Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Jokavuotinen arvonta alkaa taas – pääsiäinen säätelee yhä renkaidenvaihtoa

Trafi: Jokakeväinen ohje nastarenkaista luopumisen aikataulusta ei olisi mahdoton ajatus

Kotimaa
 
Pentti Vänskä
Talvirenkaiden ehdoton käyttöpakko joulu-helmikuun välisenä aikana voi poistua, mikäli liikenne- ja viestintäministeriön valmisteleva luonnos toteutuu.
Talvirenkaiden ehdoton käyttöpakko joulu-helmikuun välisenä aikana voi poistua, mikäli liikenne- ja viestintäministeriön valmisteleva luonnos toteutuu. Kuva: Pentti Vänskä
Fakta

Nastat pääsiäisen mukaan

  Nykyisen lain mukaan talvirenkaat on vaihdettava viimeistään 1.12. ja niitä on käytettävä helmikuun loppuun. Ne voivat olla nastat tai kitkat.

  Nastarenkaita saa käyttää myös aina kelin niin vaatiessa.

  Laissa nastarenkaiden käyttöaika on määritelty myös pääsiäisen mukaan: nastarenkaita saa käyttää vähintään pääsiäismaanantaita seuraavaan maanantaihin.

Pian se taas alkaa – jokavuotinen arvonta, milloin vaihtaa nastarenkaat kesärenkaisiin.

Autonrenkaisiin liittymättömän kristillisen pyhän eli pääsiäisen osuminen kalenteriviikkoihin ratkaisee, milloin nastarenkaat pitää vaihtaa. Tänä vuonna ratkaiseva päivä eli pääsiäismaanantaita seuraava maanantai on 4. huhtikuuta.

Näiden maanantaiden sijoittumisessa voi olla viikkojen heittoja vuosittain maalis- ja huhtikuun aikana, täysin säästä riippumatta.

Joka tapauksessa laki jättää takaportin: jos keli sitä edellyttää, nastarenkaita voi käyttää muulloinkin.

Mitä jos liikenteen turvallisuusvirasto Trafi antaisi joka kevät oman ohjeensa säiden mukaan siitä, milloin nastarenkaista voisi luopua?

”Ei se varmaan mahdotonta olisi, se on yksi vaihtoehto. Pääsiäiseen sitominen on perustunut siihen, että se on lomakausi ja etelästä ihmiset monesti lähtevät vaikkapa laskettelemaan pohjoiseen. On haluttu välttää kiusaus siitä, että lähdettäisiin kesärenkailla. Siinä on kuitenkin se huono puoli, että ajankohta vaihtelee joka vuosi”, sanoo johtava asiantuntija Erik Asplund Trafista.

”Jos lähdettäisiin suosituksia antamaan, niin riski on, että syntyy mielikuva, että viranomainen sanoo, milloin talvi päättyy. Takatalvi tulee ja jos olet jo vaihtanut kesärenkaat, kun virasto niin suositteli, niin kenen vika se sitten olisi”, Asplund pohtii. Ongelma tulisi myös pitkän maan erilaisista sääoloista.

Nyt talvirengaspohdintaan saattaa muutenkin olla tulos iso muutos uudessa tieliikennelaissa.

Lähivuosina talvirenkaiden käyttöä ohjaisi enemmän sää kuin kalenteri, jos liikenne- ja viestintäministeriössä sorvattava luonnos menee läpi. Talvirenkaiden ehdoton käyttöpakko joulu–helmikuun välisenä aikana voi poistua, jos luonnos toteutuu.

Jos kelit olisivat sellaiset, että myös kesärenkailla voi turvallisesti ajaa talvikuukausina, sitten niin voisi tehdä. Taustalla on muun muassa viime vuosien leudot talvet. Asplundin mukaan Ruotsin kokemukset vastaavasta ovat hyvät.

”Se olisi moderni ratkaisu. Hankalaa on perustella esimerkiksi sitä, jos joulukuussa on syyskelit kuten viime vuonna oli, miksi alle pitäisi panna kovia talvioloja varten tehdyt nastarenkaat”, Asplund sanoo.

Ministeriön luonnos on vasta luonnos, muistuttaa uutta tieliikennelakia valmistelevan työryhmän puheenjohtaja, liikenneneuvos Kimmo Kiiski. Se ei ole vielä käynyt lausuntokierroksellakaan.

”Se on iso paketti, siihen liittyy paljon muutakin kuin renkaita”, Kiiski sanoo.

”Mistään pakosta ei olla varsinaisesti luopumassa. Pikemmin lisättäisiin talvirenkaiden käyttöaikaa marraskuusta maaliskuun loppuun, kun se nyt on joulu-, tammi- ja helmikuu.”

Idea esimerkiksi on, että mahdollistettaisiin pidempään nastattomilla renkailla ajaminen. Lakiin tulisi ominaisuus, joka mahdollistaa aiempaa enemmän oman järjen käytön.

”Viime syksy on hyvä esimerkki. Etelä-Suomessa olisi pärjännyt hyvin uuteen vuoteen asti ilman piikkejä. Tiet olivat jopa kesärenkaille sopivat”, hän sanoo.

”Järkeä on käytetty tähänkin asti. Vaikka niin sanottu pakko alkaa nykyisin joulukuussa, suomalaiset ovat osanneet panna lokakuussa tai marraskuussa talvirenkaat alle. Kun lunta syksyllä sataa ja säätiedotuksessa varoitetaan huonosta kelistä, järkevä ihminen laittaa asianmukaiset renkaat alle.”

Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Luitko jo nämä?

Uusimmat