestöjohtajat saivat aikaan neuvottelutuloksen, joka odottaa SAK:n hyväksyntää. Hallitus hyväksyi tuloksen torstaina.

 Lopullisesti sopimus tulisi voimaan vasta, kun liitot ovat neuvotelleet sovitut muutokset työehtosopimuksiin maalis–toukokuussa.

 Tarkoitus on parantaa yritysten kilpailukykyä ja kohentaa työllisyyttä pienentämällä yritysten kuluja. Työntekijöille tämä merkitsee lisää töitä ja maksuja.

 Sopimus korvaisi hallituksen ajamat pakkolait.

Palkansaajakeskusjärjestö SAK:n odotetaan ottavan maanantaiaamuna kantaa kilpailukykysopimukseen.

SAK:hon kuuluva Suomen lentoemäntä- ja stuerttiyhdistys SLSY päätti sunnuntaina, ettei se lähde neuvottelemaan uusista työehdoista yhteiskunta- eli kilpailukykysopimuksen pohjalta.

Yhdistyksen hallitus päätti yksimielisesti jäädä ulos sopimuksesta. Hallituksen mielestä yhdistyksellä ei ole edellytyksiä lähteä tinkimään työntekijöiden palkoista.

SLSY:n hallituksen mielestä yhdistys on on toteuttanut oman kilpailukykysopimuksensa syksyllä 2014, kun se päätti osallistua Finnairin ja Blue1:n säästöihin.

”Sopimuksen myötä matkustamohenkilökunnan kokonaisansiot ovat pienentyneet 7–12 prosenttia ja vuotuinen työaika pidentynyt ilman erilliskorvausta 180 tunnilla”, hallitus kertoo tiedotteessa.

SLSY kuuluu keskusjärjestö SAK:n pieniin liittoihin. SLSY on Auto- ja kuljetusalan työntekijäliiton AKT:n yhteisöjäsenliitto. AKT päätti perjantaina, ettei sekään ole mukana kilpailukykysopimuksessa.

Kilpailukykysopimus on hallituksen hanke, jossa tavoitellaan yritysten kustannusten vähentämistä.

Työntekijöiden ja työnantajien keskusjärjestöt pääsivät helmikuun lopulla sopuun, jonka pohjalta liittojen olisi määrä neuvotella uusista työehtosopimuksista. Useat SAK:n liitot ovat kuitenkin kieltäytyneet lähtemästä neuvotteluihin.

Seuraava askel kohti kilpailukykysopimuksen mahdollista toteutumista on SAK:n hallituksen kokous maanantaina aamulla.

SAK:n entisen puheenjohtajan kansanedustaja Lauri Ihalaisen (sd) mielestä SAK:n hallituksen pitäisi hyväksyä keskusjärjestöjen neuvottelutulos.

Ihalainen kertoi sanomalehti Keskisuomalaiselle toivovansa, että SAK:n liitoilla olisi valmiutta mahdollisimman kattavasti lähteä alakohtaisiin soveltamisneuvotteluihin.

Ihalainen povaa syksylle vaikeita työehtoneuvotteluita, jos ratkaisu kaatuu.

Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Uusimmat