Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Konduktöörien ulosmarssi pysäyttää koko maan kaukojunaliikenteen vuorokaudeksi

Matkahuollon linja-autoyrittäjät lisäävät vuoroja sitä mukaa, kun lippuja myydään. Finnair ei ehdi huomiseksi lisälentoja järjestämään.

Kotimaa
 
VR:n irtisanomiset tiivistettynä
VR:n irtisanomiset tiivistettynä
Jopa 214 VR:n työntekijää on saamassa potkut yhtiön yt-neuvottelujen toisen vaiheen päättyessä. VR sanoo rahoittavansa irtisanomisilla muun muassa lippujen hinnanalennuksia. Toimittaja: Heidi Lämsä, kuvaus ja leikkaus: Matti Nousiainen.

VR irtisanoo yt-neuvottelujensa toisen vaiheen tuloksena enintään 214 ihmistä.

Vastalauseena hallituksen liikennepolitiikalle ja irtisanomisuutisille Raideammattilaisten osastot ilmoittivat vuorokauden mittaisesta ulosmarssista matkustajaliikenteessä. Työnseisaus alkaa torstain vastaisena yönä kello 3. Mielenilmauksen ulkopuolelle jäävät HSL lähiliikenne, kansainvälinen liikenne sekä yöjunaliikenne. Ulosmarssi ei myöskään kohdistu Julkisten ja hyvinvointialojen (JHL) ja Palvelualojen työnantajien (PALTA) välillä sovittuihin työehtosopimuksiin.

Käytännössä kaukojunaliikenne on peruttu lukuun ottamatta Suomen ja Venäjän välisiä Allegro- ja Tolstoi -junia sekä Kolariin, Rovaniemelle tai Kemijärvelle, tai sieltä poispäin liikennöiviä yöjunia. Myös osa taajamajuna-tunnuksella kulkevista junista ajetaan.

Pohjoisen yöjunista Turusta kello 21.30 lähtevä IC 933 -juna korvataan linja-autoilla välillä Turku-Tampere. Myös Tampereelta kello 5.56 lähtevä IC 904 -juna korvataan linja-autoilla välillä Tampere-Turku.

Taajamajunat liikennöivät normaalisti väleillä Karjaa-Hanko-Karjaa, Tampere-Vilppula-Tampere, Tampere-Keuruu-Tampere, Parikkala-Savonlinna-Parikkala, Jyväskylä-Seinäjoki-Jyväskylä, Joensuu-Pieksämäki-Joensuu, Varkaus-Pieksämäki-Varkaus, Joensuu-Nurmes-Joensuu sekä Iisalmi-Ylivieska-Iisalmi.

Peruttuja ovat taajamajunat väleillä Riihimäki-Lahti-Riihimäki, Riihimäki-Tampere-Riihimäki, Lahti-Kouvola-Lahti sekä Kouvola-Kotkan satama-Kouvola.

Helsingin ja Riihimäen sekä Helsingin ja Lahden välillä liikennöidään suurin osa lähijunista. Ajamatta jäävät D-junat Riihimäeltä Helsinkiin kello 6.38, 7.13 ja 7.32 ja D-junat Helsingistä Riihimäelle kello 15.22, 15.50 ja 16.22. Myöskään Z-junaa Kouvolasta Helsinkiin kello 6.26 ja Z-junaa Helsingistä Kouvolaan klo 16.35 ei ajeta.

Koska osa Lahden suunnan ja Riihimäen lähiliikennejunista jää ajamatta, Helsingin seudun liikenne (HSL) arvioi, että Keravalta ja Tikkurilasta ei välttämättä enää mahdu matkustajia R- ja Z-juniin. Mahdollisuuksien mukaan matkustajien kannattaa suosia pääradalla K, N, I, P, ja T-junia.

VR Groupin toimitusjohtaja Mikael Aron mukaan lakko on laiton.

”Täysin selkeästi se on laiton, senhän nyt näkee kaikki, kun ilmoitus seuraavana yönä alkavasta lakosta annetaan edeltävänä iltapäivänä”, Aro sanoo.

Aron mukaan VR:n on mahdotonta järjestää matkustajille korvaavaa liikennettä linja-autoilla, koska tieto lakosta annettiin niin lyhyellä varoitusajalla. VR ajaa päivittäin 300 kaukojunaa.

”Oma arvioni on, että tämä koskee 40 000 – 50 000 matkustajaa”, Aro sanoo.

Raideammattilaisten mukaan ulosmarssilla vastustetaan muun muassa hallituksen junaliikenteeseen kohdistamia leikkauksia sekä irtisanomisia, kun samaan aikaan maksetaan satojen miljoonien osinkoja.

”Samaan aikaan kun rautateiltä irtisanotaan työntekijöitä, maksetaan valtiolle osinkoina satoja miljoonia, vuosilta 2013-2014 130 miljoonaa euroa, tulevat osingot vuodelta 2015 100 miljoonaa euroa”, Raideammattilaiset perustelevat tiedotteessaan.

Irtisanomisista kovin isku kohdistuu konduktööreihin, joista työpaikkansa menettää jopa 150. Neuvottelunvaraa on 27 konduktöörillä, mutta silloin työpaikan säilyttäminen edellyttää muuttoa toiselle paikkakunnalle.

”Kyllähän tämä konduktööreille on ollut erittäin musta päivä. Irtisanottavien määrässä puhutaan pahimmillaan noin neljäsosasta konduktöörejä”, Raideammattilaisten Helsingin osaston puheenjohtaja Niko Pelho sanoo.

Pelhon mukaan Raideammattilaiset ovat jo pidemmän aikaan seuranneet huolestuneina muun muassa hallituksen junaliikenteeseen kohdistamia leikkauksia.

”Ne näkyvät lakkautettavina reitteinä sekä matkustajille heikentyvänä palvelutasona”, Pelho sanoo.

Raideammattilaisten ulosmarssi koskee kaikkia Suomen kaukoliikenteen konduktöörejä. Heitä on Pelhon mukaan useita satoja.

”Lähdemme siitä, että ulosmarssi on poliittinen, ja lähtökohtamme on, että junaliikenne pysähtyy”, Pelho sanoi jo ennen asian varmistumista.

Toimitusjohtaja Aron mukaan lakko on jälleen uusi osoitus siitä, ettei työrauhajärjestys Suomessa toimi.

”Tässä on osakeyhtiö toteuttanut täysin lainmukaisesti yt-neuvottelut joihin vastaus on tämä. Järjestelmässä on valuvika”, Aro sanoo.

Matkahuollon alla liikennöivät linja-autoyrittäjät lisäävät busseja reiteille tarpeen mukaan, Matkahuollon henkilöliikennepäällikkö Jukka Ylitalo kertoo.

”Bussiyrittäjien kanssa on keskusteltu ja seuraamme tilannetta. Lipunmyynti VR:n yleensä liikennöimien reittien välillä on jo kasvanut, mutta toisaalta junareittien jatkoyhteyksillä lipunmyynti on vähentynyt”, Ylitalo sanoo.

Ylitalon mukaan asiakkaiden kannattaa varata linja-autoliput mahdollisuuksien mukaan ennalta esimerkiksi nettikaupasta.

”Silloin pystytään paremmin hahmottamaan sitä lisävuorojen tarvetta. Sitä mukaa, kun yksi auto täyttyy niin autoja lisätään”, Ylitalo sanoo.

Finnairilla ei ole luvassa lisävuoroja VR:n kaukojunaliikenteen seisomisen takia.

”Huominen on niin lähellä, että lisälentoja ei ole käytännössä enää mahdollista järjestää”, Finnairin yhteisöistä ja strategisista viesteistä vastaava johtaja Antti Miettinen sanoo.

Ratapihatyöntekijöistä VR irtisanoo enintään 24 ja kaluston kunnossapitäjistä enintään 40. Myös heistä osa voi säilyttää työnsä, jos suostuu vaihtamaan paikkakuntaa tai muihin suuriin työtehtävien muutoksiin.

Veturinkuljettajia VR lomauttaa 540. Lomautukset kestävät viikosta kolmeen. Ne alkavat tänä keväänä ja kestävät ensi vuoden alkupuolelle.

Kaksivaiheisissa yt-neuvotteluissa yhtiö vähensi palkkalistoiltaan yhteensä 370 työntekijää. Alkuperäinen arvio vähennystarpeesta oli 570 työntekijää. Kaikkiaan yt-neuvottelujen piirissä oli 2 800 työntekijää. Neuvottelujen ensimmäisen vaiheen tulokset kerrottiin marraskuussa. Tuolloin irtisanottiin muun muassa lipunmyyjiä.

Konduktöörien toimipisteverkko harvenee yt-neuvottelujen tuloksena nykyisestä 15:stä yhdeksään. Kesäkuun loppuun mennessä konduktöörien toimipisteistä lopetetaan Kajaani, Pieksämäki, Pori ja Kokkola. Riihimäki yhdistetään Helsinkiin. Seinäjoen konduktööreillä on armonaikaa ensi vuoden loppuun saakka.

Konduktöörien määrä kasvaa Helsingissä, Tampereella ja Rovaniemellä. Muihin jäljelle jääviin toimipisteisiin konduktöörejä jää nykyistä vähemmän.

Ratapihat hiljenevät kesäkuun loppuun mennessä Vaasassa, Joensuussa, Seinäjoella, Pieksämäellä, Kouvolassa ja Turussa. Jäljelle jäävät Helsinki, Tampere ja Rovaniemi sekä toistaiseksi Kolari. Sen kohtalosta päätetään samoin kesäkuun loppuun mennessä, viestintäasiantuntija Marja Merta VR:ltä kertoo.

VR perustelee irtisanomisia ja lomautuksia matkustajaliikenteen kilpailukyvyn parantamisella sekä lippujen hinnanalennuksen rahoittamisella. Yhtiö laski junalippujen hintoja pysyvästi alkuvuodesta. Kaikkiaan toimet tuovat yhtiölle 50 miljoonan euron säästöt. Summa on se, minkä VR asetti yt-neuvottelujen alussa tavoitteekseen.

Patricia Gabriel-Robez / Lehtikuva
VR irtisanoo konduktöörejä ja ratapihatyöntekijöitä ja lomauttaa veturinkuljettajia. Säästyneillä palkkarahoilla yhtiö rahoittaa lipunhintojen alentamista.
VR irtisanoo konduktöörejä ja ratapihatyöntekijöitä ja lomauttaa veturinkuljettajia. Säästyneillä palkkarahoilla yhtiö rahoittaa lipunhintojen alentamista.
Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Uusimmat