Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Lentokenttien turva-alueen laajentaminen tullee pohdintaan Suomessa – lisätarkastukset toisivat uusia ongelmia

Viranomaiset eivät ole tehneet päätöksiä lisätarkastuksista. EU kokoontuu pohtimaan lentokenttäturvallisuutta.

Kotimaa
 
HSTV-keskustelu: Näin lentoasemia valvotaan
HSTV-keskustelu: Näin lentoasemia valvotaan
Suomenkin lentoasemilla nostettiin valmiutta Brysselin terrori-iskujen jälkeen. Trafin yksikön päällikkö Jari Nurmi vieraili HSTV:n suorassa lähetyksessä kertomassa, miten asemat valmistutuvat meillä ja muuallakin Euroopassa turvallisuusuhkiin. Toimittaja: Esa Juntunen, ohjaus: Kristiina Marttinen.

Viranomaiset eivät ole tehneet Suomessa päätöksiä siitä, pitäisikö lentokenttien turva-alueita mahdollisesti laajentaa.

”Tiistaina viranomaiskeskusteluissa todettiin lentoasemarakennukseen tulevien henkilöiden ja laajemmankin alueen lisätarkastuksista, että sellaista prosessia ei ole vielä yleisesti käynnistetty. Mitään päätöstä ei ole, emmekä pysty ennakoimaan tilannetta, että tuleeko vai eikö tule”, sanoo Liikenteen turvallisuusviraston Trafin ilmailujohtaja Pekka Henttu.

Euroopan unionin asiantuntijat pitävät ensi viikolla kokouksen, jossa pohditaan lentokenttäturvallisuutta. Kokousta isännöi EU:n komissio.

Komissio ei kuitenkaan aio määrätä samoja turvatoimia kaikkiin EU-jäsenmaihin, sanoi nimettömänä puhunut virkailija uutistoimisto Reutersille.

”Turvallisuus kuuluu kansalliseen päätösvaltaan”, virkailija sanoi. ”Komissio ei määrää pienelle lentokentälle Suomessa samanlaisia turvatoimia, joita tarvitaan isoissa keskuksissta, kuten Brysselissä tai Pariisissa.”

Trafin Hentun mukaan viranomaiset ovat kyllä aiemmin miettineet, pitäisikö turvatarkastukset siirtää nykyistä kauemmas. Hän muistuttaa, että Euroopassakin on lentokenttiä, joissa turvallisuustarkastuksia tehdään jo lentoaseman ovella tai jopa sisääntuloväylillä.

”Niitä on mietitty globaalillakin tasolla, ja varmasti tämän prosessin myötä tullaan miettimään jälleen kerran, tehdäänkö eri tilanteisiin erilaisia toimintamalleja ja mitkä ovat pysyvät toimintamallit”, Henttu sanoo.

”Toki meidän pitää hoitaa akuutti tilanne, mutta täytyy välttää traumasääntelyä, ettemme lähde suinpäin tekemään tulevaisuuden pelisääntöjä, vaan katsomme rauhassa, millä saavutetaan hyvä vaikuttavuus.”

Lentokenttien turva-alueet alkavat turvatarkastuksen jälkeen. Turva-alue on niin sanottu puhdas alue, jota koskee runsas maailmanlaajuinen ja eurooppalainen sääntely. Euroopassa sääntely on vielä keskimäärin muuta maailmaa tiukempaa.

”Tiistaiaamuna ensimmäinen huoleni oli se, pettikö ilmailun turvajärjestelmä. Se järjestelmä, jolla mennään turvatulle alueelle. Mutta alle tunnissa selvisi että ei, räjähdykset tapahtuivat sen ulkopuolella”, Henttu sanoo.

Lisätarkastukset tai turva-alueiden laajentaminen toisi mukanaan uusia ongelmia, joista yksi on matkatavarat. Nykyjärjestelmässä turvatarkastuksissa ihmiset ja matkatavarat tarkastetaan erikseen.

”Mitä laajempi turva-alue on, sitä vaikeampi sitä on hallita. Eri vaihtoehtoja käydään varmasti läpi.”

Nykyään turvallisuus huomioidaan monin tavoin jo uusien lentoasemien suunnittelussa. Esimerkiksi siviiliautojen pysäköinti suunnitellaan siten, ettei autoa voi jättää ihan lentoaseman viereen.

Suomalaisilla lentokentillä toimivat viranomaiset, eli Rajavartiolaitos, tulli ja poliisi, ovat tehostaneet valmiuttaan sekä joiltakin osin lisänneet läsnäoloaan kotimaisilla lentoasemilla Brysselin tiistaisten terrori-iskujen vuoksi.

Myös Finavia on ohjeistanut henkilöstöään siitä, mihin asioihin kannattaa kiinnittää huomiota. Finavian tehtävänä on operoida ja ylläpitää Suomen lentoasemia kansainvälisen sääntelyn mukaisesti. Finavia käyttää turvatoiminnassaan vartiointiliikkeitä.

”Nyt on nähtävissä, ettei isku kohdistunut lentoliikenteeseen vaan koko yhteiskuntaan”, Henttu sanoo.

”Silloin on ajateltava asiaa niin, että mikä tahansa julkinen tila, missä on paljon ihmisiä, saattaa olla kohde. Ei niinkään liikennejärjestelmä. Kun menemme terrorismin torjuntaan, niin siinä loppuvat ilmailuviranomaiset eväät. Se on laajaa viranomaisten yhteistoimintaa edellyttävää toimintaa.”

Lentomatkustajien ei tarvitse panikoida
Lentomatkustajien ei tarvitse panikoida
Brysselin lentoasemalle tehtiin terrori-isku, mutta lentäminen on yhä turvallista, vakuuttelee yksikön päällikkö Jari Nurmi, joka vieraili HSTV:n suorassa lähetyksessä. Toimittaja: Esa Juntunen, ohjaus: Kristiina Marttinen.
Brysselin isku selitettynä noin minuutissa
Brysselin isku selitettynä noin minuutissa
HSTV tiivisti noin minuuttiin Brysselin synkän terroripäivän tapahtumat. Toimittaja: Esa Juntunen. Leikkaus: Tomi Peurakoski ja Esa Juntunen. Ohjaus: Matti Nousiainen.
Vesa Moilanen / Lehtikuva
Turvatarkastuspiste Helsinki-Vantaan lentoasemalla.
Turvatarkastuspiste Helsinki-Vantaan lentoasemalla.
Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Uusimmat