Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Lemmikin kuolemasta kannellaan yhä herkemmin

Noin puolet kanteluista johtaa huomautukseen.

Kotimaa
 
Vesa Moilanen / Lehtikuva
Eläinlääkäri ottaa solunäytettä kissasta.
Eläinlääkäri ottaa solunäytettä kissasta. Kuva: Vesa Moilanen / Lehtikuva
Tästä on kyse

Valituspaikkoja on useita

 Eläinlääkärin toiminnasta voi kannella joko Eviraan tai aluehallintovirastoon.

 Jos laskusta ei päästä sopuun hoitopaikan kanssa, voi ottaa yhteyttä kuluttajaneuvontaan.

 Pieni osa riitatapauksista ratkaistaan oikeudessa.

Koirien, kissojen ja muiden kotieläinten hoidosta kannellaan useammin kuin ennen. Tarkkaa kantelujen ja valitusten määrää ei tiedetä, sillä niitä käsitellään useissa eri paikoissa. Kaikkiaan kantelujen määrä on kuitenkin pieni.

Eviralle kanneltiin viime vuonna 59 tapauksesta. Vuonna 2014 kanteluita tehtiin 38. Etelä-Suomen aluehallintovirastoon tulee vuosittain noin kymmenen kantelua.

Eviran lakimiehen Tiina Tikkalan mukaan eniten kannellaan koirien ja kissojen hoidosta. Usein kyse on siitä, että eläin on kuollut hoitotoimenpiteen aikana ja omistaja epäilee, että diagnoosi on ollut väärä tai lemmikkiä ei ole hoidettu oikein.

Osa kanteluista on seurausta siitä, että lemmikin omistaja ei ole ollut tyytyväinen eläinlääkärin antamaan hoitoon ja on siksi vienyt lemmikkinsä toiselle eläinlääkärille. Jos toinen eläinlääkäri antaa eri diagnoosin kuin ensimmäinen, saatetaan ensimmäisestä tehdä kantelu.

”Selvästi näkyy, että lemmikit koetaan tärkeiksi perheenjäseniksi ja niille halutaan parasta mahdollista hoitoa”, Tikkala sanoo.

Noin puolet kanteluista johtaa siihen, että Evira antaa eläinlääkärille huomautuksen. Vakavammat seuraukset, kuten varoitus tai eläinlääkärin oikeuksien rajoittaminen tai kokonaan poistaminen, ovat harvinaisia.

Evira ei voi määrätä eläinlääkäriä maksamaan korvauksia lemmikin omistajalle. Tikkalan mukaan osa kantelijoista kuitenkin toivoo sitä.

”Kantelijat eivät toivo suuria korvauksia, mutta osa pyytää, että Evira määräisi klinikkaa perumaan laskun. Tätä me emme voi tehdä. Ohjaamme reklamoimaan laskusta ja kääntymään tarvittaessa kuluttajaneuvonnan puoleen.”

Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Uusimmat