Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Puolustusvoimat jatkaa kertaalleen keskeytettyä harjoituskoneiden hankintaa – Vinkan seuraajaksi haussa 30 käytettyä konetta

Vinka-harjoituskoneen elinkaari päättyy vuoden 2018 loppuun mennessä.

Kotimaa
 
Lassi Tolvanen
Vinka-lentokoneet ovat olleet Ilmavoimien harjoituskäytössä jo 1980-luvulta asti.
Vinka-lentokoneet ovat olleet Ilmavoimien harjoituskäytössä jo 1980-luvulta asti. Kuva: Lassi Tolvanen

Puolustusvoimien logistiikkalaitos käynnistää viime marraskuussa keskeytetyn Ilmavoimien harjoituslentokonehankinnan uudelleen. Logistiikkalaitos pyytää tarjoukset 28–30 peruskoulutuskoneesta, joilla korvataan Puolustusvoimien ja Rajavartiolaitoksen ohjaajien koulutukseen käytettävät Vinka-koneet.

Ostettavien koneiden pitää olla taito- ja mittarilentokelpoisia sekä siviilityyppihyväksyttyjä. Koneissa on oltava nokkapyöräteline ja sauvaohjaus.

Todennäköisesti ostettavat lentokoneet ovat käytettyjä, joten Logistiikkalaitos hankkii koneiden tarvitsemat työvälineet, maalaitteet ja varaosat erikseen. Lisäksi Puolustusvoimat varautuu modernisoimaan koneiden mittarivarustusta. Tarjouspyyntö sisältää myös koulutuksen kaluston käyttöön.

Logistiikkalaitos pyytää tarjoukset nopealla aikataululla eli viimeistään 25.4.2016. Hankintapäätös pyritään tekemään ennen syyskuun loppua tänä vuonna.

Vinka-harjoituskoneen elinkaari päättyy 2018 loppuun mennessä. Logistiikkalaitos keskeytti käynnissä olleen Vinkan seuraajan hankinnan viime marraskuussa, koska markkinoilta ei löytynyt sopivaa uutta konetyyppiä. Puolustusvoimat sai kaksi tarjousta, joista toinen konetyyppi osoittautui liian kalliiksi ja toinen liian pieneksi.

Ilmavoimat haluaa yksinkertaisen mäntämoottorikoneen, kun maailmalla on siirrytty kouluttamaan monimutkaisemmilla potkuriturbiinikoneilla. Tämä tuli yllätyksenä Puolustusvoimille.

Logistiikkalaitos on marraskuun jälkeen yhdessä Ilmavoimien kanssa kartoittanut käytettyjen koneiden markkinoita. Siviilityyppihyväksyttyjä ja oikean kokoluokan lentokonetyyppejä löytyi runsaasti.

”Niistä 20 on taitolentokelpoisia ja kymmenkunta täyttää meidän vaatimuksemme. Näistä kaikki eivät ole enää tuotannossa”, sanoo insinööriprikaatikenraali Kari Renko Logistiikkalaitokselta.

”Me olemme nyt kuin käytetyn auton kaupassa, emme pääse nirsoilemaan. Haaste on löytää 28–30 kappaletta samanlaisia lentokoneita. Se on iso määrä samanlaisia koneita.”

Renko ei pidä ongelmana käytettyjen koneiden oston vaatimien työvälineiden, maalaitteiden ja varaosien hankkimista, koska ostettava konetyyppi on yksinkertainen.

Koneiden mittarivarustuksen modernisointi liittyy Ilmavoimien koulutustarpeeseen.

”Haluamme kouluttaa moderneja aluenavigointi- ja suunnistusmenetelmiä, jotka ovat gps-pohjaisia. Varaudumme siihen, että jos on vähän vanhempi kone, niin siinä ei ole sellaista avioniikkavarustusta, joka mahdollistaisi gps-pohjaisen suunnistuksen opettamisen. Olemme varautuneet siihen, että koneisiin pitää tehdä suunnistusjärjestelmien ja niihin liittyvien näyttöjen uusiminen.”

Toinen osa käytettyjen koneiden modernisointia on se, että niissä voi olla vanhoja laitteita, kuten mittareita, joiden tuotetuki on loppunut. Sellaiset laitteet, joihin ei enää saa varaosia, pitää vaihtaa uudempiin.

Renko muistuttaa, että taitolentokelpoisilla koneilla on lentotuntirajoitus.

Logistiikkalaitos etsiikin koneita, joilla on jäljellä riittävä määrä lentotunteja, jotta niitä voidaan käyttää siihen asti, kunnes Hawk-suihkuharjoituskoneet saavuttavat elinkaarensa pään. Siinä vaiheessa Ilmavoimat tietää, mikä hävittäjä on valittu Hornetin seuraajaksi ja mitkä ovat sen koneen koulutusvaatimukset.

Renko ei halua spekuloida, mistä konetyypeistä tulee tarjouksia.

”Meidän käsityksemme on, että mahdollisia on kymmenkunta. Ne ovat sellaisia Vinkan tyyppisiä koneita”, Renko sanoo.

”Potentiaalisia myyjiä ovat esimerkiksi lentokonetehtaat, jos ne keräävät käytettyä kalustoa ja laittavat sen yhdenmukaiseen kuntoon. Toinen vaihtoehto ovat isot koulutusorganisaatiot, jotka ovat uusimassa kalustoaan.”

Logistiikkalaitos pyrkii tekemään päätöksen koneiden hankinnasta mahdollisimman nopeasti eli jo ennen syyskuun takarajaa.

”Tämä on sen tyyppistä kauppaa, että emme tiedä minkälaisia ne lentokoneet ovat ja mitä joudumme selvittämään, ennen kuin kauppa voidaan tehdä. Jos tämä menee oikein tyylikkäästi, pystymme siirtymään kouluttamaan uudella kalustolla ennen kuin Vinkan suunniteltu poistuma tapahtuu vuoden 2018 aikana.”

Ilmavoimilla on käytettävissään 27 Vinkaa.

Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Uusimmat