Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Vain jouluna myydään enemmän makeisia kuin nyt – uusi trendi­tuote on aikuisten pääsiäis­munat

Lampaan ja mämmin lisäksi kokonaisesta broilerista on tullut pääsiäisen suosikkituote.

Kotimaa
 
Jukka Gröndahl / HS
Mia Hartikainen valitsi perjantaina pääsiäismunia Sellon K-supermarketissa Espoon Leppävaarassa.
Mia Hartikainen valitsi perjantaina pääsiäismunia Sellon K-supermarketissa Espoon Leppävaarassa. Kuva: Jukka Gröndahl / HS
Fakta

Ruokaostoksillevaikka joka päivä

  S-ryhmän ruokakaupoista valtaosa, yli 80 prosenttia, on auki läpi pyhien.

  Myös K-ruokakaupoista suurin osa on auki kaikkina pääsiäisen päivinä. Osa pitää kaupan kiinni pitkäperjantaina.

  Lidl-myymälät ovat kiinni pitkäperjantaina, lukuun ottamatta Helsingin Kampin ja Tornion myymälöitä. Muina pääsiäispyhinä Lidlit ovat pääsääntöisesti avoinna.

Lampaanliha ja mämmi ovat takuuvarmat suosikkituotteet pääsiäisen ruokaostoksilla. Isojen kauppaketjujen mukaan varsinkin kotimaisen karitsanlihan kysyntä kasvaa nyt voimakkaasti.

”Kotimaisen karitsan myynti on kasvanut komeasti 20 prosenttia joka vuosi, vaikka liharyhmä muuten ei kasva, vaan jopa laskee”, kertoo tuoretuotteiden ostojohtaja Jyrki Karlsson Keskosta.

Isoin osa myydystä lampaasta on silti yhä uusiseelantilaista.

Lampaanlihan vuosimyynnistä yli puolet ostetaan pääsiäisenä. Piikki on jonkin verran tasoittunut niin, että kysyntää riittää myös muina kuukausina – etenkin kesällä lampaanlihaa grillataan.

Toinen liharyhmän suosikkituote pääsiäisenä on kokonainen broileri.

”Tuorebroilerissa on ollut nähtävissä pääsiäisenä myyntipiikkiä, ja tänä vuonna se saattaa kolahtaa kunnolla”, Karlsson sanoo.

Rahkan myynti on moninkertaistunut viime vuosina. Sitä myydään paljon ympäri vuoden, mutta selkeästi eniten pääsiäisen aikaan.

”Myynnin lisäys menee leivontaan ja jälkiruokiin. Sama näkyy kerman ja kananmunien kohdalla. Niiden menekki kasvaa isoina ruokapyhinä pääsiäisenä ja jouluna”, kuvaa valikoimajohtaja Antti Oksa SOK:sta.

Mämmin asema suomalaisten pääsiäisessä ei horju. Uutta ovat pienet annospakkaukset sekä trendituotteet, kuten vaniljanmakuinen mämmi ja mämmijäätelö.

”Mämmi jakaa kuluttajia, toiset tykkäävät, toiset eivät. Uudet tuotteet houkuttelevat kokeilemaan”, Karlsson sanoo.

Makeisissa pääsiäinen on vuoden toinen kohokohta joulun jälkeen, vaikka lähellekään joulun myyntilukuja ei päästä.

Makeisista kaksi kolmannesta on suklaamunia. Tänä keväänä myyntiin tulleet aikuisten pääsiäismunat saivat jo kotiäidit sekaisin.

”Näissä töhnämunissa on sisällä lusikoitavaa täytettä. Ne on suunnattu enemmän aikuisille, ja tuotteista on innostuttu erityisesti erilaisilla äitien nettifoorumeilla. Osittain niitä on jo myyty myymälöissä loppuun”, Oksa kertoo.

”Aikuisten värityskirjatkin olivat menestys. Mikseivät pääsiäismunat?” Karlsson pohtii.

Kalan suosio kasvaa jatkuvasti, ja siinäkin näkyy pääsiäisen kohdalla pieni sesonkipiikki.

Ylipäätään suomalaisten ruokakulttuuri laajenee, ja samalla nousee kokeilunhalu. Jotkut puhuvat suorastaan hifistelystä.

”Hummeri on kova sana, samoin kengurun pihvi, joka on ihan hyvää”, kuvailee kaupallinen johtaja Timo Hansio Lidlistä.

Punaviiniä suomalaiset ostavat pääsiäisenä toiseksi eniten joulun jälkeen. Joulu tosin on viininkulutuksessa omaa luokkaansa.

Joulunaika on ollut perinneruokien lisäksi pakastepitsojen ja ranskalaisten perunoiden kysynnän huippua.

Samanlaista ei näy pääsiäisenä.

”Jouluna pyhät ovat pidemmät, ja usein on ostettu varalta pakastimeen täytettä. Pääsiäinen on erilainen, ja vielä enemmän se muuttuu nyt, kun kaupat ovat osin auki pyhinäkin”, Hansio toteaa.

Kiirastorstain historia ruokaostosten paniikkipäivänä saattaa Oksan mukaan olla ohi.

”Moni voi jättää kauppakäynnin perjantaille.”

Koska pääsiäinen osuu tänä vuonna jo maaliskuuhun, grillauskauden ennakoidaan käynnistyvän varhain.

”Kausi on vähitellen muutenkin laajentunut. Säistä se toki riippuu”, Oksa sanoo.

Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Uusimmat